Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Krydda fruktvin - när då?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Reasonable
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 12, 2023 10:15

Krydda fruktvin - när då?

Inlägg av Reasonable »

Hej!

Tappade upp mitt första körsbärvin för en månad sen och är nu inne på min andra bryggning. Läste massor på detta forum och tackar för er hjälp.

Nu har jag gjort ett rabarbervin med ungefärligt recept så här:

9.5 kg rabarber
1.5 kg svarta vinbär/vildhallon
En citron
8 kg socker
27 liter totalt i hinken när allt var i
Vinjäst (minns inte vilken - någon standard hur som helst)

Efter att min 30l jäshink puttrat som ett maskingevär i jäslåset, har jag nu efter en vecka silat av frukten och delat upp det i två mindre jäshinkar.

Den ena har jag tänkt testa att krydda med spansk körvel. Mamma råkade ha massa i sin trädgård och när jag läste på är tydligen rabarber å lakrits/anis-smaken från körvel en fantastisk kombination som använts i århundraden. Perfekt tänkte jag.

Tänkte först slänga i de vid tappningen innan klarning, men la i det nu direkt vid bortsilning av frukten. Jag dedikerade bara 25% drygt av vinet så ingen katastrof om det blir skit. Men vill ändå ha lite tips kring hur ni som kryddat vin gör det?

I vilket skede? Slänga i det direkt med frukten eller mot slutet? Hacka den, mortla den eller bara slänga i hela kvistar? Kan tillägga att samtliga delar av körveln är ätlig.

Hur mycket? Beror på vilken ört det gäller antar jag. Körveln är rätt mild. Jag har smakat nu efter två dagar och inte kännt nån skillnad gentemot det ”vanliga” rabarbervinet, och har hällde därför i mer körvel. Tog tyvärr inget mått men två rejäla nävar med kvistar har jag hackat i 6 liter vin. Är det liksom dagar eller år som gäller innan det tar smak?

Alla tips eller tankar uppskattas :thumbup:
Reasonable
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör aug 12, 2023 10:15

Re: Krydda fruktvin - när då?

Inlägg av Reasonable »

Ingen respons, men kanske kan vara intressant med en uppdatering för någon.

Körveln satte lite smak till slut. Tyvärr inte särskilt mycket, och jag kan heller inte påstå till det bättre. Gillade "originalet" mer hela tiden. Jag har inte gett upp idén men kommer slänga i körvel i MYCKET större mängd nästa år och tillsammans med rabarbern direkt. En så pass mild "krydda" verkar kräva stora mängder för att sätta spår.

I slutändan blanda jag ihop dem och fick väl till slut ett helt ok vin rent smakmässigt (mitt sämsta av 4 hittills dock). Jag hastade med för mycket socker på en gång också och jäsningen avstannade för tidigt trots påfyllning. Sött och inte särskilt starkt - vilket är den typ av vin som jag finner tråkigast.

Sen kan jag säga att oxalsyran var förjävlig här. Använde en gammal art av rabarber, vet inte exakt vilken. Tänkte att det kan väl inte vara så farligt trots att jag läst på. Men efter att jag konsumerat en halv liter på en kväll klibbade tänderna, jag fick ont i magen och utslag i ansiktet. Googlade 1177 oxalsyra och symtomen stämmer på pricken. Kommer fixa vinkrita eller steriliserat äggskal till nästa gång.

Sammanfattningsvis lärde jag mig mer av misstagen av att använda "gamla" rabarber och att sockra för mycket på en gång, mer än att krydda vin.

Funderar på skriva ut etiketter med slogan "Njut av en värre bakfylla utan fylla!" och sen skicka som skojpresent till kompisar. För det är ungefär så det känns :) Kan säkert va kul som groggvirke. Man lever och lär.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Krydda fruktvin - när då?

Inlägg av Allfader »

Jag hadr kryddat samtidigt som jag haft i frukten, så att man slipper sila två gånger. Saffran har jag kryddat med, inte körvel.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster