Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Är vinet förstört ?

Utrustning och teknik.
eas
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 12, 2022 13:30

Är vinet förstört ?

Inlägg av eas »

Tjena !
Igår skulle jag tappa över mitt vin som har jäst klart i en annan jäshink och tillsätta jästopp och skaka ur det sista lilla kolsyra som va kvar.
Men jag fick hjärnsläpp och skakade det direkt med bottensats. Är det bara att hälla ut och börja om eller sjunker det ner igen ?

Mvh Andreas
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Är vinet förstört ?

Inlägg av MurvSneaker »

Det är bara att låta de stå och låta det sedimentera igen.
Så länge man alltid är noga med renligheten är de ingen fara.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
eas
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 12, 2022 13:30

Re: Är vinet förstört ?

Inlägg av eas »

MurvSneaker skrev: lör okt 15, 2022 14:50 Det är bara att låta de stå och låta det sedimentera igen.
Så länge man alltid är noga med renligheten är de ingen fara.
Okey ska låta de stå en vecka till innan jag häller upp på flaskor om de nu går att dricka =)
Basil
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis aug 31, 2021 9:03
Utrustning: saft maja jäst kar

Re: Är vinet förstört ?

Inlägg av Basil »

Nej då, som en annan skrivit så sjunker bottensatsen på ett par dar. Skaffa en saftsil om du vill gå fortare. Du vet en silduk som man sätter på en liten ram med fötter Max en 100 lapp och bra att ha för att sila mäsk
eas
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: ons okt 12, 2022 13:30

Re: Är vinet förstört ?

Inlägg av eas »

Basil skrev: sön okt 16, 2022 10:09 Nej då, som en annan skrivit så sjunker bottensatsen på ett par dar. Skaffa en saftsil om du vill gå fortare. Du vet en silduk som man sätter på en liten ram med fötter Max en 100 lapp och bra att ha för att sila mäsk
japp har en sån hemma, tack för tipset
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Är vinet förstört ?

Inlägg av MurvSneaker »

Om du väljer att använda en silduk måste du desinficera den för att inte råka utsätta vinet för bakterier.

Samtidigt förstår jag inte varför man vill använda en silduk. Om syftet är att klarna vinet kommer de inte hjälpa särskilt mycket.

Om man är otålig och inte vill låta tiden klarna vinet kan jag tipsa om att använda en vinfilterapparat.
https://www.pgw.se/vinfilterapparat.html
Tänk dock på att dessa effektiva filter även filtrerar bort smak och färg om man har ett alldeles för fint filter.
Detta borde vara tillräckligt utan att filtrera bort för mycket av de goda.
https://www.pgw.se/vinfilter-1000-grov.html
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster