Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ert bästa vin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Ert bästa vin

Inlägg av Micke1234 »

Hej, är ny på forumet och har börjat prova att brygga eget vin. Vilket är ert bästa vin ni gjort? Dela gärna med ert recept. Själv har jag hittills gjort dess:
Äppelvin
Rött vin (köpt sats)
Vitt chardonnay (köpt sats)
Maskrosvin(bulklagras atm)
Syrenvin(har jäst i snart 1 vecka)

//Micke
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Ert bästa vin

Inlägg av latmasken »

Jag har inte hunnit med så många olika (och ett par försök blev misslyckade), men ett av de bättre gjordes på äppelmust och fläderbär. 10 liter äppelmust och en BigPack med fläderbär blev "nästan" som ett rödvin. Flädern gav väldigt mycket färg. Hade tänkt prova en sats med aronia i, men där kom inte jäsningen igång. Och nu har de grävt bort aronia-buskarna vid skolan (där jag brukade plocka).
PatteP
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 07, 2023 20:21

Re: Ert bästa vin

Inlägg av PatteP »

Har bara gjort två ambitiösa vinbrygg + några rulles vinsatser i ungdomen. Märks stor skillnad efter två års lagring, äppelvin som jag bryggde -21 smakade mest jäst och surt först men öppnade en flaska nu igen och det har blivit mkt bättre. Förra årets blev nog bäst iaf. Recept blåbär/plommonvin 2022(ca 22 L)

8 kg blåbär
11 kg mirabell(små rödgula syrliga plommon, kan kallas ”körsbärsplommon”). Hade tvättat dessa med natriumbikarbonat i vatten enl. andras rekommendation på forumet.
4L vatten.(+3L till vid avsilning)
1+2,1 kg socker
Lalvin 71b-jäst
Wyeast jästnäring

Mosade frukten, tillsatte kokat vatten och första sockersatsen, pectolas, jästnäring, mäskjäsning i ”brewbag” i tunna i 6 dagar. Silade av frukten, hällde över 3 kg vatten över massan i påsen för att laka ur det sista. I med resten av sockret och jäste på Carboy i ca 2 mån. Omtappning, toppade upp med fjolårets äppelvin, självklarning och flasktappning efter ytterligare en månad.

Det blev ett fruktigt och friskt vin, klarröd fin färg men inte lika mörkt röd som rödvin. lättdrucket, smakar ganska syrligt men rundas förhoppningsvis av efter något års lagring. Alkohol ca 10,5 %, hade siktat på 12% men det jäste inte under 8 ochsle. Saknar fyllighet, tänker köra något liknande i år men med bas av äpple och sen mindre andel av många olika frukter: blåbär, körsbärsplommon, kanske aronia och/eller slånbärsavkok, druvor eller russin. Hoppas att det kan ge lite mer fyllighet och tänkte testa ha i sådan kultur för malolaktisk jäsning också. Roligt att prova sig fram i alla fall, man har alltid storslagna planer före årets brygg men sen blir det som det blir. Blåbärs/plommonvinreceptet ovan var tänkt att bli ngn slags rosé och så blev det inte alls.
Micke1234
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jun 04, 2023 23:01
Utrustning: Vinjäsning

Re: Ert bästa vin

Inlägg av Micke1234 »

Spännande med blåbärsvinet, jag tänkte göra ett vin på i princip bara blåbär i sommar, ha i enbär också som extra smaksättning. Kul att äppelvinet utvecklades så, blir spännande att se hur de jag har utvecklar sig. Blir ett nytt äppelvin i höst om jag har tid och plats, men med bättre tålamod och någon extra omtappning innan ja kör med klarningsmedel
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster