Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärsvin 2023 dagbok

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Hej,
säsongen för fläderbär står vid dörren och snart blir det åka av!

Då jag är inne på mitt andra riktiga år av vinbryggnig tänkte jag skapa denna tråd som en dagbok av vad som sker med vinet och i processen.
Jag vet själv att innan jag började med bryggning och letade kunskap var liknande trådar värda guld för att snappa upp kunskap och hitta inspiration.

På meritlistan har jag:
6 satser öl med Grainfather
2 fläderblomvin
1 rabarervin
1 fläderbärsvin
1 fläderbärsglögg

Fläderbärsvinet förra året som klarnade med klarningmedel och inte lagrades blev väldigt trevligt men det blev mycket sämre efter vart med en konstig bitterhet.
Nu har jag beställt en damejeanne på 20 liter för att kunna lagra och förbättra fjolårets test.

Receptet för årets vin kommer vara i runda slängar:
5+ kg Fläderbär
Vatten för att få upp nivån till 20 L
4 kg socker
Citronsyra
Vinsyra
Vinsvala
Jästnäring
Pectolase
Jäst (Lalvin RC 212)

Tanken är att först låta det jäsa ut i en jäshink.
Sedan flyttas för sekundär fermetering i glasflaskan i minst 4 månader.
Till sist, tappa upp på glasflaskor med kork för att lagras.

Jag har hittills inte jobbat med exakta mått eller oechslevärden utan gjort lite som med matlagning. I stundens hetta får saker och ting ske som det faller in.
Vi får se hur det går helt enkelt!
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

Ser bra ut! Ska bli spännande att följa.
Pallten skrev: lör aug 26, 2023 16:11 Jag har hittills inte jobbat med exakta mått eller oechslevärden utan gjort lite som med matlagning. I stundens hetta får saker och ting ske som det faller in.
Vi får se hur det går helt enkelt!
Tror det är bäst att ändå vara ganska noga med både svavel och syror, men det vet du säkert redan
Tomcat
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre jun 16, 2023 10:53

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Tomcat »

Ursäkta för jag kapar lite tråd men mitt fl-bär vin satte precis igång med jäsningen och det är de kraftigaste ploppningar som jag har hört i min lilla vinkarriär.
Först ingenting på 2 dagar sedan Braaaaaapp 5 luftbubblor på en sekund, still going strong efter två dagar nu. Jag hoppas det blir bra och för dig med Ts såklart.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Allfader »

Spännande! Om ni lyckas få vinet att klarna får ni gärna berätta hur ni gjorde det. Gjorde fläderbärsvin som stod ett år och var fortfarande grumligt…
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Då är bären plockade och rensade.

Tidigare har jag rensat med en gaffel men i år gjorde jag det för hand.
Tidsmässigt liknande, men det blev inga småkvistar.
Bär i processen att rensas
Bär i processen att rensas
Förbättring till nästa år kommer vara att ha flera påsar som fylls till en mindre grad.
Nu hade vi två som var väl fyllda och det resulterade i att bären i botten krossades och försvårade processen med kladd.

En 10 liters hink fylldes till en tredjedel och sedan hälldes vatten i för att tvätta bären.
Detta gör också att omogna bär, kryp och skräp flyter till ytan och är lätta att plocka bort.

För överintresserade så gav 11kg bär på kvist, 9 kg rensat.
Tre påsar med fläderbär. 9kg
Tre påsar med fläderbär. 9kg
Bären kommer nu frysas in och bryggningen påbörjas i veckan.

Samtliga bär kommer användas i bryggden, så ovanstånde recept blir inte helt korrekt.
Förra årets sats hade en otrolig mörk färg med toner av björnbär och svarta vinbär vilket är något jag vill återskapa.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Allfader skrev: fre sep 08, 2023 21:55 Spännande! Om ni lyckas få vinet att klarna får ni gärna berätta hur ni gjorde det. Gjorde fläderbärsvin som stod ett år och var fortfarande grumligt…
Det blir mitt första långsiktiga projekt så vi hoppas på det bästa!
Gick vinet att dricka trots grumlighet?
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Fisken skrev: lör sep 02, 2023 14:33 Ser bra ut! Ska bli spännande att följa.
Pallten skrev: lör aug 26, 2023 16:11 Jag har hittills inte jobbat med exakta mått eller oechslevärden utan gjort lite som med matlagning. I stundens hetta får saker och ting ske som det faller in.
Vi får se hur det går helt enkelt!
Tror det är bäst att ändå vara ganska noga med både svavel och syror, men det vet du säkert redan
Hajemän, just när det kommer till det så blir det våg.
Men uppskatar att du kommenterar då man aldrig vet vad för kritisk kunnskap man saknar!
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Bryggning!
Går man en redigt slapp utbildning så är man ledig på onsdagar och kan spendera dagen med att brygga!

Tinade de frysta bären i kastruller.
Kastruller med halvtinade bär
Kastruller med halvtinade bär
Lät det simmra för att bären skulle brytas upp.
Tinande fläderbär
Tinande fläderbär
Tillsatte allt i brygghinken.
Kokade upp vatten och tillsatte 3.9kg socker.
När det var upplöst hällde jag det i hinken.
Tillsatte vatten till 20 liter.

Efter det svalnat lite tillsattes 2.5g vinsvala, 6 tsk citronsyra, 1 tsk vinsyra och jästnäring.
Hink med det goa i
Hink med det goa i
16h senare tillsattes pectolase.

Imorgonbitti, 24h efter pectolasen ska jästen tillsättas.

Vinsvalan har gjort sitt och ingen vildjäst har börjat, vilket är skönt!

Det smakar verkligen trevligt och överväger att plocka mer för att göra en minisats, sylt eller kanske glögg...
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

Snyggt! Vad var og? Vilken procent siktar du på?
Skulle också vilja tjata lite mer om syrorna, hur det kommer sig att det blev just den blandningen och mängden?
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Fisken skrev: tor sep 14, 2023 23:14 Snyggt! Vad var og? Vilken procent siktar du på?
Skulle också vilja tjata lite mer om syrorna, hur det kommer sig att det blev just den blandningen och mängden?
Tänkte ta og i morgon när jästen åker i.
Siktar på ett lättare vin då jag innan bryggt saker som bara gör en full men inte nöjd.

Kör på ett kombo av två olika recept
https://homebrewanswers.com/elderberry-wine-recipe/

https://honest-food.net/elderberry-wine-recipe/

Det andra receptet är lite mer satsigt och långt över min skicklighet och erfarenhet. Hank Shaw skriver att man ska mäta nivån på syran och socker. Detta som jag skrev ovan är något över mig och väljer att låtsas att jag inte läst det.

Det första receptet har dock en fast mängd på acid blend som ska tillsättas och denna är 2tbsp.

Hahaha oj!
Inser nu i skrivande stund att jag översatt tbsp till tesked och inte matsked...
Aja fuck, får tillsättas korrekt summa senare.

I alla fall, kör det första receptet gånger 4 Så 2tbps*4=8tbsp.
Efter forskning hittar jag att acid blend består av äppel, citron och vinsyra i en sammansättning av 50/40/10.
Har ej äppelsyra och hittar inte hur "starkt" det är, så ersätter detta med citronsyra.
Jag lägger mig i underkant för att kunna justera i efterhand.

Sockret är också i underkant av receptet då jag vill ha ett svagare vin under 12-14%.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Hällde jästen i 50ml 36°c vatten, rörde om och sedan ner i hinken.

OG mättes och låg på 95
PXL_20230915_064411407.jpg
Kan läst av värdet fel då jag inte är särskilt bekant med att avläsa
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

Pallten skrev: fre sep 15, 2023 0:07 Det första receptet har dock en fast mängd på acid blend som ska tillsättas och denna är 2tbsp.

Hahaha oj!
Inser nu i skrivande stund att jag översatt tbsp till tesked och inte matsked...
Aja fuck, får tillsättas korrekt summa senare.
Nejnej! Ta det lugnt, det står tsp i receptet så det ska vara teskedar.
Tycker själv syratillsatser är svåra. Har inte heller utrustning för syramätning utan blir till att gissa. Tycker man ska göra som du säger och försöka lägga i sig i underkant först och sen justera upp. Mitt förra bärvin blev alldeles för surt och det är riktigt tråkigt.

Det jag tror du behöver tänka på är att du har en betydligt större andel bär än receptet säger och eftersom bär är sura behöver du inte tillsätta lika mycket syra. Eventuellt kan du redan vara lite i överkant med den mängd du tillsatt nu.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av latmasken »

Min pH-mätare som jag köpte för hydroponisk odling har varit användbar även vid bryggning. Innan det körde jag dock med vanliga pH-remsor, de är billigare men lite svårare att avläsa (särskilt om musten har mycket färg).
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Fisken skrev: fre sep 15, 2023 10:08 Nejnej! Ta det lugnt, det står tsp i receptet så det ska vara teskedar.
Receptet var på engelska och kallade för tbsp alltså matskedar, så det blev fel ändå.
Men tycker själv 8tbsp, alltså runt 1.2dl syra känns lite väl mycket.
Vet att smaken inte helt översätts till färdig produkt men det smakar lite platt, som att att saknas syra.

Men som du säger så kommer jag sitta ner i båten och justera senare!
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

latmasken skrev: lör sep 16, 2023 9:23 Min pH-mätare som jag köpte för hydroponisk odling har varit användbar även vid bryggning. Innan det körde jag dock med vanliga pH-remsor, de är billigare men lite svårare att avläsa (särskilt om musten har mycket färg).
Kollade in några PH-remor på PWG men de hade bara stickor som mätte inom små spann och gjorde mig mest förvirrad för hur de skulle användas.
Men kanske är värt att testa att se om man kan hitta en universell mätare.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst