Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Godisbrännvin

Egentillverkade och köpes-likörer
Användarvisningsbild
ezed
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Godisbrännvin

Inlägg av ezed »

Skane skrev:Roligt tilltugg till festen är att smälta ner hallonbåatr i en kastrull sen slå på sprit och ner med smeten i iskubsplattor, in i kylen/frysen så de stelnar igen. Bjud dina vänner på riktigt fyllegodis!
asså alkholen fryser oxå ?= så man får med sig hela kakan upp så att säga. ?

vad har du för mängd av sprit o båtar då ?
Användarvisningsbild
xtc
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 27, 2003 2:00

Godisbrännvin

Inlägg av xtc »

Hmm har aldrig provat att ha i godis... med däremot att blanda ihop en 75sprit, en burk coccosmjölk och 2koncentrerade annanas apelsin juice och sen in i frysen ett dygn.. Ta typ 2-3matskedar av den frysta sörjan och blanda ut med fruktsoda lr dylikt... SMASKENS :D
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Godisbrännvin

Inlägg av Thomas »

polkagrisar tycker jag är gott att blanda i . :D
Användarvisningsbild
speakeasy
Bryggare
Inlägg: 185
Blev medlem: ons apr 02, 2003 2:00
Ort: Sthlm

Godisbrännvin

Inlägg av speakeasy »

Werters? eller hur det nu stavas måste bli kanon! ska prova när spiralen e klar...
Fyllehunden - M?nniskans B?ste V
Användarvisningsbild
Pontus
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00
Ort: V?stra Sverige

Godisbrännvin

Inlägg av Pontus »

Själv har man testat turkisk peppar, har polare som testat krossa turkisk peppar godis. hans morsa gör det väldigt ofta sa han =)
Användarvisningsbild
wricko
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: sön jun 29, 2003 2:00
Ort: Upplands hj?rta Mood: ?ngest

Godisbrännvin

Inlägg av wricko »

Angående Werters i sprit så håller jag med om att det borde kuna bli bra. Jag körde ner Rollokolor med chokladfyllning i en flaska sprit en gång i min ungdom. Blev en skithäftig likörartad grej, lite som Baileys. Men den separerade sig lite, chokladen sjönk lite till botten, men det gick ju att skaka före upphällning i glas. Lycka till med Werters.

/Wricko
Användarvisningsbild
blingeling
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: lör jan 16, 2010 10:16

Godisbrännvin

Inlägg av blingeling »

xtc skrev:Hmm har aldrig provat att ha i godis... med däremot att blanda ihop en 75sprit, en burk coccosmjölk och 2koncentrerade annanas apelsin juice och sen in i frysen ett dygn.. Ta typ 2-3matskedar av den frysta sörjan och blanda ut med fruktsoda lr dylikt... SMASKENS :D
Den gör jag väldigt ofta också, men jag tillsätter saften från 4 presade citroner också, kallas Kosack om jag inte minns fel. Den går alltid hem på alla fester. :)
-[På Klarning]-
15 l Te-Vin
22 l Ekens 8,5 Kg Temranillo
11 l Mjöd

-[Beställt]-
1 Sats Ekens 8,5 kg Tempranillo
1 Sats Ekens 8,5 kg Cabernet Sauvignon

-[Har HeMMa]-
En uppdrucken sats Tempranillo!
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

Godisbrännvin

Inlägg av caolila »

provade detta och kokosen vart ju stora bitar av men skulle de inte bli bitar av det så smaka de skit iaf fyfan va äckligt!
Neans
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör jul 31, 2010 20:47
Ort: Skövde

Godisbrännvin

Inlägg av Neans »

tycker det är helt okej med geléhallon, hade den på midsommar.
just nu har jag lite brännvin jag blandat med kolasnören, ni vet de med elefanten på, har inte smakat än, men ska testa werters nån gång också
Caprimulgus
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor jul 01, 2010 11:03

Godisbrännvin

Inlägg av Caprimulgus »

Har bara provat med såna hårda Engelska karameller på burk. Butterscotch var mumsigt. Men separerade så man fick skaka flaskan innan. Och så körsbär.
BatMan
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: sön jul 11, 2010 19:47
Ort: ..under the cabbage patch.

Godisbrännvin

Inlägg av BatMan »

i enjoy making candy shots so im going to share some or my experiences here. any candy could be used, jellies, hard candy, etc. if you like your shots to be full flavor i find that approx 250g of candy in a 750ml bottle and then fill up with 48% is a good mix. if the candy dont fit into the bottle and you dont want to mess with crushing it etc, just use a suitable jar with appropriate lid and dissolve it there, it can be bottled afterwards.

there is no need to run the bottles in hot water or the dishwasher, just have patience and shake the bottle a few times per day, it will almost allways dissolve given sufficient time. they taste the best after they have been stored a week of two after the candy has dissolved completely.

since you need to use a quite large amount of candy, if you like your shots to be high i percentage you must use a alcohol that is +50%. otherwise you will end up with a final product that might be around 35% or less.

any kind of lozenger, "vicks bla" and similar always gives a good result. jellies are a bit harder to get a good result with, but its possible. another thing to do is to add some "likor body" to get the consistency that you prefer, that is ofcourse done in the very end.

i just made black currant/liquorice, sour fizz cola, and mint humbugs shots today, (humbugs are hard sweets with mint and chocolate flavor). they will be ready in a few weeks, i personally enjoy them as shots and slightly chilled. enjoy!
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Godisbrännvin

Inlägg av Kulfeldt »

Fructis skrev:Du måste vara galen, Procenten, Vicks Blå ger det absolut bästa godisshoten som går att uppbringa. Helt suverän, frisk och fräsch minstsmak, inte för söt, doftar ljuvligt och är bra för andedräkten.

Kör på med Vicks Blå !!!!! Tycker jag ... fast inte essens utan halstabletterna.
Håller med, jag har blandat 0,5l 40-50% med en påse vicks blå, lite likörbody och en skvätt pepparmint arom. Förvara den i frysen för bästa känslan ;)

En höjdare på festen, alla vill ha en omgång iskalla shots till!
Användarvisningsbild
Lysvik
Turbojäsare
Inlägg: 39
Blev medlem: fre mar 04, 2011 17:36
Ort: Lysvik

Godisbrännvin

Inlägg av Lysvik »

ni har ju glömmt chilli snaps :D

jag har blandat 50% ig sprit med några skivor jalapenos och resultatet blev en mycket stark snaps som värkade vara populär när folk väl vågade smaka den :)

edit. oj sorry glömmde bort att tråden handlade om godisbrännvin :oops:
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Godisbrännvin

Inlägg av m8e »

Någon som testat viol mojänger?
kallebakom
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön jan 09, 2011 17:51

Re: Godisbrännvin

Inlägg av kallebakom »

inget tipps på lämpligt godis i whisky ? har nåra flaskor som jag inte gillar,,vill få dom godare med godis,tipps ?
Skriv svar

Återgå till "Likörer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster