Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
wolverine
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 03, 2024 13:33
Utrustning: Digiboil 35l biab

Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av wolverine »

Tjena,

För att slippa tvätta flaskor har jag köpt på mig två plastfat från kegland á 8liter stycket och en regulator som man kan använda med sodastream-flaskor för att kolsyra, en Kegland Mini Co2 Charger 360 Actuator.

Det har fungerat fint fram till för en månad sedan när alla sodastream-flaskor jag införskaffat verkar ha bytt ventil från den lilla runda till en större som läcker direkt jag skruvar på regulatorn.

Någon som har erfarenhet av regulatorn och vet om det går att lösa på något sätt? Har köpt 3 nya flaskor på olika butiker men det verkar som det är en ny standard på gasflaskorna.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av jakan65 »

Hej.kan du lägga upp en bild på trapetz adapterns pinne.den som öppnar sodastream flaskan.är den äldre? ställbar?
mvh jakan
wolverine
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 03, 2024 13:33
Utrustning: Digiboil 35l biab

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av wolverine »

Tack för svar! Här kommer lite bilder på dom olika flaskorna. Själva "pinnen" som öppnar gasflaskan är svår att fotta då det är en packning över den. Den går att regulera ner steglöst genom att skruva på ett reglage. Så man skruvar på regulatorn på flaskan och "punkterar" sedan flaskan genom att skruva på en ventil. När man gör det så börjar den läcka genom packningen.

Gamla och fungerande
D45C1F9B-2B48-4466-BBBC-B530F268040A.png

Ny och läckande
73658BFD-8900-4A8E-AD72-86C9AF49059C.png
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av jakan65 »

Hej .var kanske lite otydlig i mitt svar.jag menade pinnen i mitten på trapets adaptern eller om du har
en manometer med adapter direkt på.det är oftast diametern på pinnen som är problemet.
dela gärna ett foto på adaptern.mvh
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av latmasken »

Jag har aldrig sett den nedre modellen, vad är det för märke på den flaskan? Överkanten ser ju väldigt ojämn och konstig ut.
wolverine
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 03, 2024 13:33
Utrustning: Digiboil 35l biab

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av wolverine »

Här kommer bild på adaptern!
B698C2F7-7242-452E-A0BE-CB098B02BDEB.jpeg
Båda flaskorna är original sodastream.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av jakan65 »

Hej. håller med latmasken, gängan/kanten ser lite dålig/sliten ut.kan vara det som är felet.
bottnar adaptern när du drar åt? kan du se om det blir metall mot metall,mellan flaska å tuben?
prova en tub av nya varianten med fräshare kant/gänga. eller jag skulle prova lägga i en till packning om du har det.mvh
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av jakan65 »

Hej. hur gick det,fick du det tätt? är du nöjd med actuator 360 i övrigt.
verkar vettig,men fortfarande ganska dyr.mvh
wolverine
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons jan 03, 2024 13:33
Utrustning: Digiboil 35l biab

Re: Ny ventiltyp på sodastream flaskor? Läckande regulator

Inlägg av wolverine »

Gick och bytte flaskorna på en kjell & company och dom har den gamla ventiltypen vilket fungerar helt smärtfritt. Man kanske borde bunkra upp innan dom byter...

I övrigt så är regulatorn grym - knappt något pill för att få den att funka och håller trycket/tätheten så länge man får tag i rätt flaskor då. Riktigt lätt att koppla på/av saker med tillbehören dom har också. Kan rekommendera!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster