Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Zezlot »

Hej! Plockade 11 kg körsbär och har lagt för jäsning i hink (23 liter totalt med allt). Gjorde sockerlag på 4 kg och hällde i samt vinsvalva som jag hällde i 3 gram (rekommenderad dos var 1-2 gram er 10 liter. Väntade 34 timmar och hällde sedan i edelsmans portvinsjäst som jag skakade typ 20-30 sekunder innan jag hällde i. Väntat 48 timmar nu men verkar heldött. Inga bubblor som flyter på ytan och bubblar inte i röret. Vad ska jag göra? Börjar blir lite panik då jag inte vill det ska bli dåligt! Har ett annat paket jäst liggandes, ska jag göra en förkultur på detta med lite socker och vatten i ett glas? Tips och råd uppskattas
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av click »

Dom där edelmanjästerna verkar inte hålla någon vidare kvalitet, prova att hälla i en påse torrjäst från lallemand eller något annan känd tillverkare så kommer det nog igång snabbt.

Har du haft i svavel är det nog ingen större brådska om det blir stående några dagar heller
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Zezlot »

click skrev: lör jul 22, 2023 13:28 Dom där edelmanjästerna verkar inte hålla någon vidare kvalitet, prova att hälla i en påse torrjäst från lallemand eller något annan känd tillverkare så kommer det nog igång snabbt.

Har du haft i svavel är det nog ingen större brådska om det blir stående några dagar heller
Tydligen inte. Enda anledningen till varför jag köpte den var för jag trodde den var bättre :thumbdown: Har nu tagit vatten och socker och gjort en "förkultur" på en påse starkvinsjäst med näring. Tror den hette "hisab" på påsen. Får hoppas detta fungerar bättre. Hade varit riktigt surt att behöva hälla ut allt. :oops:
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av click »

Det kan tom. vara så att den där starkvinsjästen är just EC-1118, eller iallafall något snarlikt, så det kommer nog gå jättebra! Förkultur brukar inte behövas om inte jästen är gammal eller nått sånt. Men det skadar ju absolut inte.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Zezlot »

click skrev: sön jul 23, 2023 13:02 Det kan tom. vara så att den där starkvinsjästen är just EC-1118, eller iallafall något snarlikt, så det kommer nog gå jättebra! Förkultur brukar inte behövas om inte jästen är gammal eller nått sånt. Men det skadar ju absolut inte.
Hälllde i den klockan 10:00 idag. Får hoppas det tar sig nu. Hur länge brukar det dröja innan man ser aktivitet i "badet". Ser fortfarande ganska dött ut även nu med ny jäst konstigt nog.
Jaktpanda
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör jan 28, 2023 21:54

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Jaktpanda »

Vad jäser du i? Kan det vara så att det inte är lufttätt och du därför inte ser bubblor i vattenlåset?
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Zezlot »

Jaktpanda skrev: sön jul 23, 2023 20:35 Vad jäser du i? Kan det vara så att det inte är lufttätt och du därför inte ser bubblor i vattenlåset?
En jästunna som är nyköpt. Har även öppnat och kollat i men har inte varit någon "bubblig yta" och luktar mer saft än jäst så antar det inte jäser. Väntar fortfarande på att den nya jästen jag hällt i ska ta sig :)
Tätt borde den väll vara då den är ny, är ju dock ingen packning eller något utan en vanlig "plasttunna" som man köper på PGW eller vilken vinshopp som helst :)
Ultrasthlm
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 11, 2024 19:12
Utrustning: Plastdunkar och jäst

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Ultrasthlm »

Spontant så tänker jag att vinsvalva tog död på jästen.
Jag skulle skippat den helt!

(hellre lite vildjäst än att döda all jäst i brygden)
Jardgard
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 22, 2022 10:08

Re: Det jäser inte! (körsbärsvin) AKUT

Inlägg av Jardgard »

Testade Edelmans, typ Madeira och tog 3 dagar tills de första bubblorna började dyka upp.
Tror att det krävs större tålamod med färsjästen än den torra, så don't worry!

Har läst att dessa färskjäster kan ta mellan 2-5 dagar för att börja komma igång.
Den 5:e dagen börjar ju bli lite kritisk om man inte haft i vinsvalva för något annat att börja gro..

Hoppas det gick bra för dig!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster