Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vad är tempspiken innan stabilisering

Allt om kolonnbrännare.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Vad är tempspiken innan stabilisering

Inlägg av tonyclifford »

Precis när ångan klättrar upp kolonnen har jag noterar att det uppstår en tempspik. Alltså att den skjuter över sin stabiliseringstemperatur med ett par graderi ett par minuter för att sen sjunka och lägga sig stabilt.
Kan någn förklara vad det beror på?
Som jag tänker hade det omvända varit logiskt, att ämnen med lägre kokpunkt tränger sig upp först för att sedan blandas upp och koncentreras i resten av ångorna.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad är tempspiken innan stabilisering

Inlägg av latmasken »

Min teori är att det det handlar om att reflux inte ännu börjat droppa ner.

Det fungerar ju så att refluxen värms av den stigande ångan, och när refluxen värms (och förångas) så "stjäl" den värmeenergi från ångan, så ångan kyls av.

Du kommer alltså ha maximal ångtemperatur i kolonnen innan refluxen börjar droppa ner genom fyllningen.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Vad är tempspiken innan stabilisering

Inlägg av tonyclifford »

Ahhh, smart. Den teorin gillar jag!
Jag är öppen för ifall andra har andra teorier.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vad är tempspiken innan stabilisering

Inlägg av latmasken »

Det stämmer ju också med det här att man måste stabilisera. Om man jämför med insvängning av ett reglersystemet så blir det ju nästan alltid en overshot.
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster