Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Priming som inte jäser

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Priming som inte jäser

Inlägg av Högländaren »

Jag la 20 liter lager på 2 ektunnor, en med sherry och en med rom, på 10 liter var. Glömde bort dem och 2 månader senare så tappar jag dem på flaska, primar med motsv 7g socker per liter. Sherry flaskorna jäste som vanligt men de som legat på romtunna jäser knappt, det har legat där i ca 2 månader nu och det ger bara ett litet pys och inget skum. Smaken är ändå fantastisk så jag vill ju ha skum i den också. Kan den lilla återstående rommen och eken ha dödat jästen? Kan man prova fylla på lite jäst i varje flaska eller hur gör man?
lyckholm
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 01, 2023 16:55

Re: Priming som inte jäser

Inlägg av lyckholm »

Det går bra att fylla på med lite jäst.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Priming som inte jäser

Inlägg av Högländaren »

Hur mycket är lite? Några korn?
lyckholm
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 01, 2023 16:55

Re: Priming som inte jäser

Inlägg av lyckholm »

Rehydrera jästen i kallt kokt vatten. Ett kryddmått per flaska räckte för mig. Jag körde dock med https://shop.humle.se/jast/ovrig-jast/f ... le-f2-25-g.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Priming som inte jäser

Inlägg av Högländaren »

Jag la i Safale US05. 3 veckor senare och det pyser bara minimalt precis som innan och inget skum. Tog romen i fatet livet av även den nya jästen. Det var en liten skvalp rom kvar som jag inte hällde ut när jag köpte den, men ändå så borde ju 10 liter öl spett ut den bra. Och den känns väldigt stark. :o
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster