Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

Potatiskanon, ritning och diskusion
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Småprat
Författare Meddelande
Koskenkorva
Brygguru

Registreringsdatum: 12 april 2004

InläggPostat: lör okt 02, 2004 18:04    Rubrik: Potatiskanon, ritning och diskusion Svara med citat

Har ett annat kul projekt på G nu, nämligen en potatiskanon. Tänkte att vi kunde diskutera och spåna lite om detta samt vill jag önska er lite trevlig läsning:

http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/kanon.jpg - Skiss

http://directory.google.com/Top/Recreation/Guns/Homemade/Potato_Cannons/ - En samling länkar om potatiskanoner.

http://www.burntlatke.com - En mycket bra sida om potatiskanoner och annat kul.

http://platinumchromatography.com/potato.htm - Lite allmänt.

http://users.ev1.net/~starr77/HOW%20TO%20-%20POTATO%20GUN/starthere.html - Lite allmänt

http://www.tommasi.org/spud/rpgorder.htm - Driven av tryckluft.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=149322&page=1&pp=15 - Tråd på Flashback om potatiskanoner.

För er som inte vet vad en potatiskanon är är det en sorts hembygd kanon, tillverkad av tjocka avloppsrör, som med hjälp av lämplig gas kan skjuta projektiler som potatis X antal 100 meter men en hastiget på runt 500 km/h eller mer...
Perfekt lördagsnöje för den genomsnittlige bryggforum-fanatikern!

Låter det lite intressant eller Smile ?

Vill bara poängtera att jag inte testat en potatiskanon ännu.

Till er som har testat, håller verkligen vanliga plaströr för trycket?
Till överst på sidan
tungdykare
Bryggare

Registreringsdatum: 11 september 2003

InläggPostat: lör okt 02, 2004 19:26    Rubrik: Svara med citat

kul! äntligen något vi har gemensamt...

Det är den mest fantastiska hobby man kan ha Twisted Evil

Det konstiga är att mina barn uppskattar aktiviteten mindre än vad jag gör...

Jo, plaströr håller, om du inte är alltför kreativ med drivgasen...

Jag kör hårspray och då duger avloppsrör alldeles utmärkt.

Jag vet personer som testat startgas och acetylen (framställd av nån jävla mullvadsmedel ?kaliumkarbid? eller liknande) med lyckat resultat!!!

själv sköt jag sönder min långa tändare idag Crying or Very sad får fixa det i morgon!

Äppelsäsongen är ju perfekt för dylika aktiviteter Razz

Jag rekomenderar denna hobby som ett perfekt tidsfördriv medan dropparna segar sig fram!!!

EDIT: skruva ihop skiten i skarvarna annars separerar kanonen vid den perfekta gasblandningen!!
Till överst på sidan
tungdykare
Bryggare

InläggPostat: lör okt 02, 2004 19:51    Rubrik: Svara med citat

http://www.bryggforum.nu/wiki/wiki/upload/kanon.jpg

här får ni en enkel skiss, byggs för mindre än 150kr på vilken byggmarknad som helst Razz

Komplettera med kärringens hårspray eller deon du inte använder ändå...bara det är brandfarligt så funkar det!!
Till överst på sidan
TommyTurbo
Bryggmästare

Registreringsdatum: 09 mars 2004

InläggPostat: lör okt 02, 2004 20:49    Rubrik: Svara med citat

Jag har också blivigt invigd i denna ädla sport, och jag kan meddela att det är barnsligt roligt!

/TT
Till överst på sidan
HackKing
Bryggare

Registreringsdatum: 07 mars 2003

InläggPostat: lör okt 02, 2004 22:44    Rubrik: Svara med citat

Går den att driva på foreshots kanske?
Till överst på sidan
TommyTurbo
Bryggmästare

InläggPostat: lör okt 02, 2004 23:01    Rubrik: Svara med citat

Borde gå om man kör ner den (shoten) i en tryckbehållare för att spraya en fin dimma, typ en pumpbar insekts/ohyra spray anordning.

Trickset i en potatiskanon är att få rätt tryck i laddningen, för mycket tryck och det blir till att laga, för lite tryck och det blir inget kul.

Jag kan ju tillägga (om det inte står i länkarna ovan) att det är inga problem att skjuta iväg en potatis 100-200 meter, men det är roligare om den träffar något längs vägen *splatt* Very Happy

/TT
Till överst på sidan
tungdykare
Bryggare

InläggPostat: lör okt 02, 2004 23:29    Rubrik: Svara med citat

Som tt säger handlar det om en väl avvägd laddning.
mindre än en halvsekunds tryk på sprayen i en kammare av storleken jag beskriver ovan.

Får man i för mycket bränsle så bara fjuttar det och potatisen kommer omanliga tre meter (i bästa fall).

Men med rätt blandning så sjunger det till så innihelvete och kanonen ramlar isär, efter att ha skjutit potatisen i omloppsbana Wink

Så säkra upp delarna och håll mynningen i ett säkert grepp innan du tänder på. Tänk på att ha ett fritt skottfällt för det är sannerligen dödligt om man står i vägen för projektilen.

Vill minnas att några beväringar roade sig med att skjuta fulla ölburkar med nämnda metod, ett skott tog lite extra tid på sig att bygga upp trycket och maskinisten stack fram plytet i eldriktningen och fick burken i ansiktet... Han avled sedemmera...

Så chansa inte, håll borta ansiktet och ventilera väl!
Till överst på sidan
Vaniljvodka
Bryggmästare

Registreringsdatum: 06 mars 2003

InläggPostat: lör okt 02, 2004 23:52    Rubrik: Svara med citat

Fan vad häftig.. Precis vad som behövdes!!! Ska läsa igenom lite trots min dåliga engelska. Hoppas ni delar med er av era erfarenheter om man ska till o leka lite Smile

Används el-tändning något??

Något för Mr Svetsare att göra i polerat rf kanske Wink
Till överst på sidan
TommyTurbo
Bryggmästare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:02    Rubrik: Svara med citat

Lämlig tändning är en gnisttändare till gasolgrill, finns som reservdel hos någon välsorterad grill handlare.

/TT
Till överst på sidan
Vaniljvodka
Bryggmästare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:08    Rubrik: Svara med citat

satt precis o fundera ut det oxå Wink någon som vet om det finns svenska sidor i ämnet??

Lite Tips!! vad ska man tänka på?? passform på "projektilen" mm
Till överst på sidan
Vaniljvodka
Bryggmästare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:15    Rubrik: Svara med citat

Håller ni i skiten när ni skjuter eller fixerar ni herrejösses kanonen??
Till överst på sidan
tungdykare
Bryggare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:26    Rubrik: ! Svara med citat

Jag håller i skiten.... har fått en del stryk när delarna har varit dåligt förankrade, men håller man bara borta huvudet så är det ingen större fara.

Det är viktigt att ammunitionen passar perfekt, så ta en stor potatis och låt mynningen skära till passformen.

I lyx varianten används elektroniska tändare, men jag använder en vanlig braständare modell längre i min budget variant....

Halva tjusningen är att modifiera storleken på förbränningskammare och kaliber för att nå den optimala verkningsgraden... det finns många olika delar på byggvaruhusen, så till slut blir det som att leta delar till apparaten Wink

Lycka till och GO FOR IT
Till överst på sidan
Vaniljvodka
Bryggmästare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:31    Rubrik: Svara med citat

Åhh nu vill jag bygga Wink
Till överst på sidan
tungdykare
Bryggare

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:36    Rubrik: Svara med citat

ja för fan; silvan är öppet i morron! GO GO GO
Till överst på sidan
Aemon
Gäst

InläggPostat: sön okt 03, 2004 0:44    Rubrik: Svara med citat

mitt tips vore väl att köra med isfyllda colaburkar eller nåt liknande med standardierad kaliber, tyvärr så kna jag bara sörja över min icke existerande expertis i ämnet men det fixar sig väl i framtiden
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Småprat Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Sida 1 av 8

Baserad på php B och B
Sidkarta