Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lämplig sötma flädervin

Utrustning och teknik.
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Lämplig sötma flädervin

Inlägg av Frippan »

Jag satte en omgång flädervin för några dagar sedan och sockrade till startvärde 50 oechsle.
När detta jäst ut skulle jag sockra en andra omgång men tänkte väl på annat under tiden så jag råkade sockra upp det till 60. Oops.
Det skulle ju ge över 15% om jästen klarar att jäsa ut sockret och det känns lite väl starkt.
Nu tänker jag att jag kan stoppa jäsningen i förtid och få ett vin med viss sötma. Det kanske tom bara är bra på ett flädervin?
Vid vilket värde borde jag stoppa jäsningen för bästa balans mellan alkoholstyrka och sötma tror ni?
10-15 nånstans kanske?

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst