Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Precis tappat maskrosvinet på flaska

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Precis tappat maskrosvinet på flaska

Inlägg av Frippan »

Ja, som rubriken lyder. Nu har jag tappat upp maskrosvinet på flaska.
Jag minns timmarna ute på maskrosfälten under försommaren. Myggbett, svett, försakad arbetstid...
Så noggrant jag nöp av endast det gula på miljarder maskrosor.
Förväntningarna.
DSC_0593.JPG
Nu är det iaf buteljerat och klart! 15 flaskor blev det.
Men! Trots allt detta slit, snygga flaskor och grafiskt fulländade etiketter så smakar det inte det minsta gott! Tunnt i smaken och med en framträdande spritighet.
Jag VET att alla skriver att det ska lagras minst ett år innan det är redo att drickas. Men då det är så klent i smaken så känns det liksom som att tiden inte har så mycket att jobba med.
Jag följde inte något specifikt recept slaviskt utan höll mig till något slags genomsnitt. Bara det gula på maskrosorna, citron och apelsin. Inga russin. Jag sockrade upp det för en styrka på runt 11-12%.
Kommer det ske något slags underverk med vinet som gör det drickbart till nästa sommar?
Vad är era erfarenheter?
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Precis tappat maskrosvinet på flaska

Inlägg av Pastorn Abakus »

Vad tråkigt med tanke på all slit. Vi har nog alla varit där nån gång. Har aldrig gjort maskrosvin själv men jag tror säkert det mjuknar så att subtila smaker kan framträda bättre, smaker du kanske inte känner nu. Dock kommer det knappast bli fylligare med tiden. Jag tipsar om att grogga på det om det inte duger att insupa stand-alone.

Eloge för snygg etikett och fyndigt namn på både brygd och bodega!
The more I practice, the luckier I get.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Precis tappat maskrosvinet på flaska

Inlägg av Frippan »

Ja, vi får väl se hur det utvecklas.
Jag ska nog öppna en flaska i maj, och smakar det fortfarande inte bra så får det väl ligga ett år till!
Jag har större förhoppning om flädervinet som jag tänkte mig ska bli ett dessertvin. Jag jässtoppade det med en tydlig restsötma och även om det också kräver en del lagring så kan jag skönja en del behagliga egenskaper hos det. Lite som ett alternativ till Limoncello!

Chateau Hazard kommer från att jag faktiskt heter Hazard i efternamn. Gammalt svenskt soldatnamn, så jag är inte släkt med fotbollsspelaren.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster