Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Några frågor kring lagring av vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av Aronical »

Frågorna rör främst viner av rödvinstyp

1. Ett vin som blir väldigt bra efter 1-2 års lagring - vilka egenskaper ska det ha när det börjar lagras?
2. Om man har ett väldigt tanninrikt vin med rätt mycket syra - kommer både strävhet och syra minska med lagringen? eller bara strävheten?
3. Om ett vin ska lagras - vilken jässtoppare (om någon) använder man lämpligen. Kaliumsorbat, Kaliummetabisulfit (vinsvavla) eller bägge?
4. Inte många rödviner på systemet har kolsyra kvar. Bör man se till att tömma vinet på kolsyra innan buteljering eller är det positivt för lagringen att ha kvar?
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av click »

1. Man brukar väl säga att obalanserad viner, där antingen syra eller tanniner sticker funkar bäst att lagra. Ett år är ju inte så lång tid, så man kanske inte skall ha för höga förväntningar där.
Är det ett fruktvin skulle jag även säga att mängden frukt är viktig, tunna viner lagras dåligt enligt min erfarenhet, viner på blommor, te och citrus tjänar inte heller på att lagras.
Hög alkoholhalt och socker har även en konverserande effekt; dessertvinet kan ofta lagras länge.

2. Generellt sett ja, tanninerna faller med tiden ut som bruna kristaller, men det går rätt långsamt. När det kommer till syran beror det på vilken typ av syra det handlar om. Vinsyra faller ut liksom tanninerna, men det är inte så vanligt i annan frukt än just druvor vad jag vet (men det kan ju tillsättas).
Äppelsyra kan omvandlas till mjölksyra, som har en mildare smak, av bakterier och viss typ av jäst, det sker nog till viss del naturligt, men tar lång tid. Är man ute efter det går det att hjälpa processen.
Citronsyra (som troligen är den vanligaste syran i frukt) påverkas inte direkt av lagring vad jag vet.

3. Jag brukar inte använda jäststopp så ofta, det behövs bara för söta viner där man kan riskera att det börjar jäsa på flaskan. Men svavel är viktigt vid lång lagring för att minska oxidation.

4. Viner som skall lagras bör inte ha någon kolsyra kvar. Finns kolsyra kvar kan inte vinter klarna ordentligt, och det är generellt ingen bra ide att lagra oklarnade viner. Det finns ju undantag för naturviner, lambrusco etc. Men dom lagras generellt sett inte så länge.
Ha inte för bråttom med att buteljera vinet, har du tänkt lagra det i tex. två år kan det gärna bulklagras på damejeanne i ett av dom åren.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av click »

Liten uppföljning / rättelse, enligt den här artikeln ( https://wineserver.ucdavis.edu/industry ... itric-acid ) påverkas även citronsyra av samma mikroorganismer som står för den maleolaktiska fermenteringen. Men istället för mjölksyra blir citronsyran diacetyl, vilket antagligen kan vara fördelaktigt i mindre kvantitet i vissa viner men inte är så trevligt i större mängd.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av Aronical »

Tack så mycket för bra svar! :)

Ja, frågan är vad pH lämpligen ligger på innan lagring??
Samt.. hur mycket pH minskar per år vid lagring?

Har ni mätt pH på era viner? (före lagring? efter?)

Det tar ju så lång tid att testa genom lagring,
så er input tas emot mycket tacksamt :)

Vad är era erfarenheter kring hur syra och tanniner utvecklas genom lagring?
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av Aronical »

Jag hittade detta på samma site du länkade till (goog-translate) men jag önskar fortfarande höra era erfarenheter:

"Sammantaget är pH-värdet för en juice av vin en av de viktigaste faktorerna som vinmakaren måste känna till; mest på grund av den antimikrobiella effekten kommer ett lågt pH att producera samt möjliggöra mer molekylär SO2. En vinmakare tillsätter ofta vinsyra för att sänka pH till en nivå (vanligtvis 3,6 eller lägre) för att möjliggöra korrekt mikrobiell verkan och en önskad koncentration av molekylär SO2. pH kommer också att ha en djupgående effekt på proteinstabilitet (vilket är viktigt vid 'Haze formation'), malolaktisk jäsning (lågt pH kan hämma bakterierna som ansvarar för ML-jäsning) och kaliumtartratfällning, bland annat."
https://wineserver.ucdavis.edu/industry ... h-analysis
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av click »

Ja, det är en bra fråga. Jag mätte pH på mina viner ett tag, men jag har för dålig disciplin så jag har inte direkt några kompletta data. :P
Men jag kunde iallafall konstatera att pH:t sjönk under själva jäsningen, så borde det ju gå upp igen efter lagring kan man tycka.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Några frågor kring lagring av vin

Inlägg av Aronical »

OK! :)

Ranald? Du kanske har lite erfarenhet att dela med dig?

Sedan kräver ju lagring en bra kork.. något jag har haft svårt att hitta. Vad använder ni för korkar?
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster