Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Potstills, essensbrännare och strippers
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Inlägg av vafan »

Tjena!

En kompis till mig äger ett ölbryggeri och har tillstånd att göra sprit.
Nu funderar han på att göra en "bourbon" liknande whiskey så han har tagit in lite offerter på utrustning från USA, Europa och Kina.

Men skulle inte han kunna använda befintlig utrustning och köpa till utrustning för att kunna göra en whiskey?

Bryggverket är på 500L (tror jag) och den har en 4" TC öppning i toppen på kokaren för kondensen (tror det heter så). Här skulle man väl kunna utrusta den med en "whiskey helmet" / potstill eller liknande?
BIAB+NoChill Nuff Said!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Inlägg av latmasken »

Skillnaden mellan olika sorters whisk(e)y är väl främst vad man gör mäsken på?

Bourbon ska väl ha minst 51% majsmäsk, och jäses i en "sour mash".

För all whisk(e)y så är lagringen i ekfat viktig. Jag såg en dokumentär om Jack Daniels och vid tillverkningen av tunnorna var det ett steg i rostningen av tunnorna som de inte fick filma. De har enorma lagringsutrymmen, faten flyttas runt (eftersom de åldras olika beroende på var i lagret de ligger, det är olika varmt på olika ställen).

Men nu ser jag att jag nog missförstod, jag trodde han hade utrustning för att destillera redan Men du tänker alltså på att använda bryggverket som kokare? Det kan du nog glömma, kolla Harley's tråd om hans bryggeri. Kokaren måste stå i ett särskilt utrymme (explosionsrisk) osv.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=17335
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Inlägg av click »

Jag har aldrig sett något sådant speciellt EX rum på andra distillerier varken i Sverige eller utomlands, men man måste säkert få lokalen besiktigad. Harley verkar ju verkligen ta i från tårna om man säger så :) men han kanske behövde det för att han svetsade i samma lokal?

Är bryggverket lufttätt borde det funka tycker jag. Passa på och köp några bubbelplattor också när ni håller på, det är nog inte så dyrt i sammanhanget, kan nog passa bra till bourbon också.

Har bryggverket invändiga värmeelement måste mäsken klarnas (som ni ju redan gör med ölet) annars bränner det på elementen. På större delen av all kommersiell whisky är mäsken inte klarnad innan den destilleras.
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Inlägg av vafan »

latmasken skrev: sön jun 20, 2021 15:41
Men nu ser jag att jag nog missförstod, jag trodde han hade utrustning för att destillera redan Men du tänker alltså på att använda bryggverket som kokare? Det kan du nog glömma, kolla Harley's tråd om hans bryggeri. Kokaren måste stå i ett särskilt utrymme (explosionsrisk) osv.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=17335
Tack!

Har skickat länken till min vän.
Själva bryggverket är i ett separat rum.
BIAB+NoChill Nuff Said!
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Utrusta befintligt bryggverk (500L)

Inlägg av vafan »

click skrev: mån jun 21, 2021 23:14 Jag har aldrig sett något sådant speciellt EX rum på andra distillerier varken i Sverige eller utomlands, men man måste säkert få lokalen besiktigad. Harley verkar ju verkligen ta i från tårna om man säger så :) men han kanske behövde det för att han svetsade i samma lokal?

Är bryggverket lufttätt borde det funka tycker jag. Passa på och köp några bubbelplattor också när ni håller på, det är nog inte så dyrt i sammanhanget, kan nog passa bra till bourbon också.

Har bryggverket invändiga värmeelement måste mäsken klarnas (som ni ju redan gör med ölet) annars bränner det på elementen. På större delen av all kommersiell whisky är mäsken inte klarnad innan den destilleras.
Nu är det min vän som ska eventuellt beställa, jag fick bara en tanke om det gick att använda befintlig utrustning.
De har nu börjat titta på att uppdatera befintlig utrustning.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Potstills"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster