Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Coopers Mexican Cerveza, orimligt snabbt utjäst?

Grundläggande utrustning och teknik.
AndersrHansen
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jan 03, 2022 12:28
Utrustning: Öl

Coopers Mexican Cerveza, orimligt snabbt utjäst?

Inlägg av AndersrHansen »

Hej! Gjorde en Coopers Mexican Cerveza med 1000g bryggsocker och 250g spraymalt. Har jäst ut redan på 5 dagar, visar 1008. Är det rimligt? Att jag frågar är för det bubblade aldrig i jäströret. Förvånar mig att det gick så fort, har ca 20 grader i rummet. Är ganska ny på det här så undrar om det verkligen kan jäsa ut så fort?
Tacksam för råd.

Bryggsocker: 1200g
Matextrakt: 1/2 påse (250g)
Startjäs 2021-12-29
Efterjäs 2021-
OG:
FG: 1008??
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Coopers Mexican Cerveza, orimligt snabbt utjäst?

Inlägg av vafan »

AndersrHansen skrev: mån jan 03, 2022 13:09 Hej! Gjorde en Coopers Mexican Cerveza med 1000g bryggsocker och 250g spraymalt. Har jäst ut redan på 5 dagar, visar 1008. Är det rimligt? Att jag frågar är för det bubblade aldrig i jäströret. Förvånar mig att det gick så fort, har ca 20 grader i rummet. Är ganska ny på det här så undrar om det verkligen kan jäsa ut så fort?
Tacksam för råd.

Bryggsocker: 1200g
Matextrakt: 1/2 påse (250g)
Startjäs 2021-12-29
Efterjäs 2021-
OG:
FG: 1008??
Lagertyper utav öl jäser man i mellan ca 4-12C beroende på vilken jäst man använder och vilken typ utav lager du brygger.
Aletyper utav öl jäser man i mellan ca 14 - >30C beroende på vilken jäst man använder och vilken typ utav ale du brygger.

Så svaret på din fråga är att du har jäst i för hög temperatur, du behöver dock inte slänga ölet utan efter flaskning och kolysyrejäsning
ge det tid (minst 3 månader) i ett kallt utrymme så nära 0C du kan komma.

Läs på om ölbryggning innan du försöker på dig ett nytt försök.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Coopers Mexican Cerveza, orimligt snabbt utjäst?

Inlägg av HackKing »

Gissar att många "Lager"-kit innehåller en neutral Ale-jäst ändå eftersom få hobbyister jäser i annat än rumstemperatur.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst