Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Problem vid välhumlade sorter

Grundläggande utrustning och teknik.
Leber
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 17, 2022 12:47
Utrustning: Brewfather 30L

Problem vid välhumlade sorter

Inlägg av Leber »

Hej!

Jag har bryggt ett tjugotal olika öl. De flesta har varit bra men jag har noterat att de flesta välhumlade öl har en tendens att bli mörka/svartna efter någon månad på flaska (jäser kolsyra med socker). Är det någon som har någon ide om vad det kan vara?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Problem vid välhumlade sorter

Inlägg av vafan »

Förmodligen oxidering, smakar ölet blöt kartong efter någon månad?
BIAB+NoChill Nuff Said!
Leber
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån jan 17, 2022 12:47
Utrustning: Brewfather 30L

Re: Problem vid välhumlade sorter

Inlägg av Leber »

Jag var inne på oxidering.
Är välhumlade öl mer känslig för oxidering? Jag ser ingen större skillnad i hur jag hanterar de olika omgångarna.

Jag använder pumphävert för flytt till "flaskfyllnadskärl" och "flaskfyllare" för att fylla flaskorna från botten för alla typer av öl jag gör.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Problem vid välhumlade sorter

Inlägg av vafan »

Leber skrev: tis jan 18, 2022 11:43 Jag var inne på oxidering.
Är välhumlade öl mer känslig för oxidering? Jag ser ingen större skillnad i hur jag hanterar de olika omgångarna.

Jag använder pumphävert för flytt till "flaskfyllnadskärl" och "flaskfyllare" för att fylla flaskorna från botten för alla typer av öl jag gör.
Nej det kan jag inte påstå, men torrhumlar du så lägger man i humlen ca 5-7 dagar innan den har jäst klart. I och med det så kommer syre ned i ölet när du häller i dem. Går att lösa detta med lite olika tekniker.

Vid flaskning om du nu använder dig utav sockerlag eller liknande så kommer ölet i kontakt med syre, det du kan göra är att använda dig utav t.ex. en sodastreammaskin och trycka i lite kolsyra i flaskan innan du fyller från botten. Kolsyra är tyngre än syre så den lägger sig på botten.

Du kan även använda dig utav askorbinsyra (C-vitamin), det gör att oxideringen inte går lika snabbt.

Eller så dricker du upp allt snabbt innan det hinner bli oxiderat ;)
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst