Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Oechslemätaren visar +10 i vatten

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
IOGT
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons mar 17, 2021 12:43

Oechslemätaren visar +10 i vatten

Inlägg av IOGT »

Första gången jag använder mätaren, inköpt på PGW. Enligt instruktion ska den hamna på minus innan mäsken är klar. Hamnar efter 14 dar på +15 i alla satser utom en där den hamnar på +60. I den har jag hällt i en ny omgång jäst. Men nu har jag testat mätaren i vatten och då visar den +10! Vilket jag antar att den inte ska? Är det så enkelt att den är felkalibrerad och jag ska dra av 10 enhater på allt den visar, eller är den helt enkelt ett måndagsexemplar som måste kasseras?

Tacksam för svar... ;)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Oechslemätaren visar +10 i vatten

Inlägg av latmasken »

Vad är det för temperatur på vattnet? Hydrometern är ju normalt kalibrerad vid en viss temperatur.

Dock borde det inte ge så stor skillnad.
https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster