Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Luftcirkulation i plastbrännare

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Kryddvittran »

God dag alla hembrännare!

Nu är tiden kommen för mig att krydda mitt brännvin av eget hemkokt, istället för att köpa av onkel Staten som med alla tidigare kryddningar!

Tanken är att först göra en plastis, pga den passar mina och min vapendragares behov av tid och budget!

Också tanken är att göra en 2 hinks variant, en som kokkärl och sedan en som kylare, en hel del på forumet verkar ha gjort det med goda resultat, både med hinkar och även med dunkar!

Men en sak som ger mig huvudbry, men som jag inte lyckats få något svar på, är att de alla kör med 2 rör, ett större stigarrör, och ett mindre rör strax bredvid. Vad är mening med att sätta det på detta sätt? Folk har nämnt att det krävs för luftcirkulationen, men varför? Vad händer om man inte har det utan har bara ett stort stigarrör, eller varför inte bara ett litet? Jag tänkte typ torktumlar-avloppsslang mellan dem med ena hinken högre upp, borde inte ångan stiga upp pga hettan upp i den andra hinken?

Tacksam för lättare idiotförklaring pga att jag inte ser poängen med det!

//Kryddvittran
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Andy »

Jag hänger tyvärr inte med. Kan du rita några bilder och ladda upp?
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Kryddvittran »

Jag skickar gärna en bild, min tanke på hur en apparat skulle se ut är detta:
RitningV1.jpg
Men i tråden "Stor Platis":https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3444 så nämns det att man behöver luftcirkulation, och därav 2 rör, ett längre, och ett kortare, men jag förstår inte varför det behövs?

Skulle alltså det jag ritat upp hittills inte funka i verkligheten, och isåfall, varför?

//Kryddvittran
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av latmasken »

Ta en flaska av valfri sort. Sätt flaskans öppning mot munnen. Blås.

Kommer det in mycket luft i flaskan?
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Kryddvittran »

Jo, det händer inte så mycket latmasken.

Det blir tillbaka till ritbordet!

//Kryddvittran
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av latmasken »

Kör man så hög effekt att mäsken kokar blir det ju istället en luftkyld potstill, men då lär inte den övre hinken räcka för att kyla ångorna.
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Basil »

Jag fick bara 20 procentig sprit i min plast brännare. Värmde mäsken till 45 grader och apparaten stod i verandan som är ganska kall. Vad har jag gjort för fel? Ska man värma mer.? Alkohol förångas ju vid 78 grader .Ska ja värma mer??
Online
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Andy »

Din mäsk kanske inte var färdig?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av latmasken »

Basil skrev: mån feb 06, 2023 16:06 Alkohol förångas ju vid 78 grader
Nej, etanol kokar vid 78 grader, men det är inte samma sak som att den måste vara 78 grader för att förångas.

Jämför med vatten. Det kokar vid 100 grader, men ställer du en skål med vatten på bordet kommer det försvinna vatten från den så sakteliga, d.v.s. vattnet avdunstar även om det inte är 100 grader. Om vatten inte förångades i rumstemperatur skulle en skål med vatten på bordet ha lika mycket vatten kvar efter en vecka.
maxstark
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jun 08, 2022 21:19

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av maxstark »

Basil skrev: mån feb 06, 2023 16:06 Jag fick bara 20 procentig sprit i min plast brännare. Värmde mäsken till 45 grader och apparaten stod i verandan som är ganska kall. Vad har jag gjort för fel? Ska man värma mer.? Alkohol förångas ju vid 78 grader .Ska ja värma mer??
Du får 20% vid första bränningen av mäsken. När du är klar med mäsken, dvs den är slut så bränner du om den 20% spriten i samma behållare du tidigare hade mäsk. Då får du en 40-45% sprit. Kallas dubbel destillering.

Du kan även ge dig på en tredje gång, det tycker jag är slöseri, men du får ut ca 55% sprit.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av jakan65 »

Sent inlägg.
Hej.kryddvittran.borde funka som bilden du tecknade om man sätter ett vattenlås fyllt med kol.
på den kondenserade hinken.mvh
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Luftcirkulation i plastbrännare

Inlägg av Kryddvittran »

jakan65 skrev: sön aug 13, 2023 9:46 Sent inlägg.
Hej.kryddvittran.borde funka som bilden du tecknade om man sätter ett vattenlås fyllt med kol.
på den kondenserade hinken.mvh
Bättre sent än aldrig!

Tacksam för svar, men det blir nog bygge av en juniorplastis så fort sambon har givits sitt godkännande, men då kan man ha detta i åtanke när junioren inte räcker till längre!

//Kryddvittran
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster