Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oeschlevikt-teorin

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Oeschlevikt-teorin

Inlägg av LarsU »

Ursäkta om detta redan utretts i forumet. Sökte lite men hittade inte.

Teorin för att beräkna slutlig alkoholhalt med en Oeschlemätare är att mängden socker (densitet) mäts före och efter jäsning.
Om man jäser en fruktblandning kommer en stor del av sockret först vara uppbundet i fruktmassan, så man mäter nästan bara mängden tillsatt löst socker. Under jäsningens gång kommer socker från fruktmassan frigöras.
Då blir väl beräkningen fel?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Oeschlevikt-teorin

Inlägg av Andy »

Jag skulle inte grotta ner mig i det.

Oavsett vad du jäser så är min uppfattning att du inte kan räkna ut någon exakt styrka på alkoholen med hjälp av en oeschlemätare.

Den styrka du räknar ut kan nog skilja med +- 1%

Edit: läste din fråga igen. Om fruktsockret ej är med i den första mätningen så blir det nog lite fel ja
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oeschlevikt-teorin

Inlägg av latmasken »

Ja, mäta OG (start-oechsle) funkar inte så bra om du jäser fruktmassa.

Jag tycker det är enklare att räkna på sockerhalt och volym och räkna fram förväntad alkoholhalt. Där har man dock problemet att man inte får fruktens volymtillskott förrän man silat av fruktmassan. Man får alltså preliminär-räkna först och sen justera efter att ha silat av fruktmassan.
SenexDHiems
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 18, 2023 11:31

Re: Oeschlevikt-teorin

Inlägg av SenexDHiems »

Hej.

Jag har ett liknande problem men jag får inte oechsle att öka den grad som den skall även med socker (disackarid). Jag använder mig av frukt/bär med låg pektinnivå samt bearbetad med pektinaze (nedbrytande enzym) för mer lättillgänglig för jästen. Jag beräknar öven mängden vätska som utvinns utifrån den krossade frukten och lägger ihop den med tillsatt vätska.

Per beräkning skall alkoholhalten i slutändan bli ~13% men oechsle visar bara på 12,10%. Jag funderar precis som tidigare kommentar att frukten är ett felvärde men det har inte diffunderar tidigare.

I början var min tanke att jag skulle spara 0-2° av oechsle för att få lite sötma kvar. Men i nuläget kan jag inte säkerställa hur mycket alkohol som kommer kunna produceras och kanske även måste eftersöta vinet vilket jag helst inte vill göra då det går emot min livsmedelskemiska beräkning.

Frågan är nu, kan vi med säkerhet säga att oechsle verkligen inte är tillförlitlig utifrån formen av ex. Fruktsocker samt restprodukter? Eller finns det andra orsaker till att densitet på vätskan kan ge felvörde, ex. Vid temperaturskiftningar, pH värde, fiberhalt, mineralinnehåll etc?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oeschlevikt-teorin

Inlägg av latmasken »

SenexDHiems skrev: tis apr 18, 2023 12:05 Per beräkning skall alkoholhalten i slutändan bli ~13% men oechsle visar bara på 12,10%. Jag funderar precis som tidigare kommentar att frukten är ett felvärde men det har inte diffunderar tidigare.
Det där låter som du mäter fel.

Oechslemätaren kan inte enkelt mäta hur mycket alhohol du har i slutresultatet.

Det finns tabeller man kan använda där man stoppar in OG och SG och baserat på det kan räkna fram alkoholhalten (de tabellerna tar hänsyn till att det från början är vatten, socker och ingen etanol, och sen när det jäst klart är det vatten, etanol och eventuellt kvarvarande socker).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster