Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare: Fruktvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
blomvolvo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 20, 2023 14:59

Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av blomvolvo »

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaks för första gången försökt mig på att göra fruktvin. Nu har jag kommit till en gräns där jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta, så skriver till er i hopp om att få lite feedback på det jag gjort hittills men även tips på hur jag borde gå tillväga framåt.

Jag håller på med två olika fruktviner: Ett med endast äpplen, och ett blandvin( 75% päron, 20% äpplen, 5% plommon ).

Det här jag jag gjort hittills:

1. Gjorde en russinbas. Blandade 2 dl russin med 5 dl kokhett vatten i två flaskor och lät stå över natten.
2. Hällde i en påse vinjäst i respektive flaska och rörde om. Dagen efter flöt russinen på ytan av flaskorna.
3. Klyftade frukterna och la de i varsin 30 l hink och fyllde i 12 l kokhett vatten i respektive hink. På med kökshandduk istället för lock.
4. Dagen efter när temperaturen gått ner till rumstemperatur hällde jag ner russin/jäst-blandningen och jästnärsalt. Rörde runt och väntade.
5. Efter ca 10 dagars jäsning tappade jag m.h.a hävert över fruktvätskan till nya hinkar och tillsatte 2.5 kg socker i varje hink.
6. Efter ytterligare tre dagar tillsatte jag 1 kg socker i varje hink och förslöt hinkarna med lock och jäsrör. Bubblade på ca var 5:e sekund.
7. Efter ytterligare 14 dagar tappade jag om igen och använde en sil för att få bort lite fruktrester som kommit med i hävertet i tidigare tappning. Här tillsattes även en sockerlagsblandning med 5 dl vatten och 1.5 kg socker i varje hink. Nu är det alltså 5 kg socker i varje hink.
8. Efter ytterligare 14 dagar så har bubblorna avtagit rejält och idag bubblar det någon gång var femte minut. Idag var också första gången jag använde hydrometern då jag glömt bort att ta startvärdet i början. Hydrometern visade 1030 på båda vinerna, och när jag smakade så tycker jag att äppelvinet smakar lite alkohol och lite surt, och blandvinet har något mer jästsmak och lite stickigt på tungan. Men jag tycker ändå att vinerna smakar ok.

Så nu till mina frågor:

* Har ni några synpunkter på vad jag kunnat göra annorlunda i tidigare skede (Förutom att inte glömma ta startvärdet med hydrometern).
* Vad bör jag göra framåt?
* Kan man ta reda på alkoholhalt utan ett startvärde, eller finns det någon generell alkoholhalt efter mitt tillvägagångssätt?
* När bör jag tillsätta jäststopp och ev klarningsmedel?
* Tappar man över vinet i nya hinkar och låter stå och klarna eller tappar man över på flaskor direkt?
* När man tappar om står det ofta att man inte ska få med bottensatsen. Är bottensatsen tydlig att se, eller är det helt enkelt att man ska komma upp några cm från botten på hinken med slangen när man tappar om?

Som ni ser finns det massor av frågor, och har läst på en del men inte riktigt fått en klarhet. Hoppas ni hänger på mitt resonemang och jag ser fram emot lite tips på hur jag kan göra vin bättre i framtiden!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av Fisken »

blomvolvo skrev: fre okt 20, 2023 17:45
* Kan man ta reda på alkoholhalt utan ett startvärde, eller finns det någon generell alkoholhalt efter mitt tillvägagångssätt?
* När bör jag tillsätta jäststopp och ev klarningsmedel?
* Tappar man över vinet i nya hinkar och låter stå och klarna eller tappar man över på flaskor direkt?
* När man tappar om står det ofta att man inte ska få med bottensatsen. Är bottensatsen tydlig att se, eller är det helt enkelt att man ska komma upp några cm från botten på hinken med slangen när man tappar om?
Här är en kalkylator som ger massa andra värden om du bara känner till ett. Räkna med att frukten innehåller ca 100 gram socker/kilo, addera dina 5000 g tillsatt socker och dela på totala volymen. Skriv in svaret på raden "dissolved sugar". Det kommer bli långt ifrån exakt men du kommer få ett ungefärligt startvärde. https://www.vinolab.hr/calculator/gravi ... sions-en19

Om det sedimenterar bra i den nuvarande hinken inom några månader skulle jag nog tappa direkt till flaskor. Tappar du om till ny hink kommer det oxidera en del så sannolikt gör det mer skada än nytta. Du lär få fällning i flaskan oavsett.

Har du tålamod att vänta ett par månader med flaskning skulle jag strunta i jässtopp. Du har haft i så mycket socker att det sannolikt aldrig kommer jäsa ut utan en del sötma kommer bli kvar. Poängen med att vänta ett tag är att man vill försäkra sig om att det som kan jäsa har hunnit göra det innan flaskning.

Bottensatsen syns tydligt. Om din hävert ser ut som min så har den en liten kopp längst ut som gör att den inte suger från botten. Jag brukar lägga den nära eller på botten, beroende på mängden bottensats, och sen se till att inte röra runt den för att undvika att sedimentet rörs upp.
blomvolvo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 20, 2023 14:59

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av blomvolvo »

Tack så mycket för svar!

Jag tog ett snabbt värde idag igen, och såg att det sjunkit från 1030 till 1028 på två dagar. Smaken upplevs som söt snarare, och vätskan är klar.
Men det låter ju rimligt det ju säger kring att låta vinet jäsa ut naturligt och avstå från jäststoppet.
Men är det korrekt att vinet jäst färdigt när mätaren till slut kommit ner till 1000 då? Och då bör jag egentligen inte göra något med hinkarna nu och kanske ta nått nytt värde om någon månad eller två?
När väl vinet jäst klart så tappar jag ev direkt upp på flaskor. Eftersom vinet upplevdes sött, kommer sötman avta ju mer av sockret som omvandlas till alkohol? Jag hoppas ju på att det färdiga vinet inte smakar så här sött, men det kanske blir bättre med tiden?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av Fisken »

Prova den där kalkylatorn jag länkade till. Jag vet inte vad du får för värden där eftersom jag inte vet hur mycket frukt du använt, men bara baserat på mängden socker du tillsatt tror jag att det är osannolikt att vinet jäser ut helt. Jäst kan inte jäsa ut hur mycket socker som helst utan till slut blir alkoholhalten så hög att jästen går i dvala. Var gränsen går är olika och beror både på jästsort och andra faktorer, men runt 16-20%. Om det ändå jäser ut kommer det stanna en bit under 1000 eftersom alkohol har lägre densitet än vatten. Det kommer bli mindre sött ju mer det jäser.

Eftersom jäsningen fortfarande pågår är vinet lite mindre känsligt för syre än det kommer vara sen när det jät klart. Är det mycket bottensediment (runt 1 cm tjockt) kan det vara värt att göra en sista omtappning nu. Men går också bra att inte göra något alls.

Poängen med en eventuell omtappning är att man inte vill ha rester av fruktkött och andra fasta fruktrester i vinet för länge. Ligger de med i månader bryts de ner i vinet vilket ger tråkiga smaker. Eftersom du nämner att du använde sil för att få bort fruktrester i förra omtappningen misstänker jag att du fortfarande har små fruktpartiklar i bottensatsen. Om bottensatsen inte har fruktpartiklar utan mest död jäst är den inte negativ för vinet utan ger tvärtom kropp och komplexitet. Kallas för "fine lees" på engelska.
blomvolvo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 20, 2023 14:59

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av blomvolvo »

Tack för svar!

Prövade kalkylatorn, och jag hade 17 liter äpple per hink, så räknade 1 liter = 1 kg. Då blev det 1700 g socker från frukten + 5000 g socker tillagt/17 l = 394. Det gav ett Oechsle på 149.88 och en potentiell alkoholhalt på ca 20 %. Blir ett starkt vin detta, ska vara sparsammare med sockret nästa gång. Men kanske blir ett gott vin till ost/dessertvin då =)
Idag såg jag att bottensatsen var någon cm i hinkarna så tappade om och nu och tänker att de får stå orörda till någon gång i december. Jag skippar jäststoppet och tappar sen jag över på flaskor då. Fick med något som heter kiselsol och gelatin när jag köpte brygg kittet, används de för att göra vinet klarare eller har de någon annan funktion?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av Fisken »

Tänkte efter och kom på att det kan vara lite riskabelt att flaska i december, tycker att jästen ha en tendens att sega sig upp sakta, sakta när det blir hög alkoholhalt. Det är möjligt att vinet blir lite pärlande om du flaskar om 2 månader. Skulle kanske vänta till januari/februari för att vara på den säkra sidan. Eler tillsätta typ 1/3 av jässtoppet och på det sättet vara på säkra sidan. Jäser du i rustemp?
blomvolvo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 20, 2023 14:59

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av blomvolvo »

Japp jäser i rumstemperatur vid ett element så drygt 23 grader. Har tillgång till källare som håller runt 12 grader med.
Noterade med att när jag tappade till nya hinkar igår att vattnet i ena jäsöret är i balans. Betyder det att det inte är tätt och kan det vara så ändå?
blomvolvo
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: fre okt 20, 2023 14:59

Re: Nybörjare: Fruktvin

Inlägg av blomvolvo »

En liten uppdatering!

Har nu gått ytterligare 2 v och vinet står still på samma värde. Smaken börjar ta sig tycker jag, så tror det blir att tillsätta jäststoppet idag, slå ut kolsyra några dagar, sen på med klarningsmedlet och sedan flaska. ☺️
Tack för tips och råd 👌
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster