Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd förvaringkärl

Utrustning och teknik.
ojkooj
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 04, 2022 17:20
Utrustning: Nybörjare med hink

Mjöd förvaringkärl

Inlägg av ojkooj »

Hallå!

Jag undrar vad man ska lagra i. I receptet står att man ska tappa om i ETT lagringskärl efter 10 - 14 dagar.

Följer bitidningens senaste recept på mjöd ganska precis. 2 liter honung dubbla vatten, jäst, jästnäring stabilisering och eftrsötning.

Mvh första gången
Johan
:D
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Mjöd förvaringkärl

Inlägg av Fisken »

Har bara gjort mjöd en gång, men tror det är samma principer som öl- vin och ciderjäsning. Kärlet ska vara tätt, det är det viktigaste. Det ska också vara lagom stort så att du kan fylla det helt - optimalt är om det inte finns någon luft i som kan oxidera mjödet, men lite luft blir det ju alltid. När det gäller material är rostfritt eller glas bäst, men plast funkar också ok om det ska lagras mindre än 6-12 månader.
ojkooj
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön dec 04, 2022 17:20
Utrustning: Nybörjare med hink

Re: Mjöd förvaringkärl

Inlägg av ojkooj »

Tack för svar och ursäkta min sena replik.

Så om man nu har tex 7 liter i ett kärl för 20 för att man helt enkelt tar vad man har. Vad riskeras?

Johan
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Mjöd förvaringkärl

Inlägg av Fisken »

Har mjödet jäst klart efter 10-14 dagar? Om inte tror jag inte det är några större risker eftersom jäsningen kommer pressa ut syret. Om mjödet har jäst klart kommer de 13 liter luft som är i hinken oxidera mjödet vilket generellt förstör en del aromer och också kan ge lite ättika om sådana bakterier finns närvarande. Om du tänkte flaska relativt snart skulle jag hellre strunta i att tappa om utan istället vänta tills det jäst klart i första kärlet och sedan buteljera.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster