Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första mäsk

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

FinkelDinkel skrev: fre apr 08, 2022 22:01 Okok och hur stark blev mäsken då på 110 liters batchen?
Det var ett 110-liters blått plastfat men den var inte toppfylld. Jag hade ett head-space på några centimeter. 5-7 cm kanske, kommer inte ihåg.
Enligt min mäsk-logg hade jag ett OG på 1.112 och FG var 0.990
Alltså jäste mäsken ut 122 oechslegrader. Mäskens ABV var alltså 122/7,62=16,01
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Första mäsk

Inlägg av Andy »

Vilket socker är att föredra eller ska det va mix på sackariderna?
Om du endast är ute efter en neutral produkt så kan du köra på strösocker.
En annan sak jag funderar på, då jag har en pot still och är ute efter renare slutprodukt kan man sätta en spiral ovanpå som sedan är kopplat med en nedåtgående spiral precis som spiralbrännaren fast man kör de på spis eller vad man nu använder?
Ja, det går. Men det kan bli problematiskt att få rätt effekt från spisen. Du vill inte ha mer än 300w om du kör en spiralbrännare. Om spisen har en termostat så blir det inte bra eftersom det kommer att stötkoka och kolonndelen av spiralen ej kommer lösa sitt jobb lika bra då det blir obalans i den.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

FinkelDinkel skrev: lör apr 09, 2022 5:10 Ok tacksam för delade erfarenheter! Den formeln skrev jag upp nu!
För denna och andra formler kan du ladda hem PFD'en med Oechslevikt här: https://bryggforum.nu/download/upload/ ... vikten.pdf
FinkelDinkel skrev: lör apr 09, 2022 5:10 Vilket socker är att föredra eller ska det va mix på sackariderna?
Bryggsocker är klart bäst men det är betydligt dyrare än vanligt strösocker. Personligen tycker jag inte att det är värt det om du inte ex. vill vara rädd om smaken. Dvs om du ska bränna en whiskey eller liknande och vill höja ABV med lite socker.
FinkelDinkel skrev: lör apr 09, 2022 5:10 En annan sak jag funderar på, då jag har en pot still och är ute efter renare slutprodukt kan man sätta en spiral ovanpå som sedan är kopplat med en nedåtgående spiral precis som spiralbrännaren fast man kör de på spis eller vad man nu använder?
Spiralbrännaren bygger på att det är en väldigt låg effekt. För att koppla på en spiral på den behöver du kunna sänka effekten för att kunna dra nytta av att endast luftkyla spritångorna.
Då kanske det är bättre att du faktiskt bygger om din potstill med en riktig kolonn med vattenkylning. Som du säkert redan läst här på forumet finns det många olika varianter. Om du inte läst om dessa än, kan jag rekommendera att du läser denna tråden: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12350
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
FinkelDinkel
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 12, 2022 22:54

Re: Första mäsk

Inlägg av FinkelDinkel »

Okok!

Jag har en mjölkkanna på 30 liter

De blir nog så att jag börjar med att få till ställbar värme så att jag kan köra med spiral eller kolonn genom att bara byta lock för om man har en kolonn så kan man köra varmare eller? Vill kunna göra med smak men också ren och skär vodka! Jag letade runt efter nån bra värmekälla som kan justeras effekt på och hittade på AliExpress en variant av Vattenvärmare man kan montera dit om man borrar upp ett hål på sidan och monterar dit! Frågan är om de klarar av annat än vatten, någon som testat dessa? Går de att få tätt då kannan är rund?
Går de tros att göra en smidig ombyggnads kanna där locket byts utifrån de man ska köra! Potstill : lock med en kupa på som blir smalare och smalare ner till antingen en thumper mellan eller vattenkylning direkt! och lock med spiral uppåt och en nedåt för luftkylning, då dra ner effekten med spiralerna!
Eller är det lättast att bygga 2 olika Direkt?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Första mäsk

Inlägg av Andy »

De blir nog så att jag börjar med att få till ställbar värme så att jag kan köra med spiral eller kolonn genom att bara byta lock för om man har en kolonn så kan man köra varmare eller?
Du vill aldrig reglera temperaturen. Det är endast effekten du vill reglera. När mäsken väl kokar så är den lika varm oavsett hur många värmare du använder dig av. Kör du däremot med en vattenkyld kolonn så kan du köra på mycket högre effekt.
Frågan är om de klarar av annat än vatten, någon som testat dessa?
Kan du länka denna? Den bör klara annat än vatten.
Går de att få tätt då kannan är rund?
Ja, det går. Vissa svetsar på en gänga som passar för elementet.
Eller är det lättast att bygga 2 olika Direkt?
Du bör kunna ha samma kokkärl till båda förutsatt att du kan reglera effekten.
FinkelDinkel
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 12, 2022 22:54

Re: Första mäsk

Inlägg av FinkelDinkel »

Länk:

https://a.aliexpress.com/_mN7mdsA

De finns med både gänga och sån tätningsklamma typ med packning! Med sån klamma skulle man kunna svetsa på en tapp med en passande storlek…

För att reglera effekten, ser ju att de är ganska kraftfulla värmare de där! Ska man köpa klenare så man kan använda någon dimmer eller liknande ? Vad kan man införskaffa för nåt som funkar bra!? Jag har en ballast liggandes som går justera i 3 steg 250, 400, 600 men man vill väl kunna reglera noggrannare? och me den kan man ju inte köra me de AliExpress har i länken! Vad skulle du valt?
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Första mäsk

Inlägg av Andy »

Det elementet fungerar.

Om du tittar i den engelska PDF:en "The spiral still" https://bryggforum.nu/download/upload/ ... _still.pdf

Så ser du ett exempel på hur man kan fästa en doppvärmare på 300W i en kolonn. Detta kanske skulle kunna vara en lösning om du vill köra med spiralbrännare och kunna reglera effekten. Då skulle du kunna ha det kraftiga elementet för uppvärmning.

Osäker på vilken effektregulator som kan vara bra.
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Första mäsk

Inlägg av BumbiBjörn »

Ang jäsning.
Har satt några 25 liters spannar under åren.
Det som är enklast för högst procent (Tänk på pocenten!)

Jag sätter en sats på 135g turbo o 6 kg vanligt socker, fyller upp till 25 litersmärket med varmt vatten ca 35-40 grader, med sockret o allt i så hamnar sluttempen runt 30-35grader.

Detta står i ett rum med ca 19-20 grader.

Dag 2-3, ytterligare 1 kg socker till samt fyller upp till 27-28 liter totalt.

Sist gav det 10+ liter med 40+ % för var spann.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

FinkelDinkel skrev: tis apr 12, 2022 23:26 Länk:

https://a.aliexpress.com/_mN7mdsA
Till min gryta som jag kokar vört har jag installerat denna
https://www.olkompaniet.se/products/var ... -40-mm-hal

Smidigt med färdig kontakt.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
BumbiBjörn
Finjäsare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre feb 07, 2020 10:19
Utrustning: 2" TriClamp
Ort: Skåne

Re: Första mäsk

Inlägg av BumbiBjörn »

Hur gjorde du hål till värmeelemtet?
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

BumbiBjörn skrev: tor apr 14, 2022 15:19 Hur gjorde du hål till värmeelemtet?
Jag använde en hålsåg. Jag kan rekommendera att du använder en hålsåg som är 1-2 mm mindre än diametern på elementet som ska igenom.
Jag tänkte inte på detta och använde 40mm. Det blev lite för stort glapp för mig. Jag fick lösa det med extra mycket Silikonpackning.

För att kompensera att grytan är rund satte jag dit elementet väldigt löst. Sprutade dit värmebeständig silikon. När det fått torka minst 24 timmar, skruvade jag fast det hårdare. Det har aldrig läckt för mig.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
FinkelDinkel
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 12, 2022 22:54

Re: Första mäsk

Inlägg av FinkelDinkel »

MurvSneaker skrev: tor apr 14, 2022 14:52
FinkelDinkel skrev: tis apr 12, 2022 23:26 Länk:

https://a.aliexpress.com/_mN7mdsA
Till min gryta som jag kokar vört har jag installerat denna
https://www.olkompaniet.se/products/var ... -40-mm-hal

Smidigt med färdig kontakt.
Tackar som fasen, beställde en sådan direkt! Vad har du sen för att reglera effekt med? Kan man ha nån potentiometer eller liknande som finns i typ fläktregulatorer osv?
FinkelDinkel
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 12, 2022 22:54

Re: Första mäsk

Inlägg av FinkelDinkel »

MurvSneaker skrev: tor apr 14, 2022 19:58
BumbiBjörn skrev: tor apr 14, 2022 15:19 Hur gjorde du hål till värmeelemtet?
Jag använde en hålsåg. Jag kan rekommendera att du använder en hålsåg som är 1-2 mm mindre än diametern på elementet som ska igenom.
Jag tänkte inte på detta och använde 40mm. Det blev lite för stort glapp för mig. Jag fick lösa det med extra mycket Silikonpackning.

För att kompensera att grytan är rund satte jag dit elementet väldigt löst. Sprutade dit värmebeständig silikon. När det fått torka minst 24 timmar, skruvade jag fast det hårdare. Det har aldrig läckt för mig.
På min mjölkkanna är botten plan och där finns en kant runt så den står aldrig me botten mot marken, kanske 4-5 cm mellanrum Finns. Tror du/ni man kan köra upp den där eller kanske större risk att de läcker och man inte ser….
FinkelDinkel
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 12, 2022 22:54

Re: Första mäsk

Inlägg av FinkelDinkel »

BumbiBjörn skrev: tor apr 14, 2022 11:27 Ang jäsning.
Har satt några 25 liters spannar under åren.
Det som är enklast för högst procent (Tänk på pocenten!)

Jag sätter en sats på 135g turbo o 6 kg vanligt socker, fyller upp till 25 litersmärket med varmt vatten ca 35-40 grader, med sockret o allt i så hamnar sluttempen runt 30-35grader.

Detta står i ett rum med ca 19-20 grader.

Dag 2-3, ytterligare 1 kg socker till samt fyller upp till 27-28 liter totalt.

Sist gav det 10+ liter med 40+ % för var spann.
Ofan! Häftigt, De måste jag testa 😀
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Första mäsk

Inlägg av MurvSneaker »

FinkelDinkel skrev: ons apr 20, 2022 0:27 Vad har du sen för att reglera effekt med? Kan man ha nån potentiometer eller liknande som finns i typ fläktregulatorer osv?
Jag använder en SCR Spänningsregulator som klarar 4000W.
Den funkar bra men tyvärr svajar inkommande spänning som även påverkar spänningen när jag ställt in den på ex. 50 volt.
FinkelDinkel skrev: ons apr 20, 2022 0:27 På min mjölkkanna är botten plan och där finns en kant runt så den står aldrig me botten mot marken, kanske 4-5 cm mellanrum Finns. Tror du/ni man kan köra upp den där eller kanske större risk att de läcker och man inte ser….
Du kommer troligtvis inte få plats att koppla in sladden också.
Sen är det alltid bra att kunna ha uppsikt över de elektroniska detaljerna.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster