Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Hej allihop.
Detta blir 6e året med tillverkning av äppelvin för mig.
Ska flytta ut allt slabbande med grytor och bubblande vinhinkar till kallgaraget i år.
Tidigare jäsningar har skett inomhus vid temperatur runt 22-23 C. I år tänkte jag jäsa
i kallgaraget i runt 17 C och se om det gör någon skillnad (plus att det är bättre med plats).

Troligtvis behöver jag värma jäsningen med en doppvärmare kopplad via en termostat för att hålla jämn temperatur.
Det jag funderar på är om en 100W doppvärmare, när den är aktiv, skadar eller tar död på jästsvamparna i sin närhet.
De tål väl inte mer än ca 30C har jag för mig.

Alltså, är en aktiv doppvärmare samtidigt en jästdödare?

Tankar om det?

Doppvärmaren jag har är den här
https://hembryggning.se/utrustning/dopp ... ntakt.html
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av latmasken »

Tror mer på att isolera jäskärlet. Jästen genererar värme när den jobbar.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

latmasken skrev: lör sep 23, 2023 20:37 Tror mer på att isolera jäskärlet. Jästen genererar värme när den jobbar.
Fast min ide är att försöka hålla en konstant temp i jäskärlet typ 17C +-en halv grad.
Isolering plus jäs-värme kan bli vad som helst beroende på ute temp.

Kommer nog göra ett experiment och mäta temp nära doppvärmare.
Gissar vätsketemperaturen nära värmeelementet är skadligt hög för jästsvampar.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Fisken »

Ekorren skrev: lör sep 23, 2023 20:56
Fast min ide är att försöka hålla en konstant temp i jäskärlet typ 17C +-en halv grad.
Isolering plus jäs-värme kan bli vad som helst beroende på ute temp.

Kommer nog göra ett experiment och mäta temp nära doppvärmare.
Gissar vätsketemperaturen nära värmeelementet är skadligt hög för jästsvampar.
Så om jag förstår dig rätt ska du koppla doppvärmare till termostat så att den slår på och av baserat på temperatur? Som du säger så lär du få en väldigt ojämn temperatur i kärlet. Tror inte det är någon större fara för jästens överlevnad, men smaken på vinet kan nog påverkas en hel del av att värmas upp. Även om det bara är 100w så kan nog vätskan allra närmast värmeelementet bli 40+ grader. Är ju en väldigt liten volym som blir så varm men efter ett par veckor kan jag tänka mig att hela volymen i kärlet kan ha passerat nära doppvärmaren och värmts upp någon gång under jäsningen.

Kan ju vara värt att prova men tror också det är bättre att isolera hinken eller till och mef låta den stå oisolerad. Hur kallt är garaget?
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Fisken skrev: sön sep 24, 2023 12:24
Ekorren skrev: lör sep 23, 2023 20:56
Fast min ide är att försöka hålla en konstant temp i jäskärlet typ 17C +-en halv grad.
Isolering plus jäs-värme kan bli vad som helst beroende på ute temp.

Kommer nog göra ett experiment och mäta temp nära doppvärmare.
Gissar vätsketemperaturen nära värmeelementet är skadligt hög för jästsvampar.
Så om jag förstår dig rätt ska du koppla doppvärmare till termostat så att den slår på och av baserat på temperatur? Som du säger så lär du få en väldigt ojämn temperatur i kärlet. Tror inte det är någon större fara för jästens överlevnad, men smaken på vinet kan nog påverkas en hel del av att värmas upp. Även om det bara är 100w så kan nog vätskan allra närmast värmeelementet bli 40+ grader. Är ju en väldigt liten volym som blir så varm men efter ett par veckor kan jag tänka mig att hela volymen i kärlet kan ha passerat nära doppvärmaren och värmts upp någon gång under jäsningen.

Kan ju vara värt att prova men tror också det är bättre att isolera hinken eller till och mef låta den stå oisolerad. Hur kallt är garaget?
Tack för svar. Garaget är en egen byggnad men oisolerad. Är det minusgrader ute blir det minusgrader i garaget också med lite eftersläpning. Därför skulle jag vilja kunna värma jäsningar typ vin och mäsk. Köra på vintern också helt enkelt.

Tror också det blir ojämn temp i kärlet. Hett närmast doppvärmaren, svalare längs med kärlets väggar. Säkert inte den bästa miljön för en jästkultur. Kanske skulle det fungera om man hade cirkulation i kärlet med doppvärmare. Det blir ju lite konvektionsströmmar i kärlet med en doppvärmare men kan för lite om fysiken här. Läge för ett experiment kanske, jag har ju grejerna.

Vetesjutton vad som är bästa sätter att värma en jäsning i kall lufttemperatur. Värmeband har jag sett på nån shopping sajt. 1500W, men det går ju att reglera. Har funderat på en gammal elvärmefilt jag har också, men litar inte på den. Brandrisk.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Fisken »

Finns tydligen en manick för ändamålet: https://www.pgw.se/mangrove-jack-s-heat ... xrEALw_wcB
En sån, en termostat plus lite isolering runt kärlet borde kunna fungera bra.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Fisken skrev: sön sep 24, 2023 13:26 Finns tydligen en manick för ändamålet: https://www.pgw.se/mangrove-jack-s-heat ... xrEALw_wcB
En sån, en termostat plus lite isolering runt kärlet borde kunna fungera bra.
Bra tips.
Den där verkar intressant. Hu, dyr.
Ser att Biltema har en liknande för halva pengen.
Tror det vore bättre att ha en mjuk värmedyna man kan placera längs kärlväggen och linda in i isolering.
Men eftersom Biltema är Biltema bör man ju alltid köpa en i reserv...
Dessutom behöver den slaktas för att passa jobbet. 90min timer går ju inte.
Ska faktiskt prova detta med värmeplatta/dyna.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Fisken »

Du kan väl skriva här hur det gick sen? Kanske gör likadant om det funkar bra
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Tja, Biltemas 100watts värmedyna är en återvändsgränd. Hade hoppats det gick att modda bort den inbyggda 90 min timern men det fixar i alla fall inte jag. Testade på kul att ställa en 500W halogen lampa 20 cm från vinhinken. Tempen på 25L vätska steg 14C på tre timmar. Betydligt mer än jag väntade mig. Kan nog räcka med en termostatstyrd 300W halogen lampa för att hålla typ jämna18C i vinhinken så länge det är plusgrader i garaget. Ineffektiv och dyr värmning men det gör jobbet.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Fisken »

Fast då bör man nog ljusisolera hinken också. Vin är inte lika ljuskänsligt som öl men konstant belysning med 300w lampa kan nog påverka märkbart.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Fisken skrev: mån sep 25, 2023 21:41 Fast då bör man nog ljusisolera hinken också. Vin är inte lika ljuskänsligt som öl men konstant belysning med 300w lampa kan nog påverka märkbart.
Ljuskänsligt :shock:
Visste jag inte. Det är fan alltid nånting lol.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Jahaja, mäsken på Willys Turbo har jäst svalt i 20 dagar. Öx har gått från 120 till 20 men detta tar för lång tid. Satte en 500w halogenlampa att värma vinhinken tii 22C.

22 grader blev det men jästen verkar ha lagt av. Det som var hälsosamma bubblor i vattenlåset var 15e sek innan lampan är nu tyst.
Min gissning är att vinhinksväggarna blir för heta, runt 40C, och jäsprocessen har dött av värmeslag. Annars vetetusan varför det hela avstannat. Kan väl inte vara det starka ljuset?

Tillbaka på ruta ett alltså. Vet inte hur jag ska hålla rumstemperatur i mäsken vid vinterkyla :cry:
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Frostvakt+låda (Re: Jäsning i kyla).

Inlägg av Öman »

Baserat på +20 års erfarenhet av mitt vattenpumpsutrymme till brunnen, som är en svinkall betonglåda direkt mot urberget, föreslår jag följande. Jag har nämligen själv reflekterat att det nog vore perfekt som "jäsutrymme" - men totala utrymmet i sig är är bara som ett förvuxet kylskåp, så med hydroforkärlet och slangar blir det för trångt.

Jag föreslår att du gör en isärtagbar låda av 5cm tjocka frigolitskivor. Dubbelhäftande kardborreband funkar nog bra att hålla ihop det med. (Sätt på utsidan, som om du tejpat ett paket, så du kan hålla i kardborrebanden, när du vill ta isär dem. För annars lär de slitas loss från frigoliten.) På bottenplattan får du lägga en bit plywood, så inte frigoliten skadas. (Min 30liters hydrofor har tre "vassa" små plåtben, som hade sjunkit rakt igenom frigoliten, utan plywoodskivan,)

På en av "väggarna" har jag på något sätt satt upp en mindre plywoodskiva med ett elurtag - och det viktigaste - ett superlitet värmeelement på 150-200W, en så kallad "frostvakt". Finns tex på Kjell & Company för 329kr inkl fri frakt. Den har inställbar termostat för att hålla mellan +5 och +35, så det är ju perfekt.

Mitt utrymme har en oisolerad dörr som dessutom har rejäla glipor. Sufte är förstås bara att hålla över fryspunkt, men det är nog snararare sådär +20. Termostaten står på litet mer än minimum. Jag gissar att det är bra om det finns utrymme mellan elementet och jäskarlet - kanske helst 30-40cm? Och gärna litet utrymme runt om, så luften kan cirkulera.

En sådan här låda är jag övertygad om kan tom stå utomhus på någon veranda, eller bara en träskiva/lastpall på backen. I själva verket skulle utrymmet i sig kunna vara pallkragar! Då finns tom passande färdiga lock/botten. Använder jag för året runt förvaring utomhus, med spännband så inte locken blåser av om det stormar.

Elkostnaden kan man ju skita i. På en eller ett par veckor handlar det väl om ett par tior högst.

Ärligt talat känns det här som en så bra ide, att jag nog kanske testar själv! :-) Praktiskt ju, att inte behöva ta något utrymme alls under tak! Spännbamden kan ju hålla en pressänning också. Temperatur kan man ju kolla med termometer utifrån. Och alltihopa går ju att stuva undan, när det inte används.

Ärligt talat kan man ju jäsa direkt i ett par "plastis"-"brännare". Bara slänga i doppvärmarna när mäsken jäst färdigt efer en vecka. Supersmidigt när jag tänker på det. Hembränneri som sköter sig självt - utomhus! :D

(Köp riktiga begagnade pallkragar - de kostar en bråkdel av den klena fuskskiten de säljer för växtodling. De grejerna är hutlöst dyra och rena skämtet vad gäller hållbarhet & stabilitet. När jag ser dem, tänker jag: "Bedrägeri!" Rena djävla hästhandeln mot mindre vetande. Inget som skulle funka med gaffeltruckar på pallställ, med kanske tunga växellådor och annat i, vilket ju är det jag och hela industrin använder dem till. Skall ju tåla riktigt tuffa tag vid lagerhantering och transporter.)
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Ekorren »

Tack för svar :D
Jo, ett isolerat skåp har jag funderat på för att hålla jäs-vänlig temp i vinterkylan.
Jag har en gäng 80mm frigolitskivor som ligger och skräpar sen länge. De ska bli väggar i ett skåp med
enkel träram på ca 1 kvadratrmeter och runt 2 m höjd. Iden är att det ska gå att jäsa och destillera året
runt samt att det fungerar lite som insynsskydd när grannarna och ev. hantverkare ska in och rota i garaget :shock:

Det är grejerna på bilden som ska isoleras från vinterkylan. Mäsktunna, och när det ska destilleras,
min Superplastis och lite tillhörande elektronik. Funderat på att bygga en spiralbrännare men produkten
från superplastisen blir så bra att jag har svårt att motivera en spiral.

För destilleringsmomentet funderar jag på att kunna ha alum. kupolen utanför isoleringen.
Göra ett passande (stängbart) hål helt enkelt för kylning. Borde bli bra kondensering vid typ 10 minusgrader.

Bra tips om frostvakten. Hade ingen riktigt bra idé om värmeriggen i "mäsk-skåpet".

Byggstart i vår. Jag får lägga ut bilder när det finns något att se.
75F628BA-4B58-4D48-94E9-78CC1E76276D.jpeg
Öman
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: tor apr 29, 2021 19:44
Utrustning: 20l dunk

Re: Jäsning i kyla. Doppvärmare?

Inlägg av Öman »

@Ekorren Jag tror förstås stenhårt på dina ideer - eftersom jag tänker likadant själv! :D

Iden med uttag för kylning av kupolen låter smart! Ett cirkelrunt hål, som man kan stoppa ner en gigantisk dasspappersrulle i, fast 40cm i diameter eller vad nu hålet skall vara, och ungefär lika hög (beror på hur långt ner under locket plastisen står). Kan ju tex vara av en bit rullat liggunderlag? Bara se till att det någotsånär sluter mot hålet i taket/locket på utrymmet, och mot plastisens kupol. Petnoga lär det knappast vara, så hålla på med tätningslister tror jag är våldsam överkurs.

Får se vem av oss som hinner bygga o testa först! :D
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster