Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

2 november dags för en samling glöggrecept?

Glögg, sangria och andra recept för kryddade viner.
Användarvisningsbild
TommyTurbo
Föredetta moderator
Inlägg: 373
Blev medlem: tis mar 09, 2004 1:00

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av TommyTurbo »

Skönt att inte behöva skämmas för dåliga tips :D

Kul med likörbodyn, har inte haft något sådant själv. Är det typ en ren sockerlag eller innehåller den andra smakämnen också?

/TT
Användarvisningsbild
Groo
Bryggare
Inlägg: 187
Blev medlem: tis nov 25, 2003 1:00

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av Groo »

TommyTurbo skrev:OK, som tidigare utlovat kommer här ett recept på VÄRLDENS absolut bästa glögg:

Tag en burk som rymmer mer än 1 liter lägg i följande:
2 Kanelstänger brutna på mitten
25 Kryddnejlikor hela
1 msk Kardemummakärnor hela
4 Bitar hel ingefära stora som en tumnagel
2 Pommeransskal i bitar stora som en tumnagel
10 Sötmandlar skurna på mitten
1 Näve russin
8 dl sprit

Låt detta stå 4-7 dagar och skaka om lite varje dag.

Sila av kryddorna och häll ner i en STOR gryta. Häll i 3 pavor hyggligt rödvin (skall vara fylligt och fruktigt, "Down Under" skall jag prova med i år kostar 55 spänn på bolaget och har skruvkork!)

Plocka fram en mindre kastrtrull och sätt en sockerlag, d.v.s. lite vatten (ca 1dl) och mycket socker (kanske 3dl) smält samman vatten och socker och häll detta i sora grytan med gosakerna i. Värm upp den stora grytan och smaka av om det behövs mer socker eller ej. Mängden socker kan justeras beroende på tycke och smak.

Om ni inte lyckas dricka upp allt i den stora grytan direkt så tappa upp det på flaskor (t.ex. vinflaskorna) den håller sig länge, lätt ett år!!


Jag lovar att denna glögg är fulltsändigt outstanding, har gjort den 10 år i sträck nu och alla som smakat den är MYCKET nöjda!

/TT
Kände att jag måste bumpa denna tråden så här innan jul. :D

Jag provade att göra denna glögg a´la TT och mums vad god den blev.

Jag använde 3,5 dl socker och vinet "Lamura Prima Nero d'Avola Syrah 2005 (nr 2289) " som kostar 58 kr flaskan.
Jag tillsatte även en delad vaniljstång i blandningen + att jag bytte ut två dl sprit mot vaniljvodka......
vinifera
Bryggare
Inlägg: 179
Blev medlem: tis dec 20, 2005 1:00

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av vinifera »

Håller med tomtom att sockret ska karamelliseras. Brukar alltid göra detta vid bordet på julafton. Så gjorde min far och farfar och säkert fler generationer innan. En fonduepanna, en metallsil, en såssked, stark osötad glögg av valfritt recept, gammeldags bitsocker och en rechaud (spritlåga). Värm glöggen och ös glöggen över silen med sockerbitarna, tutta på och ös tills det slöutar brinna. Än har inga hus brunnit upp.
Användarvisningsbild
kringlarn
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 12, 2006 2:00
Ort: Karlstad

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av kringlarn »

TommyTurbo skrev: 4 Bitar hel ingefära stora som en tumnagel


/TT
Hej.
Ska det vara torkad lr färsk ingerfära?
Tjejjen i affären sa torkad och jag hoppas hon inte lurade dig.
Användarvisningsbild
kringlarn
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis sep 12, 2006 2:00
Ort: Karlstad

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av kringlarn »

Sådär nu är glöggen enligt TT recept satt :D.
Återkommer med resultat om hur det blev!
Användarvisningsbild
mib
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör sep 09, 2006 2:00

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av mib »

Även jag har satt en sats efter TommyTurbos recept. Jag lät satsen med sprit stå i sex dagar.
Det svåra var nog inte att försöka hålla sig från att dricka upp det i kastrullen, det var snarare att försöka hålla sig från att dricka upp den kryddade rena spriten. Det hade blivit en makalöst bra shot med lite socker i tror jag. En glögg-shot liksom. Ska nog sätta en sats av de kryddor som är kvar.

Det färdiga resultatet tyckte jag blev utmärkt. Jag är ingen större glögg-kännare men hade en flaska Blossa, 10%, att jämföra med. Den hemlagade smakade definitivt mer kryddat och med mindre smak av rödvinet. Det känns dock att alkoholstyrkan är högre i den hemlagade. Smakar dock inte "sprit" på något vis. Mycket gott tycker jag.
Tack för receptet :D
slutbit
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: ons maj 26, 2010 1:25

2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av slutbit »

BUMP!
TommyTurbo skrev:OK, som tidigare utlovat kommer här ett recept på VÄRLDENS absolut bästa glögg:

...recept...

/TT
Jag får tacka kära TT för hans recept. Jag har hämtat en del inspiration därifrån i afton. Får se hur det smakar om någon vecka.

Jag är lite osäker på det här med spriten, hur mycket man ska ha skiljer sig väldans. Vår kokbok använder 5dl vatten för att få ur smaken ur kryddorna. På detta forumet använder folk 50/50 med brännvin/rödvin. Kanske funkar med 30%ig glögg, har aldrig testat. Jag kommer i varje fall köra med jättelite socker och desto mer kryddor. Har 4~5 dl hemdestillerat av bästa kvalité (min bästa kvalité = duglig kvalité tror jag) som nu står o drar till sig julens aromer i väntan på min box med rödvin. Det måste vara färdigt till 11e.

Satte även på ett kryddat brännvin för riktiga män som skall inmundigas samtidigt:
Sprit, massa hackad vitlök, ingefära(pulver/mald) och en kanelstång. Kan säga att det luktade inte gott, men det blir såklart bättre då det har fått lagra ihop sig ett litet tag.
För böveln
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

2

Inlägg av dan610324 »

berätta gärna vad den där snapsen smakade , och snälla var ärlig .
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

2

Inlägg av dan610324 »

jag tror inte att den där stackarn överlevde den där snapsen :lol:
jag skulle då tvärt avlidit om nån tvingat i mig nått dylikt
Användarvisningsbild
S Tout
Bryggare
Inlägg: 146
Blev medlem: mån jan 09, 2012 22:03
Utrustning: Grainfather
Ort: Västerbergslagen

Re: 2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av S Tout »

Sprit å vitlök tillsammans blir ett alldeles utmärkt kräkmedel :barf:
D ä gott mä ööl Börje!

Nyligen tappat HAGENS:Hops Kills Kommunists, Imp. Lakrits Stout, Imp. Winter Stout, Sciccos Lager och Ale, Kolarbärs.

På G, HAGENS: 25L Gårdsvin 2014-15-16, 121L Äppelvin, Rabarbervin 2015 och 2016, Hallon och Rabarbervin.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: 2 november dags för en samling glöggrecept?

Inlägg av dan610324 »

ja nog tror då jag på någon form av akvavit före en vitlökssnaps :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kryddade viner"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster