Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ekens exklusiv röd Bordeaux

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Humpevinaren »

Tänker här dela med mig av mina bryggprojekt och att det både kan hjälpa andra att läsa om hur bryggningen fortlöper samt hur resultatet blir.
Jag utgår från att följa de medföljande instruktionerna för vinsatsen så noga som möjligt.

I detta vin kommer jag under processen tillsätta 4 gram franska mediumrostade ekspån för varje liter.
Ekspånen kommer tillsättas efter jäsningsprocessen men innan vinet buteljeras på flaska.
Jag återkommer om hur länge jag låter ekspånen ligga i vinet.
Naturligtvis kommer jag smaka av vinet före samt efter ekspånslagringen för att bedöma smak mm och försöka beskriva så noga det går.

Det "färdiga" vinet ska enligt min önskan bli så bra som möjligt men som bekant är ett "gott" eller "utsökt" vin inte alltid dugligt för någon annan än mig, smaken är som bekant olika. Jag hoppas ändå att min kommande smakbeskrivning kan hjälpa andra att nå liknande resultat.

Nu kör vi :D

Startdatum 1/4-2023
Ingredienser
Ekens exklusiv röd Bordeaux (5L).
16 L vatten.
Inget extra tillsatt socker.

Oechsle start 91
Bryggtemperatur 21°C
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Humpevinaren »

Dublett :(
Senast redigerad av Humpevinaren, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Humpevinaren »

Uppdatering:

10 dagar in i bryggningen utav Ekens röd Bordeaux fortlöper bryggningen utan några problem, bra jäsaktivitet (ca 10-13 "bubblingar"/min).
Temperatur i princip konstant kring 21-22 C grader. Anledningen till att jag har valt att brygga runt denna temperatur är att platsen bryggningen sker på inte varierar så mycket i temperatur utan är ganska stabil.

När jäsaktiviteten börjar avta ska jag ta ett nytt Oc-värde för att sedan återkomma här om resultatet och om vinet behöver stå längre tid innan jag kan mäta upp ett nytt Oc-värde som inte avviker från det tidigare värdet. Det är känt att ett Oc-värde som avviker från varandra efter "avslutat" jäsning tyder på att jäsningen inte riktigt är klar, sedan är frågan hur "torrt" och/eller "fruktigt" vin du önskar innan du går vidare med att stoppa jäsprocessen. Som sagt, smaken är det viktiga, är jag nöjd kommer jag stoppa när jag känner att vinet passar smaken, men kommer ta i beräkning att vinet gärna får mogna lite extra innan jag stoppar jäsningsprocessen. Som sagt många faktorer spelar in här.

Återkommer inom kort :thumbup:
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Humpevinaren »

Idag den 15/4 har jäsaktiviteten stannat vid ca 2 bubblingar/minut. Hinken skakades försiktigt i några omgångar för att hjälpa kolsyran ut.
Provtagning av Oc- värde, värde kring 0.
Provsmakning samt visuellt.
Smak av en aning kolsyrat, små bubblor som också visuellt kunde ses mot glasets kanter.
Smaken en aning torr, liten strävhet mot läpp och gom, tydlig smak av alkohol, något syrlig sötma.
Visuellt är vinet ingen fröjd för ögat då klarning ej ännu skett, rödblek, aning "färgfattig" grumligt men detta är som det ska vara innan jäsprocessen stoppas och klarning sker.

Nu ska vinet få vila några dagar och upp till en vecka till i samma hink för att bottensatsen åter ska lägga sig ner samt att jäsningen ska få möjlighet att fortsätta ostört.
Därefter nytt Oc- värde, avsmakning och visuell kontroll.
Återkommer snarast.
:D
20230415_193930.jpg
20230415_195707.jpg
Användarvisningsbild
Humpevinaren
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: fre apr 07, 2023 12:47
Ort: Östergötland

Re: Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Humpevinaren »

Så där, nu kommer en uppdatering.
Jäsningen stoppades den 19/4 då jäsningen var helt klar och Oc hamnade kring -3 vilket var perfekt för min smak.
Omtappning till hink med kran.
Mjuka tanniner, fin fruktsyra. Tillsatte Kaliumsorbat och Vinsvavla samt 50gram medelrostade franska ekspån till 20L vin. Detta istället för som tidigare beräknad 4gram ekspån/l vin. Ekspånen desinficerades i ugn.
Ett himla skakande av hinken och sedan på med jäsröret igen och ställd på mörk plats runt 22 C grader för att nu mogna och klarna fint.

29/4 Upptappning på flaskor efter avsmakning och mätning av Oc, ca 13%Vol, perfekt och fin klar nyans i mörkröda toner.
Fruktig doft av ungt vin, doft och smak av ekenspånens vaniljtoner kunde skönjas, något torr, sträv (fina Tanniner), ett trevligt och lättdrucket vin. Lagring kommer ske i husets källarutrymme på hylla ca 11-12 C grader året runt.
Kan då återkomma om smakupplevelsen när vinet lagrats ett par månader eller så.

Tappade upp några flaskor som ska njutas under valborg och under tidig sommar, därav blev det 18 flaskor á 0,75 att lagra i "vinkällaren".
Ps: Etiketterna gjorde jag själv i ett vanligt ritprogram, limmade fast dem med vattenlösligt limstift. Tycker det blev riktigt bra.
IMG_20230427_203036491_HDR.jpg
IMG_20230427_203048210_HDR.jpg
IMG_20230428_181041661_HDR.jpg
Nu går jag vidare i bryggningen av mitt Chianti, återkommer i ny tråd.
Ulltand
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 24, 2023 12:02

Re: Ekens exklusiv röd Bordeaux

Inlägg av Ulltand »

Hej!
Hur blev vinet efter lite lagring?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster