Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Värmekälla, nått nytt?

Allt om kolonnbrännare.
el_king
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis dec 23, 2014 21:08
Utrustning: Spiralbrännare

Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av el_king »

Hej.

Lite funderingar, har kollat runt på forumet men är det nån som testa värmäxlare eller vattenmantlat runt mäsken istället för patron eller häll ?

Tycker egentligen det enda jag hittar är olika kolonner, och innan nån börjar föreläsa för mig så är jag Ingenjör läst flödesmeknik, Termodynamik och energiteknik i allmänhet inga special områden men jag har koll på det och jag började koka sprit på 90 talet med diverse variationer av labmaster och det var innan universitet.

Vissa va bättre än andra, men alla var kapabla och ge +90% sprit under övervakning, men oftast så låg slutprodukten runt 80-85%, vilket jag kunde leva medtanke på det handla om m3.....dryga ut kassan så att säga och inget gnäll heller, men det var i regel två varv i reningsrören innan...

Hade en 150 l panna där nått stolpskott hade monterat en 6kW patron 3 fas men gjord så det gick koppla in 3st 1fas så kunde köra 4 kW.....och 2kW men då stanna allt...men fick ut varjefall 80%Igt så inte helt optimal men snabb å ingen gnällde. Men spriten som kom ut va nog den finkelrikaste vet hur många alkomätare som gick i golvet för händerna va oljiga, smaka man så rapa man finkel hela dagen.

La ner allt ett bra tag tills jag byggde en spiralbrännare och i från den fick jag den bästa spriten jag någonsin ha gjort och princip finkelfri......rena i ett en meters 75 rör istället för tvåmeters 100 rör x2.

Jag förstår ju varför, lågeffekt inga direkta processer runt dopp värmaren men ett jävla pass å enda justeringsmöjligheten va handdukar...å den palla 10 kok innan läckage och kortslutningar.

Så har nån byggt en kokare med en ”indirekt” och jämn uppvärmningen av mäsken ? Har testat vattenbad med en liten glasbrännare blev betydligt bättre sprit än på bunsenbrännarn....skräll.

Skulle va skönt och kunna bygga nått halvautomatiskt, såg att dom hade använt en Ardino i nått projekt och dom är behagliga att ha och göra med och givare å annan styrutrustning som kan ha koll på det mesta å göra justeringar.

Eller är jag ute och cyklar och det är bättre å bygga en kolon som är byggd efter konstens alla regler ? Behöver inte 96% sprit klarar mig på 80-90 % så länge jag slipper finklet och det sköter sig själv i princip

/T
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av rull_bull »

Köp rikus bok, regga dig på arc forumet.

Bygg en vm-e-arc med spp så har du en maskin som sköter allt i princip auto och du får får helt kolningsfri sprit på 95,6%
Klotiris
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön apr 05, 2020 23:26
Utrustning: Ingen

Re: Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av Klotiris »

Kompisen har en Spiralis, vi bytte ut doppvärmaren mot ett element och en voltregulator (billig sak från Aliexpress). Mycket lättare att justera osv.
Till en större apparat ger ett element typ det du hade tillräckligt jämn energi tillförsel. Kapslingar och vattenbad etc känns som overkill och onödig energiförlust.

Och nämnda bok är en bra. Eller läs destilations teori här på forumet.

Arduino kan i princip styra vad du vill, programeras i c/c++

En redig e-arc är alltid kul att ha !!! Dvs jag hade byggt en kolon.
Men visst går det att få funktionella grejor från spiralis åsså.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av latmasken »

el_king skrev: ons feb 24, 2021 6:03 Lite funderingar, har kollat runt på forumet men är det nån som testa värmäxlare eller vattenmantlat runt mäsken istället för patron eller häll ?
Om du söker på "bain marie" så hittar du kanske vad du letar efter.
Användarvisningsbild
DRSVETS
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån maj 14, 2007 2:00

Re: Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av DRSVETS »

Jag byggde en sån för 10+ år sen och koka med matolja ,, funka bra
Bilagor
dosa 003.JPG
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: Värmekälla, nått nytt?

Inlägg av tonyclifford »

DRSVETS skrev: sön feb 28, 2021 14:54 Jag byggde en sån för 10+ år sen och koka med matolja ,, funka bra
Jag är nyfiken, berätta gärna mer. Har du olja i konstant eller tappar du i och ur? Hur är den avsäkrad mot tryck?
Skriv svar

Återgå till "Kolonnbrännare"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster