Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Utrustning och teknik.
Thorus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 04, 2021 15:35

En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Thorus »

Morsning!

I maj tändes mitt intresse att brygga eget mjöd och har nu runt 35 liter i olika stadier.

Försök 1.
sattes den 18 maj.
Kron matbrödjäst.
1.4kg hounung
ca 500 gram ljus hounung.
runt 5 liter vatten.

Tappades om den 15 juni.
Eftersötade mjödet den 17 juni och har haft det i kylen sen dess.

Hade inte verktygen i början så vet inte hur starkt det är.

Försök 2. Sattes den 6 juni.
satte 3 satser på vadera runt 5 liter.
använde 3 olika jästkulturer.
Mangrove Jacks CL23 OG värde 1.065
Mangrove Jacks SN9 OG värde 1.070, tappade om den 4 juli. Då hade den 1.030 i värde och bubblade långsamt.
Lalvin D-47. OG värde 1.078
ca 1,3 kg hounung
5 liter vatten.

Lite orolig då SN9 var svagare än planerat. Den ska gå upp till 18%, inte stanna av vid 5.25%. Kan jag ha gjort nåt fel här?

projekt svartvinbär.
har bestämt mig för att försöka göra svartvinbärs mjöd.
sattes den 24 juni.
5 kg hounung.
10 liter vatten.
Lalvin 71B-1122
planen är att tappa om mjödet här till 5 liters behållare när det gått lite över 4 veckor.
efter 1 månad i den nya behållaren tänkte jag tillföra saften från ca 4 kg svarta vinbär.

Jag har låtit mjödet stå i rumstempratur senaste 2 månaderna när det jäst. Kan det vara så att de stått för varmt?
Har ni några tips/tricks som jag borde tänka på?
Använder mig utav Mjödboken från Peter M Eronson och Magnus Vasilis, men upplever att de har lite mer honung i sina recept än vad jag har.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Petter_ »

Sen på bollen som alltid, men här kommer några tankar.

Skippa brödjästen. Alltid. Men det tror jag du har anammat redan. Sen är jag lite fundersam på varför du inte testat Mangrove Jacks M05 som är just en mjödjäst.

Svartvinbärsmjöd (Black mead) är en riktig höjdare. Gjorde en sats ifjol som blev riktigt bra. Dock är jag lite fundersam över proportionerna i receptet. 71B har en alkoholtolerans på 14%. 5kg honung = ca 4,1kg socker. 5 kg honung = ca 3,6 liter. Alltså, 4,1kg socker på 13,6 liter ger en potentiell alkoholhalt på 17,8%. Jästen kommer inte orka jäsa ut, så du kommer få ett väldigt sött mjöd. Sen ska du ju späda med svartvinbärssaft, så beroende på sockerhalten i den så kanske du klarar dig.

Jästemp, no worries. Så länge du inte jäser i 30⁰C så kan du vara lugn. Och som alltid, tålamod. Allt jäser ut så småningom :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Thorus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 04, 2021 15:35

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Thorus »

Så en uppdatering.

Brödjäst mjödet står fortfarnade i kylen. Tycker det smakar bättre. En flaska har jag stoppat vinbär i för att smaksätta. Får se vad som händer där.

Då jag var superny när jag la beställningen så blev det lite olika jäster, så ska se vilken av dem som ger bäst smak. Experimentera med enda anledning av att det är kul och spännande. ^^

Har fört över mjödet från hinken i 3 stycken Gallonflaskor. efter 2 veckor i dem så har jag hält i saften från 2,250 kg svartvinbär. Tack willys. Hinken sattes den 25 juni, förde över till Gallonflaskor den 25 juli om jag mins rätt.

Hinken hade Og värde på 1,110
hade Fg/omtappningsvärde på 1,060
Jäser fortfarnade bra. De 2 som jag hälde svartvinbärs saft i jäser bäst. Den utan saft jäser sämre.

Sattes på nationaldagen
Har hält i lite honung för runt 1 månad sedan.

Sn9
OG 1,070
omtappnings värde, 1,030
jäser fortfarande rätt bra.
omtappad den 4/7

CL23
Og 1,065
omtappnings värde 1,015
jäser, fast rätt långsamt.
omtappad den 20/7

D47,
Og1,078
omtappnings värde, 1,010
jäser väldigt långsamt
omtappad 12/7

Lite frestad att se hur stark jag kan göra mjödet som jag satte på nationaldagen.

Alla Gallon flaskor har fått en ny kaka på botten, så funderar på att på börja projekt omtappning på fredag. kommer nog ta ett tag då det är 6 flaskor.
Har du några tips och tricks? kanske ska se om jag kan få tag på runt 1 kg hallon som jag kan stoppa in i saftmajan och blanda ut med nån av sattserna. Har fått en hel del insperation från mjödboken. Även om jag varit lite fundersam till deras vatten till hounung ratio. Värsta receptet i deras bok är nåt polskt desert mjöd där det är 2kg hounung per liter vatten. Ska jag lagra dem i gallon sen eller ska jag förvara dem i urtvättade ölflaskor?
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Petter_ »

Alltså, självklart kan man använda brödjäst till sina brygder. Det blir säkert bra i slutändan, men ta det för vad det är. Specialjäst finns där av en anledning :)

Experiment är helt rätt! Nästa steg blir att experimentera med olika sorters honung ;) Själv åker jag och hämtar nyslungad sensommarhonung idag till en naturell 10-literssats. Den kommer att jäsa ut på plasthink och sedan tappas över till glasdamejeanne för att stå och klarna fram till sommaren.

Glöm inte att räkna med sockertillsatsen från bären. Det har jag missat alldeles för många gånger :lol:

Det är ingen panik med bottensatsen. Jag brukar tappa om när det jäst färdigt för att minska antalet omtappningar och därmed produktsvinn.
Här är några ovärderliga tillbehör för om- och flasktappning. Bara att pumpa igång, fixera och låt utrustningen göra jobbet.
https://shop.humle.se/utrustning/omtapp ... -pvc-slang
https://shop.humle.se/utrustning/omtapp ... pumphavert
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... askfyllare
Det finns naturligtvis andra sidor att handla på, men jag tycker sortimentet är bra på Humlegården.

2kg honung per liter vatten låter ju otroligt mycket! Men är det ett dessertmjöd så ska det väl vara sött. Lagringen beror väl mest på hur mycket plats man har och om man behöver utrustningen till någon ny brygd. Det går lika bra att lagra i gallonflaskor som öl- eller vinflaskor. Fördelen med att lagra i små flaskor är att du enkelt kan provsmaka med jämna mellanrum utan att utsätta hela brygden för syre. För min del brukar det se ut så här: Jäsning i plasthink, klarning i glasdamejeanne, lagring i vinflaskor.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Thorus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 04, 2021 15:35

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Thorus »

Ok mycket har hänt…och förvånandesvärt lite.

SN9 mjödet har nu tappats över till flaskor och har ett värde på 0.10. Om alkoholmätaren stämmer så borde den ligga på runt 18%.

CL 23 mjödet har också tappats över i kväll och har ett värde på 0. 20. Även denna ligger på runt 18 %.

18 september tappades båda kannorna om för att bli av med bottensats. De de hade ett värde på 0 så fick de runt 250 gram honung vardera.

Svartvinbärs mjödet var även det 0 i värde, så de 10 liter fick 500 gram honung.
Satsen för Lalvin 71B-1122 som inte har svartvinbär har nu ett värde på 0.37. Enligt mätaren ska även denna sats ligga på runt 17-18%.

Men tänkte låta alla 3 kannor med Lalvin 71B-1122 (1 vanlig, 2 med svartvinbär), stå några veckor till. Så jag kan få fram flaskor nog för det. Fyllt 8-9 liter nu, har 15 liter kvar att fylla. Har även målat kapsyler i olika färger för att man förhoppningsvis ska kunna se skillnad på dem.

Köpte de 3 sakerna du tipsade om och de har varit väldigt användbara.

Funderar på att köra Bacardi flaskor för svartvinbärs mjödet. Rymmer mycket och lätta att hålla koll på. Vart mycket jobb, och ännu mer lärdomar. Ska bli spännande att se de olika smakerna på dem.

Har ni mer tips och tricks är jag alltid redo att lära mig nytt.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Petter_ »

Först och främst, alkoholmätaren funkar bara i ren sprit tyvärr. Det närmaste du kan komma i att uppskatta alkoholen är att mäta mängden utjäst socker genom mätning med hydrometer före och efter jäsning.

Sen vill jag lyfta en potentiell risk. Om du inte har använt jässtopp så finns det en stor risk för att du kommer få så kallade flaskbomber. Det socker som finns kvar i mjödet som står på flaska kommer högst troligt att fortsätta jäsa vilket resulterar i alkohol och kolsyra och därmed skapa ett övertryck i flaskorna tills de går sönder. Det är en lärdom man hellre läser om än upplever själv :D

I övrigt är du på god väg. Fortsätt så och uppdatera gärna om fortsättningen :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Thorus
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön jul 04, 2021 15:35

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Thorus »

Så nu har jag tappat upp 71B-1122 till flaskor. Om alkohol mätaren stämmer så ligger de på runt 18 %. Densiteten ligger på 0,37. Har inte bubblat på runt 2 veckor i vatten röret så tror han e säker. Riktigt söt med inslag av något syrligt typ äpple. Då mjödet hade ”stannat av” i jäsningen efter att jag tillsatt honung gången innan så räknar jag med att det slutat jäsa.

Tänkte låt de stå i en månad och sen låt kompisar få varsin flaska i födelse dags present.

Provade att smaka på SN9 och CL23. Man märkte det inte , men man blev rätt fort rätt rund under fötterna. Så något alkohol borde i alla fall finns i dem ;P

Kanske ska stoppa varje flaska i en plastpåse utifall att. Gjorde så med flaskorna med matbrödjäst som jag satte i maj. Bra flugfälla.

Provade mätaren med mjöd köpt från systemet och då verkade det funka. Svårt att förklara, men tänk en glas pinne som man fyller vätskan i ena änden och sen vänder upp och ner.

Svartvinbärs mjödet står och lagras utan att det bubblar i jäst röret. Så tror de börjar bli klara. Forfarande på jakt på bacardi flaskor. Student livet har betydlig mer ”plugg, skriv och tenta ångest” och betydligt mindre ”american pie” än vad jag hade fördragit. Då det har tagit runt ett halv år att göra mjödet så över väger jag att börja sätta 15 liter för att göra hallon mjöd. Borde va klart till midsommar. Frågan är då vilken jäst jag ska använda. Köra en ny ”smak”/jäst eller använda mig utav SN9 eller CL23, borde ha kvar av dem båda. Och hur mycket hallon kommer behövas? Runt 1 kg? Skulle gissa på runt 5 kg honung. Som start. Kan va att jag använt mig av ovanligt mycket honung i mitt bryggande, men men, den som lever får se.

Kanske börja experimentera med kuber, har sett att folk på nätet använder sig av det. Typ av ek eller liknande. Sen kanske börja experimentera mer med bär som lingon eller blåbär.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Petter_ »

Aha! Då drar jag tillbaka mina tidigare kommentarer :)

Det låter rimligt att jästen dött av alkoholförgiftning om det inte bubblat på ett tag och du har använt så mycket honung. Inte konstigt att du blir rund under fötterna då :lol: Risken för flaskbomber är förmodligen lägre än vad jag oroat mig för.

Man kan aldrig ha för många jäsningar på gång brukar jag säga. Min sambo håller inte riktigt med... Klart du ska sätta en ny hink redan nu! Jästval, smaken är som baken. Tror inte att det är så jättestor skillnad på SN9 och CL23 om jag ska vara ärlig.
Hittade ett recept med hallon där det går ca 3kg per 20 liter. Sen beror det ju på vad man vill åstadkomma. Jag brukar själv vilja att honungen har huvudrollen i mjöd och har därför en mindre mängd frukt/bär än många andra. Annars gör jag fruktvin om det är frukten som ska ha huvudrollen.

Den mätare du använt kallas för vinprovare eller vinometer.

Ek är roligt att experimentera med. Har själv kört både spån och kuber med bra resultat. Sen har jag även höftat några gånger och haft i lite för mycket, men man lär sig hela tiden :lol:
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Eddie
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 25, 2021 21:48

Re: En ny börjares resa in i mjödens förlovade land.

Inlägg av Eddie »

Hur gick det med avsmakningen, blev det bra? 🙂
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster