Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur blev det så jävla starkt?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Hur blev det så jävla starkt?

Inlägg av Drake »

Har just mätt alkoholstyrkan i mitt rabarbervin med hjälp av en sån där vinprovare.

Jag tyckte att det smakade starkt när jag provsmakade det, men ändå inte så starkt som vinprovaren visar: typ 22 procent.

Kan det verkligen stämma?

Jag följde ett recept i ett sånt där kit man kan köpa med recept, jäst, klarningsmedel etc och följde det till punkt och pricka. Sju kilo rabarber och sex kilo socker. Jäste i tre veckor, jässtoppade när det stod typ -2 eller -3 på hydrometern. Stod i ytterligare två veckor för klarning.

Förvisso står det inget i receptet om förmodad alkoholstyrka men jag utgick ifrån att det skulle bli nånstans mellan 11 och 14 som min andra vinsatser på egna bär och efter samma metod.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hur blev det så jävla starkt?

Inlägg av latmasken »

Vinprovaren är inget direkt precisionsinstrument tyvärr, jag har helt gett upp att använda den utan försöker räkna fram vad det kommer bli för alkoholhalt baserat på volymen och mängden socker.
Aronical
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis sep 24, 2019 13:27
Utrustning: damejeanne

Re: Hur blev det så jävla starkt?

Inlägg av Aronical »

Kalibrera mot ett vin från systembolaget. Vinprovare av glas som visar alkoholhalt kan visa upp till 4 % fel vet jag av erfarenhet.
1. Vad kan man jäsa?
2. Allt som inte skriker går att jäsa
3. Allt går att jäsa
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst