Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Thumper

Potstills, essensbrännare och strippers
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

Pirra, vilken slags koppling tänker du på? Jag har funderat på en sådan lösning men jag vet inte hur en sådan koppling ser ut eller vad de heter. Menar du en klämringskoppling med rak övergång med utvändig gänga och en med invändig gänga eller tänker du på någon koppling som man löder fast på röret?
Jag har läst i andra trådar att mässingskopplingar kan släppa ifrån sig bly men kromade kopplingar borde ju vara ok då de ska vara extra syratåliga.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Kromade koppling innehåller väl nickel och dom är bara kromade utvändigt.
Vanliga klämingskopplingar använder vi ju lite här och där till våra dricksvattenledningar så att dom skulle innehålla bly är jag mycket tveksam till.
Men annars så va det dom jag tänkte på.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Kommer inom kort att sätta äpplen på gäsning ska försöka mej på clavados .
Kusken, Förra året så körde jag ut äpple, plommon/äpple och vindruvor har inte gjort något med dom förutom renat 5l
Skulle man kunna kör det i thumpern och ha äppelsaft i den samtidigt och sen använda den till min calvados idé utan att förstöra den?
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

IMG_0158.JPG
Mina kylare en kort och en lång.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

IMG_0157 (2).JPG
Min maskin som ska uppgraderas med en thumper.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

:thumbup: Du har en fin apparat för husbehovsbränning. Det ska verkligen bli kul att se bilder när du kopplat på en thumper.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Thumper

Inlägg av Kusken »

Pirra skrev: lör sep 18, 2021 10:09 Kommer inom kort att sätta äpplen på gäsning ska försöka mej på clavados .
Kusken, Förra året så körde jag ut äpple, plommon/äpple och vindruvor har inte gjort något med dom förutom renat 5l
Skulle man kunna kör det i thumpern och ha äppelsaft i den samtidigt och sen använda den till min calvados idé utan att förstöra den?
Det borde funka. Bara att testa.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Tänkte jag skulle göra det.
Kusken: När du kör maskinen har du ett slutet kylsystem?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Thumper

Inlägg av Kusken »

Jag vet inte riktigt vad du menar. Jag separerar kylvattnet så jag kan reglera produktkylare och refluxkylare var för sig. Tänk på att ha tryck in i kylaren och reglerventilen på utloppet. Sen en annan sak.. Ånga är väldigt farligt. Om du får stopp på ett eller annat ställe mellan kokare och thumperns utlopp så bygger det tryck. Till slut kan hela skiten explodera. Gör en ventil så du snabbt kan evakuera trycket. Gör dessutom någon form av övertrycksventil. Exvis så här.. Från kokaren låter du ett rör gå ner i en behållare med vatten. Höjden på vattnet bestämmer vilket tryck den löser ut. Alltså, ångan går normalt till thumpern. Om trycket stiger tar ångan andra vägen och det börjar bubbla i vattenbehållaren. Som behållare kan du exvis använda ett avloppsrör i plast från biltema. Risken att det ska bli stopp är inte stor men ökar när du kör fruktrester i thumper och kokare.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Det jag menar med slutet system är att du har ett kärl och låter kylvattnet gå in i kylaren och tillbaka i kärlet med en pump.
Så man skulle kunna sätta ett T- stycke och se till att motståndet blir mer i baljan för ev övertryck en motståndet i thumpern.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

Nu har jag börjat smutta på cornflakeswhiskyn som jag kokade för tre veckor sedan, fin färg och god doft men väldigt tunn smak. Jag hade inte förväntat mig att få den distinkta smak som jag skulle ha fått om jag blandat neutral sprit med en whiskyessens men detta är för dåligt. Jag måste ha gjort något fel vid kokningen, efter att ha läst diverse trådar här på forumet så antar jag att jag avbröt koket för tidigt, jag borde ha fortsat att ta ut sprit med lägre procenthalt för att få ut mer smaker.
Konjaken har jag låtit stå i tre dygn i burkar med russin - det gav smak. Jag får kalla den russinkonjak eller russinlikör om jag bjuder någon på den.
Nästa kokning blir nästa helg, då en sats gjord på spraymalt.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Thumper

Inlägg av Kusken »

Sucram skrev: fre okt 01, 2021 12:54 Nu har jag börjat smutta på cornflakeswhiskyn som jag kokade för tre veckor sedan, fin färg och god doft men väldigt tunn smak. Jag hade inte förväntat mig att få den distinkta smak som jag skulle ha fått om jag blandat neutral sprit med en whiskyessens men detta är för dåligt. Jag måste ha gjort något fel vid kokningen, efter att ha läst diverse trådar här på forumet så antar jag att jag avbröt koket för tidigt, jag borde ha fortsat att ta ut sprit med lägre procenthalt för att få ut mer smaker.
Konjaken har jag låtit stå i tre dygn i burkar med russin - det gav smak. Jag får kalla den russinkonjak eller russinlikör om jag bjuder någon på den.
Nästa kokning blir nästa helg, då en sats gjord på spraymalt.
Finns inga genvägar som funkar om du vill ha god whisky eller bourbon. Allgrain-mäsk är det som gäller. Du behöver inte vara så noga som ölbryggarna. Det går att göra en malt och spannmålsmäsk ganska enkelt. Enzymer på flaska förenklar ytterligare.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Jag har en fundering på att använda en dammpump ställa den i ett större kärl och koppla slang till kylningen på maskinen så kan man bara låta vattnet cirkulera runt.
Någon som har något liknande?
Vet att vattnet blir varmare ju längre det får cirkulera. (Lösning) Kärlet får stå ute.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

Pirra. Har du fått hem grejerna och börjat bygga nu?
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Sucram. Nej har inte fått hem dom än kärlet borde dyka upp här inom dom närmaste veckorna.
Resten av materialet kommer i början på november hoppas jag.
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster