Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsning avstannat?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Mearena
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 12, 2023 10:53

Jäsning avstannat?

Inlägg av Mearena »

Hej!

Jag testar för första gången att göra vin och använder receptet på slånbärsvin från Anita Danielssons bok ”Vin av frukt och bär” (anpassat för damejeannen som svärföräldrarna skänkte mot framtida provsmakning):

Har ungefär 5 liter vinmäsk i en damejeanne på 10 liter.

Vinmäsk
2,5 kg slånbär, frostnupna
4 l vatten
150 g socker
1 g jästnärsalt

Sockerlag 1 (efter några dagar)
1 kg socker
0,5 l vatten

Sockerlag 2 och 3 (efter 1 respektive 3 veckors jäsning)
250 g socker
1,75 dl vatten

Använder vinjästen Edelmans Bourgogne.

I början bubblade det fint i jäsröret i damejeannen som står i badrummet (cirka 21 grader).

Nu efter att jag tillsatt sockerlag 2 efter 1 veckas jäsning så verkar jäsningen ha avstannat. Det bubblar lite i jäsröret när jag skakar runt innehållet, men efter en stund så är vätskenivån i jäsröret utjämnad. Kanske att sockerlagen var närmare 25 grader istället för rekommenderade 18-20 grader när jag hällde i den för 3 dagar sedan.

Har jag dödat jästen, eller ska jag ha is i magen och fortsätta att skaka runt damejeannen för att blanda runt jästen i mäsken?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsning avstannat?

Inlägg av Fisken »

Spelar ingen roll om sockerlag 2 var varm, den är ju inte ens 5% av den totala mängden i damejeannen. Inte ens kokhet lag hade ändrat temperaturen mer än några grader. Så tror inte det är någon risk att något är förstört.

Saktade det ner direkt efter tillsatsen av sockerlagen eller tog det någon dag? Skulle kunna vara så att sockerhalten i vinet börjar bli låg och att det är därför det går långsammare. Att vätskenivån jämnar ut sig efter en stund visar att det inte är helt tätt utan övertrycker läcker ut. Har själv haft en del problem med att gummihättorna man trär på damejeannerna inte håller tätt, men hjälper om man limmar mellan gummit och jäsröret. Annars kan jag rekommendera silikonpluggarna istället. Då jämnar vätskenivån inte ut sig på på många månader.
Mearena
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 12, 2023 10:53

Re: Jäsning avstannat?

Inlägg av Mearena »

Fisken skrev: tis feb 14, 2023 22:22 Spelar ingen roll om sockerlag 2 var varm, den är ju inte ens 5% av den totala mängden i damejeannen. Inte ens kokhet lag hade ändrat temperaturen mer än några grader. Så tror inte det är någon risk att något är förstört.

Saktade det ner direkt efter tillsatsen av sockerlagen eller tog det någon dag? Skulle kunna vara så att sockerhalten i vinet börjar bli låg och att det är därför det går långsammare. Att vätskenivån jämnar ut sig efter en stund visar att det inte är helt tätt utan övertrycker läcker ut. Har själv haft en del problem med att gummihättorna man trär på damejeannerna inte håller tätt, men hjälper om man limmar mellan gummit och jäsröret. Annars kan jag rekommendera silikonpluggarna istället. Då jämnar vätskenivån inte ut sig på på många månader.
Jäsning började avta efter en dag eller två. Det har börjat bildas en bottensats nu (döda jästceller och partiklar från slånbären?), men det bubblar som sagt fint en stund efter att jag har skakat runt innehållet i flaskan.

Jag använder en silikonkork, men ska försöka se om den sitter lite på snedden någonstans!

Tackar för tipsen!
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster