Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Päronvin, recept

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

har ett jättestort päronträd som nu är fullt med mogna päron.. har letat efter lite recept, men har bara hittat det på vinboken-online,
Päron 7kg
+ rönnbär, färska 2 kg
vatten 4,5 lit
jäst närsalt 5 g
citronsyr, vinsyra 35 g
socker första 1 kg
andra 600 g
tredje 600 g
Kan smaksättas med mörkt kandisocker, 250 g löst i 150 ml vatten

förstår inte riktigt hur jag skall göra, skall jag mosa päron+ rönbär i en 25 litare.. och sen hälla i allt det andra, låta det jäsa 1 vecka, sila bort skiten.. hälla i 600g socker.. låta det jäsa igen.. hälla i 600 g socker.. och sen låta det jäsa klart/tillsätta jästop. och klarning..

e det rätt??

har någon mer recept?

EDIT 2008-05-26
Mer recept
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10597
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Päronvin, recept

Inlägg av Sauron »

Jag har ett annat recept på päronvin som blir bra. Det ger 10 liter starkt, sött dessertvin:

6-8 kg päron
2,5 kg socker
5,5-7 liter vatten
5-15 gr vinsyra (el. citronsyra)
1 gr tannin
2 gr jästnärsalt

Innan jäsningen riktigt slutat, sötas ytterligare med 300-400 gr socker, om så behövs.

Vill du ha ett verkligt fint vin bör endast trädmogna, hårda och friska päron användas men däremot ej fullmogna, mjöliga päron. Skär bort skadade delar. Päronen bör sköljas men ej skalas.

Du kan söndermosa päronen, allt efter behag och tillgång på redskap. Ett sätt är att mala dem på en väl rengjord köttkvarn. (Malningen ska ske raskt och utan avbrott, så att saften ej hinner påverkas av järnet i köttkvarnen.) Det mos som blir kvar i kvarnen medtages ej.

Ett annat väl så bra sätt är att päronen skärs i klyftor eller skivor. Dessa behöver inte krossas ytterligare, eftersom såväl fruktsockret som päronens aromrika ämnen är mycket lättlösliga.
En fördel med skurna päron är att avsilningen går mycket lättare mot om de är malda. Är de malda så är fruktköttet mer sönderslitet och sildukens porer täpps till lättare. Vinets klarning går nog också lättare om päronen endast är skurna och ej malda.

Som du ser står det 5,5-7 liter vatten i receptet, och det är pga att olika sorters päron är olika saftrika och därför erfordrar olika mycket vatten. Man överhäller därför först päronbitarna/-moset med en liter hett vatten för varje kilo päron. Sedan detta kallnat, tillsätts vinjästen och blandningen rörs om. Ytterligare omrörning görs ett par gånger dagligen.

Efter ett par dygn bör avsilningen genomföras. Päronen får gärna avpressas hårt, och den första saften du nu får hälls över på damejeanne. Sockerlagen bereds nu av det i receptet angivna sockret samt ½ liter vatten till varje kg socker, och efter att den har svalnat hälls den över i damejeannen. Blir denna ej tillräckligt full, uppskattar du hur mycket som fattas, och med lika stor mängd kallt eller ljummet vatten kan du urlaka det återstående päronmoset en gång till. Efter en kort stund kan detta avpressas för andra gången, och den därvid erhållna saften fylles också i damejeannen som då bör bli såpass full att endast ½-2/3 liter utrymme återstår som plats för skummet.
Därefter tillsätts jästnärsaltet, upplöst i lite varmt vatten. På med jäsröret och lämna sedan damejeannen åt sig själv minst 6 veckor, eller tills bubblornas upphörande visar att jäsningen är slutförd.

Beträffande rönnbären i ditt recept så tycker jag det låter som lite väl stor mängd. Använder du mogna päron kan 1 liter eller ½ kilo rönnbär vara lagom till 10 liter vin. Detta får då en friskare smak och en vacker glans. Rönnbärssaft är nämligen även ett utmärkt klarmedel. Till omogna päron kan man ta 2 liter eller 1 kg till 10 liter vin.
Bereder man på hösten några liter rönnbärsaft, så har man klarmedel för hela året!
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

humm.. tack för receptet! låter riktigt gott.. har lite problem dock..
tänkte gå ut och plocka ner massa päron nu.. men får la hålla mig 1 dag eller nått. :(

jaja jag hade tänkt göra 20 liter, så jag skall plocka ca 16 kg päron, till det skall jag ha 4 kg socker, 12 liter vatten. jag har inte tanin, behövs det verkligen?

hade tänkt skära päronen i kylftor, hälla kokhett vatten på dem (allt sker i en vinhink) när rätt temp kommer skall jäst ner i hinken (har vinjäst som inehåller jästnäring) kommer röra om då och då i ett par dygn, sen tar jag upp päronen och pressar ur dem lite.. ner i jäskärlet igen. sen blandar jag i sockerlag och så låter jag det stå i vinhinken. jag vet inte om jag har läst ditt recept tillräckligt noga men när man häller över det på damejanne så antingen har du missat att skriva att man skall hälla över den jästa produkt man har.. eller så så skall man slänga den??
aja, fattas det så fyller jag i alla fall upp till ca 20 liter, och på med jäsröret och sen lämnar jag det i 5 veckor, då provsmakar jag och om det behövs så tillsätter jag ytterligare socker. efter ytterligare 1 vecka tilsätter jag jästop.

så skiter jag i rönbären.. eller så gör jag en annan sats med det.

så vad tror du om det receptet?
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

eh? logga in någon gång så man får svar då..

är otålig som ett litet barn på julafton!
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Päronvin, recept

Inlägg av Pjolteren »

Du kan nok trenge litt tannin ja, vin laget kun på pærer har lett for å bli litt
"intetsigende", om du skjønner, det er noe som mangler. Man må ha noe å balansere sødmen mot.
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

blir till att köpa tannin snart då.. jaja skall endå har flaskor så får väll handla till helgen..
får la köpa lite special jäst.. och jästnäring och sådant också..

vad tror ni annars om mitt lite lätt moddade recept?
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Päronvin, recept

Inlägg av Sauron »

"Lätt moddat", tja, jag tyckte mer det var som en omskrivning bara. :) Men vissa saker ska jag väl kommentera.
See skrev:jaja jag hade tänkt göra 20 liter, så jag skall plocka ca 16 kg päron, till det skall jag ha 4 kg socker, 12 liter vatten. jag har inte tanin, behövs det verkligen?
Eftersom mitt recept var för 10 liter och du vill göra 20, så dubblerar du följaktligen ingredienserna. Vill du göra starkvin bör du allt ha 5 kg socker. 11-14 liter vatten beroende på hur saftiga päron du har.
Beträffand tannin så instämmer jag helt med Pjolteren.
See skrev:hade tänkt skära päronen i kylftor, hälla kokhett vatten på dem (allt sker i en vinhink) när rätt temp kommer skall jäst ner i hinken (har vinjäst som inehåller jästnäring) kommer röra om då och då i ett par dygn, sen tar jag upp päronen och pressar ur dem lite.. ner i jäskärlet igen.
Nej nej, inte ner i hinken igen. Läs receptet mer noga! Du ska alltså sila av päronskivorna (och gör många och tunna skivor hellre än klyftor så lakas de ur lättare, om du inte vill göra mos av dem) från vinmäsken och lägga dem åt sidan så länge. Gör sockerlagen (genom att blanda 5 kg socker med 2,5 liter vatten i en kastrull och koka upp under omrörning) och häll i den när den har svalnat (i samma kärl som du har den avsilade päronsaften alltså). Sedan, när du blandat ihop allt detta, så kan du uppskatta hur fullt ditt kärl är (har du damejeanne förresten, eller vad ska du jäsa i?) och om det då fattas mycket, så kan du använda de redan urlakade päronskivorna en gång till. Häll upp så mycket vatten (kallt eller ljummet) som du tror behövs, i en separat hink/burk/whatever och lägg nu ditt avsilade päronmos/skivor däri. Rör runt lite och låt det dra en stund, och pressa sedan ur päronen så att denna saft hamnar i ditt jäskärl, tillsammans med den första satsen och sockerlagen.
Nu torde jag ha varit snudd på övertydlig, men jag hoppas du förstod nu i alla fall! 8)
See skrev:jag vet inte om jag har läst ditt recept tillräckligt noga men när man häller över det på damejanne så antingen har du missat att skriva att man skall hälla över den jästa produkt man har.. eller så så skall man slänga den??
Lite mer noga kan du nog läsa receptet, ja... :wink: Nog skrev jag att "Efter ett par dygn bör avsilningen genomföras. Päronen får gärna avpressas hårt, och den första saften du nu får hälls över på damejeanne". Låter väl ganska dumt att slänga den jästa produkt man har erhållit?
See skrev:så skiter jag i rönbären.. eller så gör jag en annan sats med det.
Varför det? De skänker faktiskt en hel del karaktär till vinet. Och det är ju inget större problem att plocka rönnbär direkt, så stora och tunga klasar som de har. Jag rekommenderar att du gör dig det besväret, så får du ett lite mer spännande vin.

Nåväl, är det något nu som ännu inte är klart, så...får du väl fråga igen! Men du borde fixa detta tycker jag. Ska bli spännande att höra hur det blev sen! Lycka till!
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

jupp du fyllde alla frågetecken jag har..

använder vanliga vinhinkar..

gör 2 satser.. (båda blir antagligen 20 liter..)
ena med rönbär.. andra utan.

hehe menade att man presade ut dem och det man fick ur ner i jäskärlet igen.
Användarvisningsbild
Sauron
Bryggmästare
Inlägg: 273
Blev medlem: sön sep 28, 2003 2:00

Päronvin, recept

Inlägg av Sauron »

Oki. Ja, då är det väl bara att tuta och köra! :)
Jag äter ej klockor
men dricker gärna ur...
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

nähe.. aha.. jag hade vist mer frågor.. tanninet.. när skall de i?
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

ingen som vet något om när man använder tannin?
Användarvisningsbild
Mr_P
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00
Ort: framf?r datorn

Päronvin, recept

Inlägg av Mr_P »

See skrev:ingen som vet något om när man använder tannin?
Gör klart vinet och smaka av. Vill du ha ett "kärvare" vin, tillsätt tanin lite i taget tills du är nöjd med smaken. Tänk på att inte ta för mycket då vinet annars lätt blir för kärvt.
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

skall jag ha i typ 1 gr svalva.. fast på påsen står det typ sulfit eller nått... jaja i alla fall, skall jag ha i typ nått gram.. så jag förhindrar en infektion.. eller vad det nu gör..?
Användarvisningsbild
See
Bryggmästare
Inlägg: 364
Blev medlem: sön feb 22, 2004 1:00

Päronvin, recept

Inlägg av See »

ingen som vet?
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Päronvin, recept

Inlägg av Pocenten »

Typ sulfit och typ svavla är typ samma men eftersom du häller kokhett vatten över frukten så kan du typ skita i det :)
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster