Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Val av hop spider

Grundläggande utrustning och teknik.
Leiflars
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jun 12, 2021 13:31
Utrustning: Grainfather g70

Val av hop spider

Inlägg av Leiflars »

Tjena! Jag köpte en hop spider av mangrove jacks, har testat den i ett kok och blev mycket besviken. Släppte igenom allt humlebös ut i vörten. Den har 800 microns i finhet, är det för grovt för att använda till pellets?

Om så är, vad ska man då ha för täthet för att det ska hjälpa?
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Val av hop spider

Inlägg av vafan »

Leiflars skrev: lör jun 12, 2021 13:39 Tjena! Jag köpte en hop spider av mangrove jacks, har testat den i ett kok och blev mycket besviken. Släppte igenom allt humlebös ut i vörten. Den har 800 microns i finhet, är det för grovt för att använda till pellets?

Om så är, vad ska man då ha för täthet för att det ska hjälpa?
Du bör nog använda 300-400 micron ifall du tycker det blir för mycket. Trodde i min lilla värld att alla var runt 400 men så är det inte.
Kan nog vara så som du skriver att för pellets så är 800 för grovt.
BIAB+NoChill Nuff Said!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster