Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolsyra rosé med corneliusfat

Utrustning och teknik.
Fakerlund
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 09, 2023 21:59

Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Fakerlund »

Har gjort ett fantastiskt bra vin på egna druvor. Lagrade halva satsen i ett corneliusfat och blev sugen på att buteljera den delen kolsyrat.

Har kört enligt tabell för 4-6 volym enheter kolsyra i 2 veckor. Har tyvärr bara en 2m tråd och enkel tapkran på den (standardkitet till en brygguppstart) Försökt tappa i flaska från den men det skummar mest och blir knappt några krispiga bubblor kvar i flaskan. Provat sänka till olika tryck i fatet från 0 till 1 bar för tappning. Haft 1-4 grader i hela utrustningen. Men tappar nästan all kolsyra i vinet. Bör jag köpa annan buteljeringsutrustning typ beergun, mottrycksfyllare?

Även om det skummar en del tappar man nästan all kolsyra i vätskan eller är det för dåligt löst från början?
Har man säg 2 bar i kärl/vätska och ska tappa det så är det svårt att komma ner till rekommenderat tapptryck. Lösning?

Någon med erfarenhet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av latmasken »

Jag har flera gånger förut läst just detta med att man ska ha lågt tryck för att undvika skumbildning, men sen läste jag en sida som säger att man tvärtom ska ha ganska högt tryck. Har man för lågt tryck blir tryckfallet i sytråden så stort att det skummar i sytråden, och då är det kört.

Man ska addera ölens (eller i det här fallet vinets) jämviktstryck med tryckfallet i sytråden och höjdskillnaden. Då kommer trycket i fatkranen att vara jämviktstrycket och man får inget skum i sytråden.
Fakerlund
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 09, 2023 21:59

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Fakerlund »

latmasken skrev: sön dec 10, 2023 10:54 Jag har flera gånger förut läst just detta med att man ska ha lågt tryck för att undvika skumbildning, men sen läste jag en sida som säger att man tvärtom ska ha ganska högt tryck. Har man för lågt tryck blir tryckfallet i sytråden så stort att det skummar i sytråden, och då är det kört.

Man ska addera ölens (eller i det här fallet vinets) jämviktstryck med tryckfallet i sytråden och höjdskillnaden. Då kommer trycket i fatkranen att vara jämviktstrycket och man får inget skum i sytråden.
Så i mitt fall handlar det bara om att hitta jämnviktstrycket och mindre en utrustningsfråga?

Även om det i mitt fall skummar lite så lägger det sig ganska snabbt till vätska men utan några bra bubblor i. Tappar man mycket tryck i vätskan(bubblor) av skummanadet?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av latmasken »

Det du behöver hitta är väl snarare tryckfallet i sytråden och höjdskillnaden.

Jämviktstrycket är ju det som du har använt för att kolsyra 4-6 volymer. Ditt serveringstryck ska alltså inte vara lägre än det trycket, utan snarare lite högre om jag förstått rätt.

Nu hittade jag äntligen sidan jag läste om detta på: https://www.öltapp.se/service/Installning-for-din-tapp/

Jag är dock lite osäker på om detta bara gäller tapp med kompensator (som jag inte ens vet vad det är).
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Andy »

Bra länk!

Kopierar in innehållet här (så finns informationen kvar även om länken skulle dö):
Beräkna rätt tryck för kranen

Att tappa öl från en kran, särskilt i kombination med en kompensator, är en enkel fysisk process. Många dispenseringssystem är emellertid felaktigt justerade, vilket gör tappning betydligt svårare.

Ofta minskas trycket när det skummar. Ett vanligt misstag.

Eftersom öl innehåller kolsyra fylls det under tryck. Utan tryck skulle kolsyran frigöras och skum skulle utvecklas. Så om det inte finns tillräckligt med tryck i ölslangen släpps koldioxiden ut och endast skum kommer ut ur kranen. Nu måste trycket ökas igen tills kolsyran upplöses i ölet igen och det inte finns mer skum i slangen.


Rätt tappningstryck kan bestämmas i tre steg.


1. Bestäm tryck med följande tabell

Bestäm öltemperaturen (= ölkällartemperaturen) och läs av motsvarande tryck.

Kod: Markera allt

5 ° C = 0,8 bar 10 ° C = 1,2 bar 16 ° C = 1,7 bar 22 ° C = 2,1 bar

6 ° C = 0,9 bar 11 ° C = 1,3 bar 17 ° C = 1,8 bar 23 ° C = 2,2 bar

7 ° C = 1,0 bar 12 ° C = 1,4 bar 18 ° C = 1,9 bar 24 ° C = 2,3 bar

8 ° C = 1,0 bar 13 ° C = 1,5 bar 20 ° C = 2,0 bar 25 ° C = 2,4 bar

9 ° C = 1,1 bar 14 ° C = 1,5 bar 21 ° C = 2,0 bar 26 ° C = 2,5 bar
Uppmärksamma att på sommaren händer det ofta att temperaturen på öl i fatet är långt över 20 °C. På vintern är temperaturen ofta bara 8 °C.


2. Bestäm trycket

Skillnad i höjd

0,1 bar tryck krävs per meter höjd (tunnbotten) (oberoende av storlek på slang).


Linjelängd / friktionsförluster
Friktionsförlusterna beror på ölslangens längd och diameter.

För 7 mm linjer beräknas 0,1 bar per 2 m slanglängd.

Med 10 mm slangar, 0,1 bar per 6 m slang.


3. Beräkna tryck

Nu läggs de tre trycken för mättnad, höjdskillnad och slanglängd samman

Exempel:

18 ° C öltemperatur (i fatet), 2 m höjdskillnad och 4 m kabellängd för en 7 mm slang.

1,9 bar (mättnadstryck)

+ 0,2 bar (höjdskillnad)

+ 0,2 bar (linjelängd)

= krantryck på 2,3 bar.



I praktiken ska du under inga omständigheter hamna under det bestämda trycket. För en kompensatorkran är minimitrycket 1,2 bar ( aldrig lägre!). Vid tveksamhet, öka snarare än minska trycket!

Vid lagring av öppna fat bör trycket i cylindern alltid motsvara exakt mättnadstrycket. Så justera trycket vid manometern ner till mättnadstrycket. För att göra detta, släpp ut övertrycket vid ventilen. Stäng inte av CO2, så att ett konstant tryck garanteras.

På detta sätt kan du garantera ölens färskhet även under en längre tid.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Fisken »

Innan jag skaffade mottrycksfyllare använde jag mig alltid av röret från flaskfyllaren man använder till stilla dryck. Ta bort grejerna i änden så att du bara har röret, trä på en gummipackning från ett jäshinkslock och stoppa änden av röret i picnickranen. För att börja fylla stoppar du ner röret i flaskan som ska fyllas, tryck packningen mot mynningen och öppna picnickranen. Det blir en hemmagjord mottrycksfyllare där du justerar trycket genom att trycka packningen mer eller mindre hårt mot flaskan. Glöm inte stänga kranen innan du släpper trycket på packningen. Kallas för ghetto blaster om du vill googla.

En sak jag tänkte på var kolsyrningsnivån du siktar på. 4 volymer är mycket. 6 volymer är riktigt riktigt mycket. Om det är ett medvetet val så kör på det, men har du höftat skulle jag rekommendera att du justerar ner till 3,5 någonstans.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av latmasken »

Försökte googla lite snabbt och hittade en sida som sa att när man flaskjäser mousserande viner verkar man komma upp i 3,5 bar, så för mousserande vin är kanske inte 4-6 volymer så mycket?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Fisken »

Ah, hade siffror för ciderkolsyrning i huvudet. Med vin kan man nog gå lite högre. 4 volymer är nog inte alls orimligt men tror ändå att det kommer bli jobbigt om värdet är närmare 6. Framför allt för att skumbildningen kan bli svår att hantera om vinet inte är kristallklart. Se till att vinet är riktigt kallt vid buteljering för att dämpa skumbildningen.
Fakerlund
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 09, 2023 21:59

Re: Kolsyra rosé med corneliusfat

Inlägg av Fakerlund »

Tack för svar, ska räkna på trycketfall och testa.

Ja tittar man på champagne så gäser de över 4-6 de pratar om 6bar i flaskan, kräv lite fart för att skjuta korkar i taket..😁

Nästa höst/vinter får det blit test att gasa enligt champangemetoden..

Lite nördig kuriosa kring champagne i tre artiklar.
Där part_2 pratas det om co2 tryck..

https://www.chemistryviews.org/details/ ... o__Part_1/

https://www.chemistryviews.org/details/ ... o__Part_2/

https://www.chemistryviews.org/details/ ... o__Part_3/
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster