Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur göra med mitt sorgebarn till körsbärsvin?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Hur göra med mitt sorgebarn till körsbärsvin?

Inlägg av Drake »

I tre somrar i rad har jag gjort körsbärvin. Har följt ett recept som följt med ett jäsningskit från Partaj och det har blivit kalasbra. 8 kilo bär, 5.5 kilo socker. Ska bli 20-23 liter när det är klart.

Jag har gjort på exakt samma sätt i år men denna gång vill det inte jäsa ut ordentligt. Det verkar också ha saftat sig mindre, för totalvolymen är 18.5 efter att bären silats bort. Kanske mosade jag inte tillräckligt noggrant.

Hursomhelst. Mina tidigare satser har landat på ca -5 öchsle, kanske något mer men i alla fall klart under nollan. Denna sats har efter fyra veckor inte kommit ner lägre än till +5. Den har också stått still på +5 i en vecka nu och har inte bubblat på minst lika länge, förutom när jag skakat till hinken.

Jag vet inte varför den inte vill jäsa ut likt de tidigare, trots att det är samma recept. Kanske hade jag en sötare sorts körsbär den här gången och att sockerhalten blev högre än tidigare - för mycket för jästen att hantera - eller så råkade jag ha i lite för mycket bär. Den här gången var de tinade från frysen, tidigare har de varit färska.

Ska jag räkna jästen som död nu när den stått på samma i minst en vecka? Finns det fortfarande något jag kan göra för att få ner den något i öchsle?

Om inte, hur starkt kan man tänka sig att det har blivit?

Det luktar redan gott och har otroligt fin färg, så jag hoppas såklart att det blir ett gott vin även om det blir både sötare och svagare än jag ville.

Tacksam för hjälp!

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst