Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om konstig lukt

Utrustning och teknik.
123MJÖD
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 17, 2023 19:47
Utrustning: damejeanne

Fråga om konstig lukt

Inlägg av 123MJÖD »

Mitt mjöd har suttit i ungefär en vecka nu och luktade alltid fräscht. Nu är jag osäker på de extra lukterna som kommit till sedan sista tillsatsen av honung. Jag har läst
Mr Coopers post https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php ... hilit=lukt, men den svarar inte på mina frågor.

Lukten är som av vin (Black Tower i mitt fall), vilket kan väntas, men sen en andra lukt, som påminner om fis, iallafall för ett vin. Äter man äpple efteråt förföljs man av att det luktar "fis" omkring en jämt. Jag är lite orolig eftersom jag inte kan avgöra om det luktar som väntat. det kommit in bakterier, eller den bara blivit dålig. Kanske är det bottenslammet som luktar. Det börjar först med att det luktar vin ur jäsröret, men när den bubblar kommer den sekundära doften. Den har iallafall inte blivit värre med tiden, bara inte försvunnit eller förbättrats, om det nu är något fel. Kan den behöva tappas om? Jag undrar också för att den sista honungen är oöppnad och vill inte slänga 70 spänn i toan i onödan om det skulle vara bättre att börja om. Hur tänker ni?

Satsen är:
10L vatten, uppkokt och avsvalnat
500g x 3 Svensk honung
Så här långt är 1kg tillsatt
Mjödjäst m näring
extra näring 5g till 10L med andra burken honung

Damejeanne och verktyg steriliserade,
med utrymme för att det den första satsen någonsin,
med avsett rengöringssalt eller kokning.
Har öppnat locket en gång för att ta ut ett prov. Annars luktat i jäsröret, som alltid står med locket på när det inte doftas av, med steriliserat vatten i.



Tack på förhand

EDIT: Jag förstår att det här kan låta oseriöst, men det är det verkligen inte.
123MJÖD
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: mån apr 17, 2023 19:47
Utrustning: damejeanne

Re: Fråga om konstig lukt

Inlägg av 123MJÖD »

Nåja, jag skulle gärna vilja veta vad stanken var. I övrigt blev vinet skapligt. Vinprovaren mätte 22,5 vol% igår.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fråga om konstig lukt

Inlägg av Fisken »

Det är antagligen svavelföreningar, de bildas ibland vid jäsning, särskilt om det finns lite för lite jästnäring. Kan dock uppstå även om det inte är någon näringsbrist och är nog rätt svårt att avgöra varför. Tror att det kan finnas olika orsaker. Ofta försvinner det efter ett tag men om brygden jäser klart och doften fortfarande inte har försvunnit kan man lufta bort den genom att blåsa en syrefri gas genom vätskan. Enklast är att använda ett corneliusfat, koppla in kolsyreregulatorn till öl-röret som går ner i botten av fatet och sedan bubbla mjödet lite lagom snabbt till lukten försvunnit. Fatet ska vara öppet när man gör detta, men kanske med en duk på som håller flugor och damm borta.

1-1,5 kg honung på 10 liter vatten blir inte i närheten av 22%, snarare 6%.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster