Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

7 sorters blommor/Midsommarvin

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Petter_ »

Okej jag erkänner, jag är helt fast i bryggträsket. Sitter med ett glas i handen och försöker hitta på roliga idéer inför bryggsäsongen 2021.

Jag har de senaste dagarna läst Jack Kellers receptarkiv och insett att det finns en mängd blommor att göra vin på. Då fick jag idén att göra ett midsommarvin ala 7 sorters blommor.
Eftersom blomstrandet sträcker sig över en relativt lång period är jag lite osäker på om jag ska frysa in blommor eftersom eller göra avkok och frysa in vätskan tills jag har fått ihop mina 7 blommor.
Så till blommorna då. Jag har ingen aning om hur allt kommer att passa ihop, men jag har hittills kommit fram till att jag har tillgång till följande:
-maskrosor
-rödklöver
-syrén
-nyponrosor
-prästkrage
-solrosor
-näckrosor

Jag borde kunna jaga rätt på fläder också, men sedan har jag lite slut på idéer. Funderar på om lupiner kan funka, för det finns det mängder av.

Det är ett tag kvar till säsongen börjar, och jag tar gärna emot tips och råd från er lite mer erfarna bryggare.
Trevlig fredag! :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av ranald »

Min erfarenhet av att frysa fläderblommor är ett det inte blir bra. Den fina aromen försvinner. Jag misstänker att det är likadant för andra blommor. kanske det är bättre att göra koncentrerad saft och förvara den i frysen tills man har allt?

Lupiner skulle jag undvika. Hela växten innehåller giftiga alkaloider (mest i fröna).
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Petter_ »

ranald skrev: lör feb 20, 2021 9:01 kanske det är bättre att göra koncentrerad saft och förvara den i frysen tills man har allt?
Tack! Det är precis sånt här jag inte tänker på, men det låter ju självklart när du skriver det :) Saft får det bli!

Och lupintankarna får jag väl släppa. Synd på en växt som det är sånt överflöd av att man inte kan göra nåt vettigt av den.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av ranald »

Kan och kan... det finns traditionella metoder från Sydamerika för att laka ur giftet ur bönorna så att man faktiskt kan äta dem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lupin_poisoning
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Petter_ »

Hmm. Jag får nog göra lite mer efterforskning i lite nyktrare tillstånd :)
Hur som så är jag mer intresserad av själva blommorna än fröna. Får väl se under säsongens gång vilka blommor jag får tag i. Experiment blir det iallafall med provsmakning midsommar 2022.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av ranald »

Syrenblommor kanske? Violer?

Lycka till! :)
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av click »

Gullvivor är tydligen en klassisk blomma att göra vin på också, har aldrig provat själv dock.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Johh_ »

Hur går det trådskaparn ,blir det några 7 sorters blom-vin :)
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Petter_ »

Det går tungt!
Här har maskrosorna nyss blommat, så de ska plockas i helgen. Sen är vi igång! :D

Off topic, men jag såg förresten att Koskenkorva har en 7 sorters blommor vodka. Överväger att köpa en flaska till midsommar.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Petter_ »

Nu är det igång!

Men jag har ändrat strategi litegrann av tre anledningar.
1. Jag har ingen aning om hur respektive blomstervin smakar, således är det svårt att uppskatta receptet.
2. Jag orkar inte vänta på att 7 användbara blommor ska slå ut.
3. Tappar jag entusiasmen mitt under pågående projekt så känns det lite bortkastat.

Därför har jag valt att göra 7 separata viner och eventuellt göra en blend när alla är klara och utvärderade.

I helgen sattes 10 liter maskrosvin. Det tog halva dagen... Jag hoppas verkligen att det blir så gott som alla säger.
Idag sattes 10 liter häggvin. Undrar vad nästa sats blir :)
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av latmasken »

Det är smart att göra så och sen provblanda.

Jag har en dröse gamla barnmatsburkar och sen små nubbeglas i plast som är numrerade, som jag använder när jag testar olika blandningar.

Först testar jag varje vin för sig och noterar hur de verkar smaka (sött, surt, fylligt, tunnt). Baserat på det så provblandar jag två åt gången, i 3 eller 5 burkar. Så med tre burkar är första kanske 20 ml av ett vin och 40 av ett annat. Andra burken är då 30+30, och sista burken 40+20.

Så provsmakar jag (och jag bjuder in sambon på provsmakningarna) och ser vilken av dem som smakade bäst. Ofta blir det snarare att en kombination inte alls blev bra, så kanske man fyller på de andra två med mer av ena vinet för att prova blandningar mittemellan.

(Då de små glasen är numrerade så kan kan fokusera på numren och försöka glömma hur man blandade, så man är lite mer objektiv.)
Användarvisningsbild
Drake
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor aug 05, 2021 9:29

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Drake »

Jag vill egentligen bara inflika att vin från grunden på sju sorters blommor att servera särskilt till midsommar kan vara det mest nördiga jag hört i hela mitt liv.
Och jag kan bara lyfta på hatten åt sådana underbara tokerier!
Känns som något som hade fått 10 av 10 poäng av juryn i Masterchef.
Strobert
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis okt 31, 2023 11:15

Re: 7 sorters blommor/Midsommarvin

Inlägg av Strobert »

Petter_ skrev: mån maj 31, 2021 22:40 Nu är det igång!

Men jag har ändrat strategi litegrann av tre anledningar.
1. Jag har ingen aning om hur respektive blomstervin smakar, således är det svårt att uppskatta receptet.
2. Jag orkar inte vänta på att 7 användbara blommor ska slå ut.
3. Tappar jag entusiasmen mitt under pågående projekt så känns det lite bortkastat.

Därför har jag valt att göra 7 separata viner och eventuellt göra en blend när alla är klara och utvärderade.

I helgen sattes 10 liter maskrosvin. Det tog halva dagen... Jag hoppas verkligen att det blir så gott som alla säger.
Idag sattes 10 liter häggvin. Undrar vad nästa sats blir :)
Hur blev maskrosvinet?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst