Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Exakt vinometer

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Estacidr
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 04, 2020 11:23
Utrustning: Damejeanne
Ort: Gävle

Exakt vinometer

Inlägg av Estacidr »

Jag har letat lite snabbt men hittar ingen tråd om en vinometer som mäter exakt.
Nu har jag 3 st såna billiga för typ 29kr/st och alla 3 visar olika värden. Det kan skilja 4%!
Och att beräkna alkoholhalten i mina frukt- & bärviner vill jag inte göra. Det blir alltför krångligt då en buteljerad flaska kan innehålla vin från 3 olika damejeanner.
Jag letar en ’manick’ som mäter det färdiga vinet direkt och med max 0,5%vol felmarginal.
Tips?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Exakt vinometer

Inlägg av Andy »

Har tyvärr inga tips på vad du kan köpa. Lite väl dyrt att köpa en gaskromatograf.
Och att beräkna alkoholhalten i mina frukt- & bärviner vill jag inte göra. Det blir alltför krångligt då en buteljerad flaska kan innehålla vin från 3 olika damejeanner.
Om du använder dig av Drinkuträknaren på denna sida app.php/verktyg så slipper du själv räkna på hur starkt det blir när du har blandat.
exempel
exempel
Användarvisningsbild
Estacidr
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 04, 2020 11:23
Utrustning: Damejeanne
Ort: Gävle

Re: Exakt vinometer

Inlägg av Estacidr »

Tack!
Det händer att jag blandar ngr dl från olika damejeanner bara till en flaska men jag mäter aldrig exakta mängden.
Brorsan som jobbar med (druv)vin i Médoc 🇫🇷berättar att de skickar iväg prover till ett oberoende labb som mäter alkoholhalten med dyra apparater.
Han räknade också ut %vol i en av mina batches till 17,4%!
Kan en refraktometer som mäter både %vol och Brix vara ett alternativ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Exakt vinometer

Inlägg av latmasken »

Ebulliometer letar du efter. Det är nog inte extremt svårt att bygga själv, de man köper tenderar att vara dyra (men det är bara för det är låga volymer på tillverkningen).

Det dyra till en sån är att man behöver ha en termometer som har hög noggrannhet.

Den bygger helt enkelt på att man kokar vinet i en grej som i princip är en liten destillator med 100% reflux, och mäter temperaturen på vinet (d.v.s. man mäter kokpunkten). Baserat på kokpunkten kan man räkna ut alkoholhalten.

I och med att man kalibrerar den med destillerat vatten så slipper man mäta barometertrycket (vilket annars också påverkar kokpunkten). Man räknar alltså fram skillnaden i kokpunkt mellan destillerat vatten och vinet för att få fram skillnaden i alkoholhalt. Och eftersom den destillerade vattnet har 0% alkohol så får man alltså fram vinets alkoholhalt.
Användarvisningsbild
Estacidr
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 04, 2020 11:23
Utrustning: Damejeanne
Ort: Gävle

Re: Exakt vinometer

Inlägg av Estacidr »

Tack! Nu har jag lärt mig nåt nytt.
Hmm, det är ett gäng tusenlappar för en sån, ser jag. Men dock en engångskostnad och i professionella sammanhang avdragsgilla. :wink:
Jag har en lasertermometer. Ingen aning om dessa anses vara pålitliga i vin/bryggerivärlden…
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Exakt vinometer

Inlägg av latmasken »

En lasertermometer är väl en IR-termometer med en laser för att sikta bara?

Du behöver en termometer med en upplösning på 0,1 grader minst, helst 0,05. Tvivlar på att en IR-termometer har den noggrannheten. Och du ska ju mäta på vätskan som är inuti, svårt att göra med en IR-termometer, den kommer troligen mäta temperaturen på glaset.

Man mäter som sagt var skillnaden i kokpunkt mellan destillerat vatten och det man provar.

Är skillnaden 3,15 grader är det 3,5% alkohol.

12% alkohol ger 8,65 graders skillnad.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster