Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Behöver hjälp och vägledning

Världens enklaste brännare.
Orangutangensmamma
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 09, 2021 13:22
Utrustning: Plastis

Behöver hjälp och vägledning

Inlägg av Orangutangensmamma »

Hej!

Jag gör detta för första gången. Utrustning:
1st 25l mäskhink
1st 10l hink
1st glasbotten
1matlåda av PP plast
1st doppvärmare 50grader

Jag jäste mäsken i 10 dagar tills det inte var något tryck mer. Och mätte 16%.
Jag fyllde på 10l hinken med 8l mäsk. Och fräste på. Efter två körningar har jag nu 5,5l 31% sprit som jag tycker är för lite. Jag har ännu 8l mäsk kvar.

Hur ska jag göra tycker ni? Köra de sista 8l mäsk och få typ 8l 31%, och så rengöra 10L hinken, lägga i mina 8l sprit och köra en gång till? Eller köra de 5,5l jag har redan nu, sen slänga i det som blir över i mäsken jag har kvar och köra det separat?

Och vad kan jag förvänta av båda?


En grej till. Kan någon beskriva hur jag kolar effektivt? Hur mycket kol ska jag ha? Och ska jag ta bort de första dl som kommer? För att så fylla i på toppen på slutet? Tyckte mitt första test förlorade 10% alkohol ca...
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Behöver hjälp och vägledning

Inlägg av Andy »

Båda metoder du skrev fungerar. Du kan förvänta dig en starkare slutprodukt från båda metoder.

Jag antar att du aktiverar kolet samt häller i varmt vatten i början av kolningen. Du bör smaka av det som renats och byta kärl då det börjar komma sprit. Annars riskerar du att späda ut spriten för mycket med det vatten du har använt i början.
Orangutangensmamma
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 09, 2021 13:22
Utrustning: Plastis

Re: Behöver hjälp och vägledning

Inlägg av Orangutangensmamma »

andy skrev: ons feb 10, 2021 18:50 Båda metoder du skrev fungerar. Du kan förvänta dig en starkare slutprodukt från båda metoder.

Jag antar att du aktiverar kolet samt häller i varmt vatten i början av kolningen. Du bör smaka av det som renats och byta kärl då det börjar komma sprit. Annars riskerar du att späda ut spriten för mycket med det vatten du har använt i början.
Hej!
Va kul. Ungefär vad kan jag förvänta mig av säg 8L 31%?

Ja jag aktiverade kolet och jag hällde nog inte av vattnet som kom först dessvärre. Säkert här vi har problemet.

Tusen tack!
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster