Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring av Öl i Plastflaskor.

Grundläggande utrustning och teknik.
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av nemo74 »

Tjenixen igen..
Jag har köpt sånna bruna 50cl Pet flaskor på PGW till min ölsats.
Hur länge kan man lagra i sånna innan det blir dåligt?
Tror inte det hinner bli gammalt hos mej ändå men intressant att veta vad ni säger om det..
Blir det dåligt fortare om det är högre alkoholhalt eller det kvittar?

MVH
Nemo
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av latmasken »

Högre alkoholhalt gör att det håller längre. Alkohol är konserverande.

(Har aldrig gjort öl så jag vet inte alls hur länge man kan räkna med att lagra)
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av nemo74 »

latmasken skrev: lör aug 28, 2021 21:34 Högre alkoholhalt gör att det håller längre. Alkohol är konserverande.
Tack för info.. alltid uppskattat
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av MurvSneaker »

Det verkar vara många teorier om att använda PET-flaskor i ölbryggning. En del säger att PET släpper in syremolekyler. De sista man vill ska komma in i en öl.
Den teorin låter i mina öron väldigt konstigt eftersom det är ett övertryck i form av kolsyra.
Om man köper en PET läskflaska håller den hur länge som helst o tappar inte kolsyra vad jag känner till iaf.

Så hur länge håller ölet?
Troligtvis så länge som i en vanlig glasflaska.
Då handlar det snarare om hur noga du var med när du tappar ölet på flaskan. Har du desinficerat ordentligt? Var du nog med att inte plaska med ölen så den syresattes vid flaskningen?

Så jag tror inte du behöver vara oroligt för att använda PET-flaskor.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
nemo74
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: ons jul 14, 2021 20:12
Utrustning: Standard Vin/cider
Ort: Kristianstad

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av nemo74 »

MurvSneaker skrev: sön aug 29, 2021 0:23 Så jag tror inte du behöver vara oroligt för att använda PET-flaskor.
Tack igen för info.. kör alltid med Sanipro och flaskfyllare för att minimera riskerna.
Känns som att jag kan vara rätt lugn då..tack
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av latmasken »

MurvSneaker skrev: sön aug 29, 2021 0:23 Den teorin låter i mina öron väldigt konstigt eftersom det är ett övertryck i form av kolsyra.
Om man köper en PET läskflaska håller den hur länge som helst o tappar inte kolsyra vad jag känner till iaf.
Det är för att koldioxidmolekylerna är större är syremolekylerna.

Att syre diffunderar genom de flesta plaster är ett känt fenomen, och motsägs inte av att plasten är tät för koldioxid.

Du behöver tänka på molekylnivå.

Men det går ju långsamt, så ska man inte lagra flera år märks det knappast nån skillnad.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av ranald »

MurvSneaker skrev: sön aug 29, 2021 0:23 Den teorin låter i mina öron väldigt konstigt eftersom det är ett övertryck i form av kolsyra.
Om man köper en PET läskflaska håller den hur länge som helst o tappar inte kolsyra vad jag känner till iaf.
Det är skillnaden i partialtryck för syre mellan insidan och utsidan som driver syrediffusionen. Totaltrycket i flaskan har lite, om ens någon, inverkan på det. Det syre som kommer in förbrukas dessutom, så diffusionen avstannar inte. Kolsyra diffunderar ut genom PET-flaskans väggar också, men förlusten är inte noterbar innan "bäst före"-datumet.

Prova att googla på "diffusion rate oxygen PET bottle". En av träffarna är https://www.presens.de/knowledge/basics ... ttles-1138, som kan vara av visst intresse. Kasta också ett öga på http://www.cider.org.uk/bottles.htm.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Lagring av Öl i Plastflaskor.

Inlägg av MurvSneaker »

ranald skrev: sön aug 29, 2021 9:57 Det är skillnaden i partialtryck för syre mellan insidan och utsidan som driver syrediffusionen.

Prova att googla på "diffusion rate oxygen PET bottle". En av träffarna är https://www.presens.de/knowledge/basics ... ttles-1138, som kan vara av visst intresse. Kasta också ett öga på http://www.cider.org.uk/bottles.htm.
Intressant läsning. Tack för upplysningen.
Utifrån första artikeln började de ange "Parts per Billion" vilket inte låter så farligt.
Men när jag läste killens historia om cidern, drar iaf jag slutsatsen att man bör dricka upp sin ädla brygd inom en månad om man buteljerat i en PET-flaska.

Jag har tidigare bara "hört" att PET-flaskor kan oxideras ölen.
Nyfiken som jag är, ska jag prova att flaska några PET-flaskor vid nästa bryggning för att jämföra själv.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster