Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärsvin

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Hej! Första inlägg :)

Har kört en sats med fläderbär enligt receptet som kom med denna: https://www.pgw.se/vinfabrik-for-egna-frukter.html
Ca 6 kg fläderbär, 6 kg socker, 3 citroner mm. Fick fylla på med några deciliter socker för att få över -5 (men under noll) på oechslemätaren.
Nu står det på klarning sedan 2 dagar, verkar nästan klart och jag smakar av det.
Det är starkt och rätt gott men får en lätt brännande känsla i svalget och lite stickningar i tungan.
Är det fläderbären som gör det eller kan jag ha gjort något fel?

Mvh
Lars
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av latmasken »

Min erfarenhet är att fläderbär är rätt kraftiga. Den gången jag provade så hade jag i 2 liter bär i 10 liter äppelmust och det blev i princip ett rödvin.

Men sen behöver ju de flesta viner mogna ett tag, min tumregel är minst tre månader bulklagring innan jag provsmakar (men oftast blir det längre för jag glömmer bort det).
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Tack för svar. Ska naturligtvis lagra det mesta ett par månader. Jag mosade bären lite halvt men jag tror det ändå finns mycket kvar i dom.
Är det helt förkastligt att återanvända bären till en andra jäsning fast lägga till mer socker? Jag fryste in resterna. Kanske jästresterna ställer till det?
Brigg
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: lör sep 03, 2022 15:19
Utrustning: Pwg startkit, olika
Ort: Skåne

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av Brigg »

Jag har också gjort fläderbärsvin i år. Jag tillsatte russin efter ett tag pga fläderbär har en rätt speciell smak. Det blev ett rödvin, ca 2 liter bär, vatten och socker o russin till ca 8 litter. Kristallklart och väldigt vackert nu efter klarning.
Är man bekymrad över jästrester kan man ju värma upp bären man har sparat till typ 50 grader.
Jag gjorde ett allt-vin av massa frukt o bärrester nu i höstas. Jag hettade inte upp fruktmassan, slog bara på socker o vatten o russin och mer jäst (pwg starkvinsjäst) som jag odlat i en PET-flaska. Det jäste hur bra som helst till-5 oe. Det är nu flaskat och ligger på lagring.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Kul! Jag har börjat tina fläderbären och tänkte testa en andra jäsning. Det är 3 kilo kvar. Ska köra dom i micron nu efter ditt tips :)
Det är tre kilo kvar så jag tänkte lägga till 2 kilo extra socker till receptet (6 kg bär, 6 kg socker).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av latmasken »

LarsU skrev: fre okt 28, 2022 16:17 Tack för svar. Ska naturligtvis lagra det mesta ett par månader. Jag mosade bären lite halvt men jag tror det ändå finns mycket kvar i dom.
Är det helt förkastligt att återanvända bären till en andra jäsning fast lägga till mer socker? Jag fryste in resterna. Kanske jästresterna ställer till det?
Jäste du fruktmassan minst 3-4 dagar innan du silade av så har nog det mesta smaken och färgen kommit ut redan. Vill minnas att Edelman skriver att efter 3 dagars jäsning har man fått ut så mycket att man kan sila av.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Första jäsningen var 2 veckor. Nu har jag i alla fall kört igång en ny sats. Färg är det ingen brist på, vätskan är kolsvart. Får se hur det går med smak och annat.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Funderar på att sila av det efter en vecka, fortsätta jäsning, frysa in och sen göra en tredje jäsning :idea:
Ska först se vad det blev av den andra jäsningen.
Användarvisningsbild
LarsU
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: ons okt 26, 2022 17:27

Re: Fläderbärsvin

Inlägg av LarsU »

Nä, det gjorde jag inte. Silade av efter tre dagar på andra jäsningen. Riktigt ful sörja som blev kvar i saftsilen. Det använder jag inte igen.
Men ändå mycket färg och lukt av fläderbär. Nu blir det förmodligen nån slags rosevin av det hela. Stoppade ju i lite extra socker pga mindre fruktmassa. Oechle-mätaren gick i taket, över skalan. Får se hur det går med det. Hällde i en extra liter vatten.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster