Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

För starkt vin

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

För starkt vin

Inlägg av Drake »

Hej!

Gjorde ett jordgubbsvin som jag tappade upp igår, och för första gången blev ett vin långt mycket starkare än vad jag hade tänkt - minst 18 procent. Jag gjorde på exakt samma sätt som jag alltid gjort med färsk frukt och då fått 11-14 procent, dock har jag inte gjort på jordgubbar förut.

Detta är inte hela världen, för det får väl gå att blanda bål och liknande på det om det är för starkt att dricka som det är. Kanske man späda ut med vatten, men jag är lite rädd att den väldigt fina jordgubbssmaken förstörs och det känns blaskigt.

Men jag vill verkligen inte att min körsbärsvin, som står och puttrar just nu, ska gå samma väg till mötes. Vill verkligen att det ska bli absolut max 14 procent, hellre runt 10.

Jag har aldrig tidigare avbrutit en jäsning i förväg, utan alltid låtit det stå tills jästen är död och oeschlevärdet mellan noll och minus tio. Hur går jag tillväga? Hur ofta kan jag öppna och ta prover utan att riskera att dödar alltihop?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: För starkt vin

Inlägg av Andy »

Klistrar in mitt svar från andra tråden
(viewtopic.php?p=193996#p193996)

Vet ej hur ofta du kan öppna och mäta.

En sådan här skulle kanske kunna underlätta i framtiden:
https://www.olbryggning.se/kegland/1051 ... -bluetooth
The RAPT Pill från Kegland är en digital hydrometer som i realtid ger dig gravity-värden och temperatur på din vört/öl via WiFi eller Bluetoot. Datan presenteras sedan antingen via appen på din telefon eller via webb-portalen på app.rapt.io.
För att avbryta jäsningen kan du använda jässtopp.

Det går även att värma vinet för att ta död på jästen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst