Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mälta egenodlat sexradigt korn

Grundläggande utrustning och teknik.
Crux
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön jan 09, 2022 2:51

Mälta egenodlat sexradigt korn

Inlägg av Crux »

Hej!

Jag har aldrig bryggt mitt eget öl, men vill testa.

Nyligen köpte jag en gammal gård med tillhörande 2 hektar mark i södra Tornedalen invid Torneälven. Tydligen har det odlats korn på marken tidigare. Jag tänkte ge mig på att odla någon sexradig variant samt humle.

Min fråga är; är det möjligt att framställa ett gott öl bara med hjälp av ett sexradigt korn och egenodlade humlen? Till min hjälp tänkte jag använda mig av någon av de automatiserade apparater för ölframställning som finns på marknaden. Visst är det så att de också kan användas för mältning av det som tydligen kallad råfrukten?

Det skulle vara fantastiskt om jag kunde få fram en produkt som, förutom jästen(?), består av enbart råvaror från marken samt vatten från älven.

Mvh,
David
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Mälta egenodlat sexradigt korn

Inlägg av latmasken »

Nu är jag ingen expert just på öl, men inget bryggverk kan såvitt jag vet mälta korn.

Att mälta korn kan inte göras i en tank, det görs genom att sprida ut fuktig malt på ett golv så den börjar gro, och sen ska den torkas (vilket kräver luftflöde och värme).

Att köpa ett bryggverk för att testa att brygga öl verkar rejält overkill.

Edit: Om du söker lite i forumet för avancerad ölbryggning kan du hitta en del info om mältning, t.ex. denna tråd https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=39&t=21713
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Mälta egenodlat sexradigt korn

Inlägg av vafan »

Crux skrev: sön jan 09, 2022 2:59 Hej!

Jag har aldrig bryggt mitt eget öl, men vill testa.

Nyligen köpte jag en gammal gård med tillhörande 2 hektar mark i södra Tornedalen invid Torneälven. Tydligen har det odlats korn på marken tidigare. Jag tänkte ge mig på att odla någon sexradig variant samt humle.

Min fråga är; är det möjligt att framställa ett gott öl bara med hjälp av ett sexradigt korn och egenodlade humlen? Till min hjälp tänkte jag använda mig av någon av de automatiserade apparater för ölframställning som finns på marknaden. Visst är det så att de också kan användas för mältning av det som tydligen kallad råfrukten?

Det skulle vara fantastiskt om jag kunde få fram en produkt som, förutom jästen(?), består av enbart råvaror från marken samt vatten från älven.

Mvh,
David
Ja det är möjligt, men tidskrävande.
Du kan mälta korn i grunda tankar och du kan även mälta på golvet.
Sen efter att kornet har mältats så ska du värma upp kornet till olika temperaturer beroende på vilken malt du vill framställa. Har för mig Pilsnermalt värms upp till 40-50C, så du behöver utrustning för det också. Eller så kan du skicka ditt korn till ett mälteri, tror närmaste ligger i Västerbotten för dig.

Alla olika varianter utav humle kan du inte heller odla i den zon du bor i (6 eller 7) så tänk på det.

Jäst kan du också skörda från t.ex. äpplen men du bör ha någon utbildning inom mikrobiologi och rätt utrustning.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster