Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Winexpert Amarone Private Reserve

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Winexpert Amarone Private Reserve

Inlägg av Petter_ »

Namn: Winexpert Veneto Amarone Style Private Reserve med druvskal

Pris: 1495:-

Druvor: Corvina och Corvinone

Framställning: Allt enligt recept och instruktion plus två veckors extra klarning, samt svavla innan buteljering

Doft & Smak: Är ännu ingen vinkännare direkt, men vinet smakar otroligt bra för att vara så pass ungt. Kraftigt vin, kraftiga tanniner (lär balanseras bättre efter en tids lagring), mörkt bärig doft.

Användningsområde: Passar till lite av varje. Provat till ostbricka, pasta och pizza med utmärkt resultat.

Poäng: 18/20

Prisvärdhet: ++

Lagringsbarhet: Kan drickas direkt efter buteljering och är då i klass med ett 150-kronorsvin. Kommer definitivt att vinna på lagring.

Kommentarer: Recensionen är skriven två veckor efter buteljering. Jag är överlag supernöjd med denna vinsats, som för övrigt är min första vinsats någonsin (har bara gjort bär- och fruktviner tidigare). Vinets fulla potential är lite svår att bedöma eftersom jag inte har någon koll på hur mycket som förändras med lagringen. Detta är helt klart ett vin man kan bjuda på med stolthet och är dessutom en fin gå-bort-present. Frugans första kommentar vid provsmakning (utan att veta vad det var): "Det här vinet måste du ju ha köpt?!".
Allt som allt - Suveränt vin, men något dyrt i förhållande till andra vinsatser. Är det värt mellanskillnaden? Vet ej.


Kategorier för prisvärdheten:
+++ Superfynd
++ Fynd
+ Mer än prisvärt
= Prisvärt
-= Ej prisvärt
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Winexpert Amarone Private Reserve

Inlägg av click »

Kul! Ja, Winexperts vinsatser är helt klart värda det högre priset, jag satte deras classic cabaret sauvignon (som går för ungefär halva det priset) i våras och blev förvånad över hur bra det blev.

Inte det mest spännande vinet kanske, men väldigt drickbart. Mycket mer prisvärt än dom billigare satserna.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Winexpert Amarone Private Reserve

Inlägg av HackKing »

Har också gjort den i våras! Inte smakat mera än nåt glas som lämnade över från buteljeringen ännu men det var inget fel på det.
Lade i extra bryggsocker för att komma upp i 14% som Amarone skall hålla enligt italiensk lag.
Extrapoäng för etiketterna som medföljde!

Kommer att lagras ett bra tag, har några smakprov i ölflaskor för att följa med under hösten och vintern.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: Winexpert Amarone Private Reserve

Inlägg av Petter_ »

Jag måste säga att jag blev glatt överraskad av resultatet, och det är inte den sista Winexpertsatsen jag kör. Nästa blir antingen någon av de vita eller någon limited edition.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst