Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjarstart

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

Tjenare! Köpt mig 2 stycken glasdamachaner och ska äntligen ge mig på att göra vin på alla mina underbara frukter i trädgården!

Men vart börjar man? Finns det någon "mall" för vad man ska köpa på sig? Jäst har jag förstått men alla tabletter och dylikt man har i vinet samt kring steriliseringen.

Vart är ett bra ställe att köpa ifrån?

Finns det även någon rekommendation steg för steg guide för mig som är helt ny kring detta? :)

Mvh en vilsen nybörjare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjarstart

Inlägg av latmasken »

Finns massor med ställen att beställa hembryggningsgrejer från, Humle och PGW har jag köpt från.

Jag har inte i en massa tabletter och grejer i mina viner.

Du behöver rengöring och desinficering, jag gillar StarSan för desinficering då man inte behöver skölja efteråt. Flaskdiskborste med långt skaft för att diska damejeanner (det finns de som kör med sand, grovsalt eller liknande för skrubbningen men jag föredrar en hederlig borste). Jag nöjer mig främst med vanligt diskmedel, däremot kan jag ibland använda maskindiskmedel om det verkar vara beläggning som sitter hårt.

Vinsvavla kan vara vettigt om man vill vara säker på att döda vildjäst (men det fungerar inte så bra om du t.ex. ska jäsa enligt "bozo-metoden").

Citronsyra eller vinsyra kan behövas för att justera pH innan jässtart, det beror lite på vad man använder för frukt.

Hydrometer är bra att ha om vill kunna mäta lite olika saker, jag använder inte min så ofta utan försöker istället räkna på ingredienserna. Jag har även köpt en refraktometer, främst för att hydrometern kräver ett par deciliter för att kunna mäta. Refraktometern behöver bara en droppe. Men det är överkurs för nybörjare.

Kork/hätta och jäsrör till damejeannerna och en hävert (rekommenderar pumphävert).

Jässtopp kan man använda om man har dåligt tålamod eller vill ha restsötma. Det finns olika jässtopp, med eller utan konserveringsmedel. I de flesta fall vill man ha med konserveringsmedel för annars riskerar man att det börjar jäsa i flaskorna.

Jag använder sällan jässtopp utan låter det jästa ut och sen bulklagrar jag ofta innan jag flasktappar.

Sen behöver du kanske korkar och en korkapparat.

Jag köpte även en flasksköljare och ett flaskträd, men det är inget man måste ha.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

Tusen tack för svaret/svaren! Har inte hittat någon borste som verkar vara lång nog. Detta är en 15-20 liters damachan! Tänkte jag skulle göra på körsbär och kanske plommon senare. Men hur gör man med själva bären? Lägger man det i en hink och mosar och sen häller i damachanen? Känns som det kommer bli stopp och man trycker ner massa bär?

Tänkte försöka mig på viewtopic.php?t=1392 här inne som verkar ha en bra och smidigt recept! :)

Någon som vet om det finns något "steg för steg guide"?

Kollat lite på de sidorna du nämnde men är så mycket olika jäsningar och medel så det är svårt att veta vad man ska beställa. :oops:
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

Så nu vart man en 1000 lapp fattigare men beställt allt jag behöver förhoppningsvis!

1 Liter starsan var naturligtvis slut så köpte sanipro 1 liter istället. Står exakt samma på produkt beskrivningen så förstår inte riktigt vad skillnaden är. tanken är att jag rengör allt med https://vinshoppen.se/steriliseringsmedel.html produkten och sköljer ur noggrant. Sedan har en sprayflask med sanipro där jag sprejar på alla redskap strax innan de används (2-3 minuter innan) räcker detta eller vad rekommenderas? Känner mig väldigt nojjig för renligheten så man inte råkar bjuda och förgifta någon. :lol: Angående bären kan dessa krossas i en "vanlig" hink som har desinficerats innan?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjarstart

Inlägg av latmasken »

Man kan säga att det finns två sätt att jobba:

1. Man pressar frukten för att få ut juicen/musten och jäser på denna (för svensk frukt behöver man normalt tillsätta extra socker, frukt i vårt klimat har för låg sockerhalt för att ge vettig alkoholhalt).

2. Man krossar frukten och blandar med lite vatten och sockret och gör en "fruktmassajäsning". Det är enklast att göra i jäshink istället för damejeanne.

Med fruktmassa behöver man förr eller senare sila av fruktmassas så man får ut enbart musten från den. Det sägs att det brukar räcka med en vecka för att all smak från frukten ska ha kommit ut. Jag brukar använda en saftsil och en hink och sen häller jag det i damejeannen (när det väl jäser så är det inte lika känsligt för infektion, det är innan jässtart och efter att det jäst klart som det är känsligast).

Har du provat att söka i forumet? Denna tråd ligger t.ex. ganska högt upp i forumet om vinbryggning:
viewtopic.php?t=7330

Där länkas till denna sida
https://vinboken-online.com/

Som tyvärr verkar ha ett felaktigt SSL-certifikat, men om man accepterar att gå dit ändå så fungerar sidan verkar det som.
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

latmasken skrev: mån jun 19, 2023 20:13 Man kan säga att det finns två sätt att jobba:

1. Man pressar frukten för att få ut juicen/musten och jäser på denna (för svensk frukt behöver man normalt tillsätta extra socker, frukt i vårt klimat har för låg sockerhalt för att ge vettig alkoholhalt).

2. Man krossar frukten och blandar med lite vatten och sockret och gör en "fruktmassajäsning". Det är enklast att göra i jäshink istället för damejeanne.

Med fruktmassa behöver man förr eller senare sila av fruktmassas så man får ut enbart musten från den. Det sägs att det brukar räcka med en vecka för att all smak från frukten ska ha kommit ut. Jag brukar använda en saftsil och en hink och sen häller jag det i damejeannen (när det väl jäser så är det inte lika känsligt för infektion, det är innan jässtart och efter att det jäst klart som det är känsligast).

Har du provat att söka i forumet? Denna tråd ligger t.ex. ganska högt upp i forumet om vinbryggning:
viewtopic.php?t=7330

Där länkas till denna sida
https://vinboken-online.com/

Som tyvärr verkar ha ett felaktigt SSL-certifikat, men om man accepterar att gå dit ändå så fungerar sidan verkar det som.
Ja jag börjar förstå lite hur det funkar. Då får jag ta och köpa mig en jäshink också! Men min tanke var att jag skulle ha två "brygder" igång samtidigt iom att jag har två damachaner. Men hur fungerar detta med rackning? Måste det rackas och kommer jag vara tvungen att ha den ena damachanen "ledig" för att allt ska rackas över i den och sedan tillbaka? Tanken var jag skulle köra en 25 litare med körsbär och den andre med plommon :)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av click »

Det funkar ju utmärkt att tappa om till jäshinken och sen tillbaka till damejeannen, så kan du ha två satser igång samtidigt.
Men förhoppningsvis behöver du inte tappa om så många gånger, oftast räcker det med en gång när det jäst färdigt och en gång innan man tappar på flaska.
Passa på att skaffa en hink med kran, väldigt smidigt när man just tappar upp vinet på flaska.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjarstart

Inlägg av latmasken »

Jag brukar jäsa i jäshinkar (de är billiga) och låta damejeannerna vara för klarning och bulklagring.

Jag tappar om en första gång när det nästan jäst klart (och blivit en rejäl bottensats), främst för att få bort så mycket av bottensatsen som möjligt.

Sen försöker jag "glömma bort" vinet en månad eller två så det klarnar ordentligt och slutar jäsa, och sen är det i princip klart att tappa på flaska (om man nu inte vill försöka balansera det, vilket nästan är en helt egen vetenskap).
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

click skrev: lör jun 24, 2023 12:51 Det funkar ju utmärkt att tappa om till jäshinken och sen tillbaka till damejeannen, så kan du ha två satser igång samtidigt.
Men förhoppningsvis behöver du inte tappa om så många gånger, oftast räcker det med en gång när det jäst färdigt och en gång innan man tappar på flaska.
Passa på att skaffa en hink med kran, väldigt smidigt när man just tappar upp vinet på flaska.
Aa men det är ju lysande! Precis som du säger så lär det ju bara bli två "rackningar" en från jäshinken till glasdamajeannen samt en emellan för att bli av med lite botten sats. Köpte en 25 liters hink med nät för frukten. De hade dock ingen med kran vilket var lite synd. Det enda som saknas nu är något att röra runt med men det kanske inte är så nödvändigt i jäshinken iom att allt ligger och drar någon vecka ihop ändå. 8)
Zezlot
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jun 17, 2023 23:32

Re: Nybörjarstart

Inlägg av Zezlot »

latmasken skrev: sön jun 25, 2023 17:38 Jag brukar jäsa i jäshinkar (de är billiga) och låta damejeannerna vara för klarning och bulklagring.

Jag tappar om en första gång när det nästan jäst klart (och blivit en rejäl bottensats), främst för att få bort så mycket av bottensatsen som möjligt.

Sen försöker jag "glömma bort" vinet en månad eller två så det klarnar ordentligt och slutar jäsa, och sen är det i princip klart att tappa på flaska (om man nu inte vill försöka balansera det, vilket nästan är en helt egen vetenskap).
Ja jag har läst om back sweetening och allt sånt men tror det är lite överkurs just för en nybörjare, vill mest bara få något drickbart, är det gott är det naturligtvis ett plus. Billigt och billigt vet jag inte. Hinken kostade 200 spänn vilket jag tyckte var sjukt dyrt för en liten plasthink :shock: :mrgreen:

Ja tanken är att det ska få stå ifred helst 1-5 månader. Kommer dock vara svårt att låta fingrarna vara i styr utan att nalla på det. Kan hända jag tappar upp det på 5 liters dunkar och låter några stå lite längre isåfall. Nä vinet "gottat till sig" efter 1-2 månader är det då man rör ner vinsvalan eller när ska denna ner i vinet? Har hört massvis med historier där korkar skjutit högt och lågt (och även varit med om det vid saft tillverkning) så detta vill jag absolut försöka slippa om det går!

Sen undrar jag med förvaring. Är det okej att ha vinet i min jordkällare/ husgrund för förvaring på glasdamajeannerna? Där blir det rutt 15-20 grader nu på sommaren och 0-10 på vintern skulle jag tro. Kan inte förvara det inomhus då mitt torp endast är på 53 kvm! :roll:
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster