Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Thumper

Potstills, essensbrännare och strippers
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Thumper

Inlägg av Pirra »

Någon här som vet vad man bör ha för storlek på thumpern tänkte göra en med två tuber och en kylare
Tacksam om någon kunde delge lite info.
Mvh.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Thumper

Inlägg av Kusken »

Det beror lite grand på hur du tänkt använda den, och på hur stor kokare du har. Kom med lite mer info . Och förklara mer om hur du menar med två tuber osv.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Kokaren 25 l
Röret ska gå från kokaren in i överkant och ner mot botten på cylindern/ Thumper sen ut i överkant
antingen till en kylare eller en Thumper eller slobberbox kanske blir kaka på kaka.
Blir det två så kommer ju kylaren efter thumpern/ slobberboxen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Thumper

Inlägg av Kusken »

Tror det funkar bäst med en smal och hög form på thumpern. Ska du köra med spannmål från whiskymäsken i thumpern, eller fruktrester, eftersom du funderar på slobberbox? I så fall, hade jag satsat på samma storlek som kokarn eller nästintill. Annars kanske hälften av kokarn.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Det kan nog hända att det blir både frukt och whisky.
Vad jag förstår så ska thumpern vara 1/3 av kärlet i storlek.
Har du någon video när du kör med din Thumper?
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Tänkte bygga mej en Thumper vilket av varianterna funkar bäst den med rakt lock eller den med kona.
Ska även vara ett galler i för smaktillsatser.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

F2777F21-062D-400C-A37D-B3B58555C8F8.jpeg
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Thumper

Inlägg av MurvSneaker »

I teorin får du med allt i den med konan eftersom det inte blir ett utrymme där ångan fastnar.
I praktiken är det så försumbart lite som inte förs över. 5 droppar kanske.

Så mitt råd är att du bygger den som du tycker är enklast att bygga.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Ok! Tack för ditt svar.
Finns det någon som har bild på sin Thumper här på forumet?
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

Jag är nästan färdig med mitt bygge av en kokare med thumper. Jag använder min 12 liters Kinesiska pot still som thumper till en 30 liters mjölkkanna som kokkärl. Jag har provkört den med vatten och det fungerade bra. Nu väntar jag bara på att få hem en tångamperemeter för att få bättre koll när jag justerar effekten på elpatronen. Eventuellt ska jag också löda fast röret som går ner från kokaren till thumpern i själva locket, under provkörningen med vatten tätade jag röret / locket med Unigum vilket fungerade utmärkt. :yes:
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Ok vad är tanken att du ska köra i den?
Själv håller jag på att fixar plommonvin sen blir det äpple och funderar även på päron.
Vi får se om det blir alla tre.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

Jag ska köra whisky och brandy. Jag har hållit på och testat olika whiskyrecept med råg och majs m.m. i min kinesiska pot still men jag tycker att för mycket smak försvinner när jag gör en andra destillering och därför satsar jag nu på en thumper. Jag har också beställt hem en sats med 7-dagrsvin från PGW så jag ska testa att göra lite konjak/brandy. Jag har också lite funderingar på att iframtiden prova banan eller äpplebrandy och då fuska lite genom att förstarka smakerna genom att slå i en skvätt av sådana där frukessenser som används på bagerier i thumpern. Jag har satt i en elpatron i kokkärlet så jag måste förmodligen ha en väldigt tunn mäsk så att det inte bränner fast på elpatronen.
Pirra
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: sön jan 29, 2017 8:07
Utrustning: Ja

Re: Thumper

Inlägg av Pirra »

Jag har använt en saftmaja och kommer göra vin på dom olika frukterna spara några flaskor
och sen bränna ut resten.
Hur långt stigaröret räknar du med att ha på din maskin när du kör thumpern?
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

OK, ja det är en bra idé att ta vara på frukten genom att göra vin och brandy. I mitt grannskap ser jag hur de flesta låter frukten ruttna bort, många krattar ihop stora högar av äpplen och kör bort i sopsäckar.
Jag har inte direkt något stigarrör, jag har satt i en kromad klämkoppling i kannans lock och klämt fast ett 22 mm kopparrör som går upp ca 10 cm, sedan en rörböj som går till ett 20 cm långt rör och en ny rörböj till röret som går ner i thumpern. Jag ska plocka ihop apparaten och göra en ny testkörning på söndag eller måndag så jag kan ta några bilder och prova att lägga upp dem här.
Det här är alltså ett väldigt enkelt bygge, jag har i princip bara skalat upp Kina-kokaren.
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Thumper

Inlägg av Sucram »

https://www.bildtagg.se/bild/pddr697kxft2lsl6ih34jijd

Jag har provkört den igen nu på förmiddagen. Jag slog i 27 liter vatten i kokaren och 7 liter i thumpern. Det tog exakt 40 minuter innan thumpern kom igång och sedan 15 - 20 minuter innan jag fick ut destillerat vatten från spiralen. Då körde jag värmeelementet på full effekt och tillförde extra värme från spisplattan. Roligt men vilket jävla oväsen det är från thumpern, det låter som en kulspruta. :D
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster