Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinet kolsyrejäser inte på flaska

Utrustning och teknik.
tasong
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 08, 2022 10:42

Vinet kolsyrejäser inte på flaska

Inlägg av tasong »

Jag har en sats krusbärsvin på gång. Den jäste ut med frukt till 11-12% alkohol (FG -4). Jag silade av och tappade om (inget jässtopp eller klarning). Sedan tappade jag upp en mindre del av satsen i 33 cl flaskor som jag stoppade en carbonation-drop i (3 g socker), med tanken att det skulle kolsyrejäsa. I jäshinken tillsatte jag också socker, då det ska bli ett lite starkare dessertvin. I jäshinken jäser det på bra, men på flaska verkar det inte hända mycket (jag har en pet som jag kan klämma på för att känna om det blir någon kolsyra). Någon som har en förklaring till varför och vad jag skulle kunna göra för att få till kolyrejäsningen på flaska?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Vinet kolsyrejäser inte på flaska

Inlägg av MurvSneaker »

Troligtvis jäser de i flaskorna också men du känner inte den lilla tryckskillnaden som uppstått. Hur länge har de jäst i flaskorna?

Antingen väntar du ett tag till eller så provar du att öppna flaskan något för att höra om de pyser ut kolsyra.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
tasong
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån aug 08, 2022 10:42

Re: Vinet kolsyrejäser inte på flaska

Inlägg av tasong »

Jag hade väl jäst någon vecka när jag skrev inlägget och då hade det inte hänt mycket, men nu, ytterligare ett par veckor senare, verkar det ta sig. Pet-flaskan är nästan lika hård som en nyköpt läsk-flaska. Verkar som om jästen får jobbigare under tryck och med högre alkoholhalt? När jag kolsyrejäser öl på flaska på samma sätt brukar den ha ätit upp samma mängd socker på tre dagar. Jag har ett vitt mousserande vin som stått ett år på flaska utan att utveckla mer än bara lite bubblor så jag funderade på om jag gjorde något grundläggande fel...
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Vinet kolsyrejäser inte på flaska

Inlägg av Fisken »

Har du i någon jästnäring? Tror det generellt kan behövas när man jäser till såpass hög alkoholhalt, men beror på vilken råvara man använder. Har haft samma problem med mjöd och det berodde på att honung har mycket låga nivåer av jästnäring.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster