Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinsats, tappa om.

Recensioner av vinsatser och tillbehör.
Användarvisningsbild
Blond
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön apr 07, 2013 10:27

Vinsats, tappa om.

Inlägg av Blond »

Körde en Ekens merlot sats, stod att man skulle tappa om efter jäsning men lat som jag var tänkte jag att det kan spela mindre roll och tillsatte jässtopp samma jästunna. Gjorde jag bort mig för nu är allt tappat på ett corneliusfat som ska mogna en månad, kanske inte ska vara så lat med nästa sats.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Vinsats, tappa om.

Inlägg av ranald »

Det vet du nog först när du smakar på det...
Användarvisningsbild
Blond
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: sön apr 07, 2013 10:27

Re: Vinsats, tappa om.

Inlägg av Blond »

ranald skrev: lör jan 09, 2021 22:24 Det vet du nog först när du smakar på det...
Imponerad av ditt svar :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinsats, tappa om.

Inlägg av latmasken »

Det är ju så att ibland kan man ha otur även om man försökt göra rätt, och ibland kan man ha tur även om man gjort fel.

Jag är inte riktigt med på vad du menar att du gjort för fel, menade du att du jässtoppade för tidigt (innan det jäst ut) eller att du jässtoppade innan omtappning?

I första fallet lär du väl få ett sött vin, i andra fallet är det nog ingen risk, det är väl tvärtom vanligt att man jässtoppar och klarnar innan omtappning?
Skriv svar

Återgå till "Recensioner av vinsatser och tillbehör"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster