Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skaka ur kolsyran i ölsats?

Grundläggande utrustning och teknik.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av nemo74 »

Jag har försökt goggla o söka här efter svaret men hittar inget om det.

Alltså ska man tappa om ölet efter jäsningen och skaka ur kolsyran innan flasktappningen?
Som man gör med vin.

Tack på förhand /Nemo
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av AirQ »

Nej, det behöver du inte, när jäsningen är klar så skall ju ölet på flaska/fat för att kolsyras, känns då väldigt dumt att dra ur den kolsyra som redan finns i.
Learning by doing is the shit
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av nemo74 »

AirQ skrev: sön sep 19, 2021 17:43 Nej, det behöver du inte, när jäsningen är klar så skall ju ölet på flaska/fat för att kolsyras, känns då väldigt dumt att dra ur den kolsyra som redan finns i.
Tack för svaret. Då skippar jag det.
Tänkte mest att man gör det till vin & cider för att ta bort oönskade gaser som samlats i bubblorna under jäsningen som kan ändra smakupplevelsen
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av nemo74 »

Kör in en fråga till här eftersom det börjar bli dax att tappa på flaskorna..
Nu när det jäst klart (samma FG som för 3 dagar sen.)
kan jag låta det stå en vecka till för att klarna lite extra och ska jag isf tappa om till ett nytt kärl?
Just denna gången så kommer jag dock köra med CarbonationDrops för att va "safe".. men om jag skulle köra socker i hinken så
bör jag väl först tappa om det i nytt kärl va?
Min första öl bryggning så därav dom dumma frågorna..har bara kört vin innan.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av AirQ »

Finns inga dumma frågor, men förmodligen en hel del dumma svar ;)

Det är rätt personligt hur man väljer att göra innan flaskning.

Jag själv tappar på fat så då brukar jag kallkrasha o sen över på fat direkt utan omtappning, men då tillsätter jag som sagt inget socker.
Fördelen är att man exponerar det mindre för syre och mindre chans för oxidation.

Men eftersom du skall kolsyrejäsa på flaska så skulle jag föreslå att kallkrasha i 3dagar om du har möjlighet till det (ställa det i kyl eller frys nära 0 grader) då sjunker det mesta skiten till botten, samt att det stelnar lite, sen tappa upp på flaskor eller som du säger tappa om till nytt kärl för att tillställa sockerlösning innan tappning.
Jag brukade tappa tillbaka till min gryta med tappkran när jag tillsatte sockerlösningen, då det blev enkelt att tappa på flaskorna med kranen sen.
Learning by doing is the shit
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av nemo74 »

AirQ skrev: lör sep 25, 2021 21:23 Finns inga dumma frågor, men förmodligen en hel del dumma svar ;)
Hehe jo det är så sant.
Tack för svar igen.. Har dock inte möjligheten att kallkrasha (än)
Men är det okej att låta stå en vecka extra istället? Har ju hört att ölet är mycket känsligare mm.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av AirQ »

Om du låter bli att öppna kärlet och låter det stå en vecka till gör nog ingen större skillnad i risk.

Det du kan göra som ett alternativ är att du tappar det på flaska istället direkt och låter det stå och kolsyrejäsa i ca 2veckor, sen skicka in dem i kylen, så får du samma effekt, enda skillnaden är att du får lite mer bös i botten på flaskorna, men det kommer du ändå inte undan eftersom du kommer få bottensats ifrån kolsyrejäsningen.
:)
Learning by doing is the shit
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av MurvSneaker »

Mycket är redan sagt av AirQ som jag håller med om.
Allt handlar egentligen vilken process du vill ha.

Att tappa om till ett nytt kärl innebär en risk att exponera ölet för syre som kan likställas med ett avslaget öl.

Jag har inte heller möjlighet att kallkrasha och har inte börjat med hälla ölet på fat.

Jag brukar tappa upp på flaska efter c:a 14 dagar efter jag pitchat jästen. Efter c:a 5 dagar när jästen gjort sitt får det sitta ytterligare en vecka innan jag flaskar ölet för att ölet ska klarna. (Jag har provat Protafloc en gång vilket jag upplevde hjälpte till att klarna ölet fortare.)
Du kan säkerligen vänta en månad utan att något negativt händer med ölet. Det ligger ändå skyddat med kolsyra i jäshinken.
Jag använder en minibitsockerbit till en 33 cl-flaska.
Efter 2 veckor kan jag prova att poppa en flaska för att få en första känsla på ölet. Men de brukar oftast vara efter ytterligare 1-2 veckor som ölet brukar vara som godast. Iaf enligt mitt tycke.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Skaka ur kolsyran i ölsats?

Inlägg av nemo74 »

Tack igen för info.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster