Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Nästan jäst klart" - närdå då?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Flaskhals
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön sep 24, 2023 13:57

"Nästan jäst klart" - närdå då?

Inlägg av Flaskhals »

Edelman mfl rekommenderar ju eftersötning av starkvin när det "nästan jäst klart". Hur skall man veta när det infaller? Finns det något mått typ x antal jäsbubblor per minut eller så? :?
AmandaRavna
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre dec 15, 2023 8:58

Re: "Nästan jäst klart" - närdå då?

Inlägg av AmandaRavna »

Vin verkar inte vara så exakt så man får nog höfta lite :) jag eftersötade ’nyligen’ (kanske 2 månader sen nu) rabarbervin när det inte bubblade i röret längre men jag tänkte att det säkert jäser lite ändå. Mycket riktigt, det jäser fortfarande nu men inte så mycket att det bubblar i vattenlåset. Däremot ser man bubblorna i damejeannen :)

Tror helt på allvar inte det är så viktigt exakt när, för jäser gör det förmodligen om du inte väntar typ ett år med att eftersöta.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: "Nästan jäst klart" - närdå då?

Inlägg av latmasken »

Flaskhals skrev: sön sep 24, 2023 14:11 Edelman mfl rekommenderar ju eftersötning av starkvin när det "nästan jäst klart". Hur skall man veta när det infaller? Finns det något mått typ x antal jäsbubblor per minut eller så? :?
Inte i absolut tal tror jag, men har för mig Edelman just beskriver att man räknar antalet bubblor per minut när det jäser som mest och från det räknar ut hur många bubblor per minut det ska vara när det "nästan jäst klart"? Tyvärr är min Edelman-bok borta sen många år.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster