Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fusk calvados

Allt om calvados
nissehult
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: mån nov 30, 2020 18:05

Fusk calvados

Inlägg av nissehult »

Hej alla, har en fråga som antagligen är dum, men i alla fall.

Om jag vill göra Calvados på "rätt" sätt går det åt så in i helvete med äpplen, jag känner att man inte riktigt får ut rätt "värde" av alla äpplen man stoppar in i "mäsken".

Varför inte helt enkelt bränna vodka och späda med egen gjord äppelsaft till 60% alkohol, och sen lagra i/med ek?

Har någon provat det?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fusk calvados

Inlägg av latmasken »

Kommer nog rätt garanterat inte smaka som calvados.

Varken äppelvin eller cider smakar ju direkt äpple efter jäsningen, och efter destillation lär det ju smaka ännu mindre äpple?
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Fusk calvados

Inlägg av Kryddvittran »

Nu har jag inte själv provat det och anser mig heller inte som expert men varför inte göra mäsk på äppeljuice från affärn? Alternativt hemmagjord äppelsaft? Borde ju bli som calvados

Det du förespråkar blir nog en god avec, men jag tror att sötman från äppelsaften nog kommer att få den att inte smaka calvados, men kanske god ändå, men har ingen aning, prova och se!

//Kryddvittran
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fusk calvados

Inlägg av latmasken »

Man kan väl eventuellt tänka sig att ta äppeljuice och blanda ut med vodka till cirka 20% och sen destillera det. Men som sagt var, då äppeljuice+vodka knappast smakas som cider eller äppelvin tror jag inte resultatet blir det önskade. Men det blir kanske närmare än om man blandar i juicen efter destillering.

Äppeljuicen har ju som sagt var en massa socker också, så det är kanske risk att det bränner fast om man destillerar den utan att ha jäst den.
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster